Anonym bruker Skrevet 20. august 2010 #1 Skrevet 20. august 2010 Skal begynne i jobb snart. Moren min har tilbudt seg å passe knøttet mens jeg er på jobb (jeg er alene). Har jeg krav på kontantstøtte når barnet ikke er i barnehagen? Hvordan blir det om jeg har ungen i barnehagen 2 dager i uka?
Anonym bruker Skrevet 20. august 2010 #2 Skrevet 20. august 2010 Du får kontantstøtte for den tiden ungen ikke er i barnehagen såfremt ungen er over 1 år. På nav sine sider er det en tabell som viser hvor mye du vil få utbetalt ut fra hvor mange timer ungen er i barnehagen. Husk at det er eget skjema du må sende til nav for å søke om dette..det kommer ikke automatisk
Anonym bruker Skrevet 20. august 2010 #3 Skrevet 20. august 2010 I bgh går det på antall timer og ikke antall dager. Om du har barnet ditt i bhg en hele uke, vil si 37,5 timer så får du ingen kontantstøtte. Da er det regnet som om at du har 100% full jobb. Om du kun har barnet ditt i 9 timer så blir det telt ned av de timene. Satsen blir mindre...Se på nav.no under kontantsøtte, der ser du en veiledning.
Anonym bruker Skrevet 20. august 2010 #4 Skrevet 20. august 2010 Ja, du har krav på støtte. Har du deltidsplass i barnehage får du redusert støtte, hvor mye er basert på antall timer du har b.hageplass. http://www.nav.no/Familie/Kontantst%C3%B8tte
Anonym bruker Skrevet 20. august 2010 #6 Skrevet 20. august 2010 Ungen din har krav på kontantstøtte fra det har fylt ett år, dersom det ikke går mer enn inntil 70 % i barnehage, dvs hvis det går mer enn fem dager eller mer i en toukers-periode, eller 10 dager i mnd. Kontantstøtten graderes etter hvor mye oppholdstid ungen er / ikke er i bhg. Håper du forstod noe av dette.
Anonym bruker Skrevet 20. august 2010 #7 Skrevet 20. august 2010 Kontantstøtten graderes ikke etter % barnehageplass, men etter antall oppholdstimer barnet er tidlet i barnehage
Anonym bruker Skrevet 20. august 2010 #8 Skrevet 20. august 2010 Men husk ikke alle barnehager er kontanstøttevennlige dvs grensa for å få utbetalt kontantstøtte går på 60 % plass, dvs 3 dager i uka. dvs har barnehagen åpen 10 timer hver dag og barnet ditt har 60 % plass vil d si 30 timer i uka. for ungen har jo plassen tilgjengelig fra åpning til stenging de dagene det har plass. Det hjelper liksom ikke at du kommer 10 og henter 14, dette kan du jo høre med barnehagen om!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå