Gå til innhold

Irriterende ord deling

Anbefalte innlegg

Skrevet

Orddeling brer mer og mer om seg, og det er utrolig irriterende å lese.

Det er helt greit at man skriver litt i hytt og pine i innleggene her inne på Dib, så her bryr jeg meg ikke om ordelingssyken i det hele tatt.

Men når journalister, som liksom skal leve av språket, ikke klarer å skrive rett, blir jeg irritert. Det er jo ikke rart barn og unge ikke klare å skrive sammensatte ord riktig når de stadig leser det feil i aviser, informasjonsbrosjyrer og reklame.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kan ikke få sagt hvor enig jeg er!!

Generelt er det mye dårlig norsk synes jeg.

Hvorfor er det blitt så vanlig å si hvem når det skal være hvilken?

Hvem fastlege bruker du? Hvem premie fikk du? Hvem bukse skal du ha på deg?

Noen skriver faktisk så ille at jeg må bruke litt tid på å få med meg innholdet.

Men orddelingen er jo helt ekstremt utbredt.

Skrevet

Er det i det hele og store et så stort problem. Og de gangene en journalist angivelig deler et ord, så tror jeg ikke det har noen videre betydning for barns rettskrivning.

Jeg har sett grupper på ulike nettsteder med påfølgende skrift "nei til orddeling blandt folket". Mange mennesker sliter med en eller an form for feilskriving som gjør at nettopp slike grupper og holdninger faktisk er ganske diskrimenerende.

Er det noe å bruke enregien sin på? Å irritere seg over?

Skrevet

jeg er enig. Jeg irriterer meg ikke så mye over vanlige folk, de gjør så god de kan. Men journalister bør vite bedre! Og også reklamer, butikkmerkelapper o.l. Man blir jo påvirket! Ananas biter? Og dyr lege?

Skrevet

Tror ikke så mye av den feilaktige orddelingen skyldes at folk egentlig sliter med språket, og at en påpekning av feilen har noe med "diskriminering" å gjøre. Hvis fok gjør åpenbare regnefeil, så må også det påpekes, uten dermed å kunne bli beskyldt for å diskriminere dem med dyskalkuli. Svært mange av dem med de mest latterlige orddelingsfeilene, er firmaer, f.eks. matbutikker som reklamerer med "lamme lår".

Skrevet

Det er klart det er et problem når det er så utbredt. Det er jo et poeng at man skal lære den oppvoksende slekt å skrive god norsk. Dette har ikke noe med dysleksi å gjøre. Jeg har dysleksi selv og gjør ofte "dysleksifeil" når jeg skriver. Orddeling har med kunnskap og utdanning å gjøre.

Skrevet

Ganske enig. Riktig bruk av språket er viktig. Det ser uprofft ut å henge opp skilter og plakater med skrive- og orddelingsfeil. Jeg mister litt tilliten og respekten til bedrifter som gjør det. Jeg ville ikke ansatt noen som sender fra seg søknader med skrivefeil, og når journalister og forfattere ikke bryr seg nok om språket til å lære seg det riktig blir jeg provosert.

Det er ikke snakk om at jeg har for lite å gjøre, og det er ikke uvesentlig hvordan man skriver fordi jeg bryr meg om dette språket. Hvordan man skriver har mye å si. Når i tillegg det du skriver er det eneste jeg har til å "bedømme" deg ut fra ør du se over før du sender det fra deg/trykker lagre/henger opp plakaten osv. slik at du vet at du faktisk sier det du ønsker å si..

(og nei, jeg synes ikke det er like viktig at alle innlegg på nettforumer, msnchat med venner e.l. er stavet nøyaktig. Det er mye mindre formelt da enn i andre sammenhenger)

Skrevet

Jada, jeg ser selv at jeg har skrevet "ør" i stedet for "bør" og innser at det er helt feil innlegg å ha skrivefeil i. Går og setter meg i skammekroken.

Skrevet

Du vet at det er enklere å lese lamme lår enn lammelår. Når noe skal oppfattes på kort tid som i en tv-reklame.

Jeg vet om flere tilfeller hvor ordeling er et problem. Min forlovede bl.a. Dette ble oppdaget på universitetet hvor hun fikk hjelp av en som jobbet med dette her. Hun er høyt utdannet og ellers oppegående. I reklamer er en ting, men jeg synes ofte jeg ser mennesker som kommenterer at dette er så irriterende blandt befolkningen. Da kan det oppfattes som diskriminerende, hoverende, arrogant, bedrevitende, smartere enn.. Ja, listen kan bli lang.

Skrevet

Eg er så einig så einig. Når reiseselskapet reklamerer med "Billige fly reiser til hele verden" så er det naturlegvis trist (om ein ser vekk frå den openbare underholdningsverdien i ein slik plakat). Problema har kanskje noko å gjere med den større og større påvirkninga engelsk språk har på oss? På engelsk er det jo svært vanleg at "alle" ord er delt.

Vi får vel gjere det vi kan, passe på oss sjølve og lære ungane våre rettskriving, og så får vi heller la annonsørar på Finn.no underholde oss når dei skal vli kvitt "kontor pult i vinkel".

Men om ein ser gjentatte feil t.d. i ein avisartikkel må det vere lov å sende avisa ein mail og etterlyse korrekt språk?

Skrevet

Er det arrogant å påpeke at ananas biter er noe helt annet enn ananasbiter? Det må være lov å påpeke feil bruk av norsk uten å bli kalt hoverende.

Dessuten er lamme lår noe helt annet enn lammelår.

Jeg skylder slike feil på dårlig norskopplæring i skolen, dette har ingenting med dysleksi å gjøre. Evt. en slapp holdning hos den som skriver slike ting.

På samme måte som noen bruker hvem i stedet for hvilken / hvilket - det skjærer langt inn i margen når jeg ser slike innlegg her inne.

Skrevet

Nei, jeg synes ikke det er arrogant å påpeke at ananasbiter er noe helt annet enn ananas biter. Og nei, jeg går ikke inn i butikken og kjøper lamme lår eller kylling vinger. Og enda en gang nei; det er ikke, som en eller annen sa her, enklere å lese når ordene er delt opp. Det er mye vanskeligere å lese, når ord er delt opp på feilaktig måte.

Men vipsenmamma, jeg synes du er ganske så bastant og på gyngende grunn når du skylder dette på dårlig norskopplæring i skolen. Jeg stiller meg meget tvilende til at norsklærerne vil være enig med deg i det. Er det noe vi retter og retter og retter på, så er det feil bruk av orddeling. Den største påvirkningskilden til denne feilaktige orddelingen, er nok heller påvirkningen fra engelsk OG det faktum at mange "store" annonsører bruker dette helt konsekvent. Vi ser ordene feilskrevet så mange ganger at vi tror det skal være sånn. Vi er en lettlurt art, vet du. ;-)

Alt i alt, så tror jeg det norske språket er i forfall og engelsk står og tripper for å overta. Skal vi beholde vårt rike og særegne språk, så må vi våkne og ta rev i seilene innen svært få år.

Skrevet

Jeg synes det er mest irriterende når personer ikke bruker avsnitt, eller komma og punktum. Da blir det veldig vanskelig å lese en lengre tekst.

Skrevet

Det er da stor forskjell på å påpeke og det å annonsere hvor teit og irriterende det er når noen skriver ord på feil måte. Jeg vet om mange som sliter med norskskriving uten at det er massemedia eller skolen eller foreldrenes feil. Hvor viktig er det å skrive feilfritt?

Og til kakao: Det er i hvert fall det jeg er blitt fortalt av en som jobber innen reklame da vi diskuterte dette. Og at ordelingprinsippet blir brukt med den hensikten. To korte ord var enklere å oppfatte enn ett langt, på kort tid.

Dessuten er det innholdet som teller, tenker jeg. Det er selvsagt viktig å kunne språket, men de aller fleste gjør seg vel forstått. Jeg skjønner at de jobber spesifikt med det og er i overkant interessert i ordeling kan bli frustrerte over skrivefeil. Men, Ola og Kari nordmann? Don´t judge the book by it´s cover, og så får dere bare irritere og ergre dere.

Skrevet

At det er enklere å oppfatte to korte ord enn ett langt, er bare piss, spør du meg. Når reklameplakaten har sånn tekst:

LAMME

LÅR

da leses ikke det som Lammelår, altså, det leses som lamme lår, rett og slett. Ok, det er innholdet som teller, men når det som står slett ikke stemmer med innholdet? Er det da rart om man blir frustrert? Og jo, det er viktig å kunne språket og det er viktig å skrive feilfritt - i alle fall hvis man ønsker å bli oppfattet som seriøs.

Hadde jeg f.eks. vært arbeidsgiver, så ville nok det å ansette en med en søknad full av skrivefeil sitte veldig langt inne. Og jeg synes slett ikke det er ok at språket vårt forringes, jeg.

Skrevet

VI HAR

FERSK

OKSE

LEVER

Stilig altså, men lever den oksen fortsatt??

Særskriving er en skam for norske bedrifter, næringsstanden og for folk som til vanlig ikke sliter med skriftspråket vårt, men på død og liv må særskrive alle ord som er sammensatt av to.

Skrevet

Haha, jeg tror jeg ler meg fordervet! Kontor pult i vinkel, haha :D

Det er en veldig åpenbar underholdningsverdi i slike feil.

Det er trist og frustrerende at det er et såpass stort problem altså. Enkelte feil er så åpenbare at jeg ikke kan skjønne hvordan man ikke kan oppdage det selv.

Det er klart det er viktig å kunne skrive riktig. Jeg personlig syns det er veldig viktig faktisk. Det har mye å si for hvordan man blir oppfattet i flere sammenhenger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...