Anonym bruker Skrevet 20. august 2010 #1 Skrevet 20. august 2010 Hei! Fant ut at jeg var gravid i går Legen mente jeg var ett sted mellom uke 12 og 14. Vi skulle jo ikke ha flere barn (ja vi brukte prevansjon.) Når man vil har abort etter uke 12 så må man søke til nemd? Får man da ta abort uten at det er f.eks noe medisinsk galt? Vær så snill, ikke kom med dømmende innlegg. Jeg har det vondt nok.
Anonym bruker Skrevet 20. august 2010 #2 Skrevet 20. august 2010 Abortlovens kjerne er § 2. Her står det hvilke vilkår som må være oppfylt for at et abortinngrep skal være lovlig: Før 12. svangerskapsuke kan kvinnen ta avgjørelsen selv. Etter 12. uke kan abort innvilges av en nemnd, hvis ett av disse kriteriene er oppfylt: a) det er fare for kvinnens fysiske eller psykiske helse kvinnen har en vanskelig livssituasjon c) det er stor fare for sykdom hos barnet d) graviditeten er et resultat av voldtekt eller incest e) mor har psykisk sykdom eller psykisk utviklingshemming Loven sier videre at «det skal legges vesentlig vekt på hvordan kvinnen selv bedømmer sin situasjon». Lykke til;)
Anonym bruker Skrevet 20. august 2010 #4 Skrevet 20. august 2010 Takk for svar. Jeg oppfyller vell egentlig ingen av kravene. Viss ikke mange barn og dårlig økonomi faller inn under "kvinnen har en vanskelig livssituasjon" da? Noen som har vært i lignende situasjon?
Anonym bruker Skrevet 20. august 2010 #5 Skrevet 20. august 2010 Ja, jeg var 13 uker på veg og min livssituasjon var at jeg har en mann som jobber døgnet rundt og vi har rett og slett ikke tid og overskudd til flere barn enn dem vi har. Fikk innvilget, men de var veldig opptatt av at det var min avgjørelse og at jeg ikke var presset av min mann. Han presset meg overhode ikke, men jeg føler meg som en alenemor i hverdagen, og da er det nok med to unger.
Anonym bruker Skrevet 20. august 2010 #6 Skrevet 20. august 2010 Før du gjør det så ta jammen med en titt på hvordan et foster ser ut i uke 14. E lite menneske som spreller og sparker, helt ferdig må bare vokse litt til! Jeg har selv hatt flere ultralyder rundt den tiden og det er faktisk en liten baby, ikke en celleklump lenger. Med nummer to begynte jeg å kjenne spark i uke 14, og hadde fått dog mage allerede! Jeg er for selvbestemt abort, men så tiiidlig som mulig! Med mindre det er noe avorlig galt med fosteret, med mor, eller liknende, finnes det ingen begrunnelse god nok til å ta bort et så stort foster/baby.
Anonym bruker Skrevet 20. august 2010 #7 Skrevet 20. august 2010 Ja, det er din mening snerpete anonym 10:44! I mange land er det selvbestemt abort til og med uke 16, og det er fullt mulig å ta abort av andre enn dine begrunnelser selv i trangsynte Norge. HI har vel et vanskelig valg nok om ikke du skal spre dine Børre Næss holdninger?
Sweet Amber Skrevet 20. august 2010 #8 Skrevet 20. august 2010 Skal utseende på fosteret ha noe å si, 10:44? Noe av det rareste...og grunneste, jeg har hørt på en stund. Man velger abort ut fra helt andre kriterier enn utseendet på fosteret. Du kan nok ikke velge hva som er god nok grunn for andre, heldigvis er det noe enhver kvinne må stå for selv...
Anonym bruker Skrevet 20. august 2010 #9 Skrevet 20. august 2010 Kunne du vurdert å bære frem barnet, og heller adoptere det bort?
Sweet Amber Skrevet 20. august 2010 #10 Skrevet 20. august 2010 Og man kan få det innvilget etter uke 12, på grunnlag av at man ikke visste om graviditeten tidligere og selv føler at man ikke har kapasitet, ork, økonomi osv til et barn til. De legger vekt på hva du selv vil, selv om du må gjennom nemnda.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå