Gå til innhold

Gartnerlosjen: løk

Anbefalte innlegg

Gjest sug lut
Skrevet

Når man ikke finner noe annet fint kan man jo kjøpe løk. Alle hagesentre er stusslige akkurat nå. Så jeg kom hjem med Allium-løk og Anemone-løk.

Her er spørsmålene mine:

Allium er dødshøye og flotte, om de da kommer opp til våren i det hele tatt, men de er jo over etterhvert, blomstrer visst mai-juni, og så er det slutt selv om frøstandene er fine. Hva gir det mening å plante foran dem, vil det funke med noen heftige langtidsblomstrende storkenebb?

Og så: Hvordan ser anemone ut når den er ferdig? Står at den er april-mai, det høres litt optimistisk ut i snøhaugen min, men dog. Hva bør den ha bak seg så den ikke bare blir kjipesen resten av sommeren? Kan den fx stå foran pyntekosmosen, som tross alt ikke blir stor før senere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Storkenebb er digg. Utover det har jeg ikke pipling, så jeg slenger meg på med mine spørsmål:

Finnes det løk som blomstrer ut over høsten? Og hva kommer først? Sånne krokusgreier?

Gjest sug lut
Skrevet

Hm, løk som kommer om høsten aner jeg ikke. Men ja, storkiser er fine, og så varer de lenge og dekker nok til å holde ugrass unna.

Snøklokker, krokus og scilla kommer tidlig. Snøklokker skal visst komme først men det hjalp ikke hos meg, for det var bare bladverket som kom, aldri blomster. Scilla kommer tidlig og står lenge.

Skrevet

Scilla er notert. Vi bor også i et snøhøl uten like og i år forsvant ikke de siste snøflekkene før i juni (!). Hvem skulle tro at vi bor i Oslo liksom?

Antagligvis kommer vel ikke løk om høsten - eller kanskje de gjør det nettopp hos oss.

Skrevet

Gladioler er vel høstløk? Eller er det de som plantes om høsten og spirer om våren som heter høstløk?... Så Gladioler er en vår/sommerløk? Plantes på våren og kommer på sensommeren.... Jo, nå er jeg enig med meg selv, google vår/sommerløk så finner du de som kommer på sensommeren! Lurer på om liljer også er vår/sommerløk :-)

Skrevet

Og når vi først er inne på det. Juleløk kan man jo begynne å tenke på! Hm, kunne tenke meg å prøve amaryllis :-)

Skrevet

http://www.bakker-norge.com/index.aspx?N=904045+32&start=1

Disse skal blomstre om høsten. Jeg falt for de som ikke trenger verken vann eller jord for å blomstre, men tør ikke med små barn i huset, siden de er giftige. Kunne kanskje være en idé å ha dem i glasskrukker hengende i vinduet.

Har allerede bestilt løk til tulipaner i blekrosa, mørkrosa, rosa og "svart," samt alpefiol, snøklokker og krokus, kommer i september. Ich freüe mich!

Hvor fantastisk det er med en blomstrende hage! Jeg har nettopp satt sammen en liten bukett av syringer og pyntekosmos. Dette gav mersmak.

• 3 uker senere...
Skrevet

Dagens Allium-tips:

Jeg bladde just i en hagebok, og kom over et lekkert bilde av Allium plantet litt hist og pist inne blandt Lavendel - Det ble en stilig kontrast hva form anngår :-)

Skrevet

Oi, oi, oi! Jeg har fått en spesiell utfordring hva løk anngår ;-) Jeg har nemlig fått meg ny hage (jepp, utrolig men sant, men etter 15 mnd jakt har vi endelig greid å kjøpe hus!)! Utfordringen er: Den nye hagen overtar jeg ikke før i februar, og jeg har boden full av div løk som bør komme seg i jorda nå i høst - hva gjøre?

1) Plante den i nåværende hage, så blir det en koslig overaskelse til ny kjøper?

2) Plante den på Borettslaget sitt fellesomr så alle få glede av de?

3) Geriljavirksomhet?

4) Gi de bort (noen som vil ha forundringspakke med uspesifisert løk i posten?)?

Jeg elsker luksusproblemer!

Gjest amandine
Skrevet

Selvfølgelig stas med gaver, men du kan rett og slett plante dem selv, altså;) For eksempel i potter? Terrakottapotter, de vanlige fine streite billige, vet du? Smør m yoghurt eller surmelk så får de fort mose. Hvis du har store potter legger du løk i flere lag, så får du lang blomstring, og du tar dem med deg når du flytter så du får farge til vårens første kaffekopp.

Skrevet

ah, et alternativ nr 5, me like :-) Har 3 stoore potter som tåler frost. men har anntagelig mer løk igjen etter å ha plantet i de...

Gjest amandine
Skrevet

Har du så enorme mengder, altså? Legg dem i lag som jeg foreslo, da. Noen dypt, noen opp ned, noen høyere opp etc, og ganske tett. Så får du lang og frodig blomstring med løk som avløser hverandre. Når noen er ferdige kommer andre opp..

Grattis m hus, forresten!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...