Gå til innhold

Hva sa? Hva har skjedd i Pakistan?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå er det noe jeg ikke har fått med meg..? En katastrofe i Pakistan?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eh...flom, oversvømte byer, milioner av barn i fare for å få dødlige sykdomer osv. Er det lenge siden du har lest en avis?

Skrevet

Vært på ferie en tid eller?? Hehe.

Skrevet

Ferie?? Dette er jo ikke akkurat en lokal katastrofe. Da må HI vært på ferie i jungelen. Hele verden har fått med seg dette regner jeg med, så dette er nok bare et forsøk på å provosere, noe som ikke er greit i dette tilfellet.

Skrevet

Jeg leser verken aviser eller ser på nyhetene på tv.

hi

Skrevet

Da får du heller lese deg opp på nettet enn å stille et så utrolig dumt spørsmål!

Skrevet

Nei jeg prøver ikke og provosere! Men jeg er redd barna fadder og fikk et brev i posten som jeg ikke åpnet før nå som det står KATASTROFE med store røde bokstavner! Jeg beklager.. fikk også med meg jordskjelv på Haiti, svineinfluensaen relativt seint!

hi

Skrevet

Så det vil altså si at det snart kommer en rekke innlegg fra deg:

"Hæ, monstermaster i hardanger??"

og et utall mord her og der og savnede personer du ikke har hørt om?

Skrevet

En av grunnen til at jeg ikke holder meg like oppdatert på slike ting som ALLE tydeligvis gjør er fordi jeg er rett og slett ikke inntresert i og høre om all denne elendigheten her i verden! Å nei, jeg får med meg ting, bare kanskje noe seinere enn dere som følger litt mere med.

Jeg er ikke dum fordi jeg ikke har fått med meg dette før nå, så ikke prøv og fremstill meg slik takk.

hi

Skrevet

Da har jeg et godt råd. Begynn å følge med på hva som skjer i verden før ungene dine begynner på skolen. De trenger en mor som kan forklare dem ting, ikke barekatastrofer, men også hvordan ting henger sammen. Du må kunne forklare hvordan kriger fører til sult, hvordan forurensning henger sammen med været osv. Lykke til.

Skrevet

Ikke dum, men uvitende. Det kan bli et problem for ungene dine om du ikke gjør noe med det.

Skrevet

Til HI !

Det finnes ikke dumme spørsmål-kun dumme svar !!

Klart det går an å ikke få med seg nyheter-særlig i den situasjonen mange av oss er i nå, enten rett før fødsel eller med nyfødte små! Selv klarte jeg ikke å se en nyhetsending i tiden etter fødselen, rett og slett fordi jeg gråt meg gjennom nesten alle saker, enten fordi jeg synst det var en håpløs verden Vesla ble født inn i, eller fordi jeg ble så rørt når noe var positivt :) KAn le litt av meg selv nå.men det var skikkelig tøfft når det stod på!

For å svare på spørsmålet ditt, så har det vert en gigantisk flom i Pakistan, vannet er i ferd med å trekke seg tilbake, og alle skader vannet har forårsaket er i ferd med å komme til syne.

En femtedel av landet har stått under vann, så det er utellige millioner mennesker som står uten mat, rent vann og husly.

Har vert myke diskutert om det er rett å hjelpe pga myndighetene i landet, som ma bruker ufattelige summer på atomprogram.

Men det er jo mellom annet de helt uskyldige barna som lider nå-så alle blir oppfordret til å hjelpe!

Skrevet

Jeg har gått på skole..? Jeg kan fint forklare hvordan det foregår dette med forurensing, sur nedbør og vær henger sammen. Jeg kan også forklare hvordan krig fører til sult osv osv.. Man må da ikke se på nyhenten daglig for og kunne vite slikt. Men jeg trenger da ikke vite hvor mange som dreper mødrene til barna sine og stikker av med ungen og hvor mange som dør på e18 hver dag osv...!

Det der var og sette ting på spissen må jeg si.. noe så utrolig dumt!

hi

Skrevet

Men hvordan i all verden greier du å unngå å høre om slike ting som har så massiv mediadekning. Du kan jo ikke se eller høre en eneste nyhetssending eller lese en eneste avis for å greie å unngå å høre om slike ting.

Og det er det som er direkte skremmende...

Skrevet

Det er jo nettopp det jeg ikke gjør. Jeg leser verken aviser eller ser på nyhetene.

hi

Skrevet

Jeg mente faktik ikke at du var dum. Jeg mente at etter hvert som ungene vokser opp vil de få med seg mye av det som dukker opp i nyhetene. Da bør foreldrene kjenne til disse nyhetssakene for å kunne forklare dem og for å se hvordan de henger sammen med hverandre.

Skrevet

Takk for et ordentlig svar :).

Har fått lest litt om dette nå og høres helt forferdelig ut. Føler en så stor takknemelighet for at jeg bor her jeg bor og har det så godt som jeg har det. Donerer man 350 kr hjelper man 5 familier med og få det de trenger til og holde seg rene og sykdomsfrie og det skal jeg sannelig gjøre.

hi

Skrevet

Ja,håper mange vil hjelpe! Små beløp fra enkeltpersoner i Norge kan redde mange liv!!

Skrevet

Om du har barn bør du begynne å gjøre det så fort som mulig. Du skylder barna dine å være såpass opplyst om hva som skjer i verden.

Skrevet

Ingen har lyst å følge med på elendigheten i verden men når man har barn med ører så er det lurt å følge med så du kan kunne forklare barna dine på en barnevennlig måte når de spør :)

Skrevet

Om du ikke leser aviser eller følger med på nyhetene, så skjermer du deg jo ikke bare for elendigheten i verden, men du går jo også glipp av viktig informasjon, gode nyheter, ting du bør ta stilling til som et voksent ansvarlig menneske, og saker som skjer i ditt lokalmiljø.

Dessuten så må du føle deg litt "dum" når du ikke kan delta i samtaler med andre voksne om det som skjer i nyhetsbildet. Jeg tror ikke at det går en dag uten at jeg diskuterer nyhetene med noen, og om det er noe stort jeg ikke har fått med meg så føler jeg meg litt dum. Men nå er jeg avisoholiker, og kunne ikke tenke meg en dag uten aviser både på papir og nett.

Gjør deg selv og barna dine en tjeneste, og skroll kjapt gjennom forsida på aftenposten.no og lokalavisa di daglig. Du trenger ikke å gå inn på saker som ikke interesserer deg, men da vet du ihvertfall om at "noe" har skjedd i Pakistan omtrent samtidig som alle andre.

Skrevet

"Nå er det noe jeg ikke har fått med meg..? En katastrofe i Pakistan?"

Å, så rart at du ikke får med deg en dritt, når du sier selv at du ikke ser nyheter eller hører på radio?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...