Fleur Delacour Skrevet 19. august 2010 #1 Skrevet 19. august 2010 Hei! Min mann og eg vil gjerne prøva tøybleier til vår førstefødte! Har lest litt inne på Kenguruloftet, og det er jo ein del forskjellige typar å velga mellom...må innrømma at lommebleiene fristar mest, sidan ein ikkje treng sperrelag utanpå, og den er kjapp å tørka. Nokon her som har prøvd dei ulike typane? Kva med one size, fungerer det? Tenker mest på heilt nyfødte - blir ikkje one size-bleiene litt store? Korleis fungerer borrelåsane etter to års bruk? Er det betre med trykknappar? Og ikkje minst - kor mange bleier treng me?!
AO3 Skrevet 19. august 2010 #2 Skrevet 19. august 2010 Jeg vil anbefale deg å ta en tur innom Tettinntils tøybleieforum, der er det masse erfarne TB-mammaer som kan hjelpe deg! Vil også anbefale Bleiebodens sider. Jeg bruker TB til knotten min, men vi startet ikke før han var ett år gammel. Nå skal jeg prøve meg med nyfødtbleier til nestemann, det blir spennende! Jeg kan derfor ikke svare på alle spørsmålene dine, siden jeg ikke har prøvd TB til nyfødt, men jeg skal prøve. - jeg liker også lommebleier best, det er utrolig praktisk. De har også fordelen at du kan stappe med hva du vil, og du kan justere hvor mye du stapper den med alt etter babyens behov etc. Men formsydde med ull (evt PUL) som sperrelag fungerer også overraskende bra! I begynnelsen trodde jeg virkelig IKKE at ull skulle kunne holde på både væske og lukt, men det gjør det faktisk! Det gir også best lufting til stumpen. - nyfødte bæsjer som regel VELDIG ofte, og da blir det dyrt med lommebleier/formsydde, siden du trenger veldig mange bleier. Regnestykket for hvor mange bleier du trenger, er antall bleier per dag x hvor mange dager det er mellom hver vask (+ tørketiden). Mange bruker brettebleier i begynnelsen, siden det blir veldig dyrt med et stort antall lommebleier/formsydde/alt-i-ett-bleier (AIO). - One size (OS) er kjekt på mange vis, men de kan bli for store til nyfødte, og de kan bli for små til barn helt mot slutten av bleieperioden. Det er vanskelig å si på forhånd hva som vil passe til hvert enkelt barn uansett, det er lurt å prøve seg litt fram med forskjellige merker - det er genialt å kjøpe brukt! Og nei, jeg tuller ikke - det er ikke uhygienisk å kjøpe brukte bleier, de er som regel like gode som nye, og det vil både lommeboka di og miljøet like - jeg foretrekker trykknapper, mens andre sverger til borrelås. Det er nok litt smak og behag. Trykknapper kan være mer holdbare og er vanskeligere å åpne for et litt større barn, mens borrelås gir flere innstillingsmuligheter. Du må nok prøve deg fram og se hva du liker
ungmortil3 Skrevet 19. august 2010 #3 Skrevet 19. august 2010 Hei . Jeg prøvde tøybleier på førstemann, var brettebleier fra nøstebarn i med brillebukser og ullbukser på utsiden. Var noe forferdelig styr og ullbuksene ble aldri helt tette. Ble fryktelig mye vask også. Endte med og selge det etter 2 mnd, da hadde jeg gitt opp. Frister noe og prøve igjen og heller prøve formsydde, men anbefaler absolutt ikke brettebleier.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå