Anonym bruker Skrevet 19. august 2010 #1 Skrevet 19. august 2010 Etter å ha lest hvordan mange løser problemet med kresne barn på besøk lurer jeg på: Hvordan takler dere voksne besøkende som er sær i kosten? Synes av og til det er slitsomt nok å spise ute sammen med enkelte, det er ikke en ting i menyen de kan tenke seg å spise (en venninne av meg bestillte stekt ris med kun mais og erter og uten egg på kinaresturant, og la til at risen ikke skulle stekes..). Men å invitere slike mennesker på middag er rene marerittet. Jeg ønsker jo å være en god vertinne, og i motsetning til med barn er det jo null endringspotensiale, så en kan jo ikke bare bite tennene sammen og håpe på bedre tider. Har servert makaroni og stekt kjøttdeig til et menneske på 25 år (hun liker ikke tomat eller smeltet ost, og eneste krydder på kjøttdeigen var salt) mens vi andre spiser lammesteik med fløtegratinerte poteter, rosenkål, gulrøtter og rødvinssaus, og i tillegg rushet til butikken etter cola fordi dette mennesket ikke drikker noe av det vi hadde i huset, inkludert vann! Hun satt og koketterte og gjorde en dyd av sin særhet (jeg kan ta med niste neste gang, så slipper du å stresse for min del...). Jeg blir så lei! Dessuten er det vanskelig å forklare barna at de ikke får noe annet hvis de ikke vil ha maten, når jeg gjør dette for en voksen. Jeg har faktisk bestemt meg for å ikke invitere henne på middag noe mer, men er misfornøyd med min avgjørelse fordi hun er en god venninne ellers, og hun blir lei seg når hun får vite at vennegjengen har vært sammen uten at hun er invitert. Men jeg orker ikke mer av dette! Hva ville du gjort?
Sweet Amber Skrevet 19. august 2010 #2 Skrevet 19. august 2010 Jeg er ganske kresen selv.(klarer ikke saus, majones, smør eller noe sånt og kjøttet må være gjennomstekt) Det er ikke noe jeg velger, jeg får meg bare ikke til å spise noe jeg ikke liker. Jeg vil ikke ha noen spesialmat eller særbehandling, det er jo kjempeflaut. Blir jeg invitert på middag og får servert noe fælt finner jeg jo stort sett noe jeg liker. (grønnsaker, potet eller noe) Dette forbigås heldigvis i stillhet... Hvis jeg skulle invitert en venninne på middag ville jeg forsøkt å avklare hva hun liker og ikke liker på forhånd, men blir det for vanskelig kunne jeg nok vært tilbøyelig til å be henne ta med egen mat:) Men lager ikke to middager altså. Hva andre bestiller når vi spiser ute påvirker ikke meg i det hele tatt. Jeg har ærlig talt litt problemer med å skjønne hvorfor bestillingen hennes var et problem for deg...
Anonym bruker Skrevet 19. august 2010 #3 Skrevet 19. august 2010 Fordi det tok henne en evighet å komme fram til dette, og middagen ble ganske forsinket som følge av dette.. Hun visste om menyen på forhånd, og gav beskjed om at dette kunne hun overhodet ikke spise, men at hun kunne spise makaroni og kjøttdeig. At vann ikke var drikkbart og jeg hadde feil saft kunne jeg ikke drømme om..
Sweet Amber Skrevet 19. august 2010 #4 Skrevet 19. august 2010 Jeg mente resturantbestillingen. Det med middagen hjemme hos dere var jo litt spesielt, og det skjønner jeg at var slitsomt for deg.
Anonym bruker Skrevet 19. august 2010 #5 Skrevet 19. august 2010 Uttrykte meg dårlig, beklager.. Det tok en evighet på restauranten å komme fram til at den stekte risen var spiselig med disse justeringene, derfor var vi ihjelsultne før bordet ble servert. Hjemme var maten på bordet i tide, i og med at jeg visste om det på forhånd, men jeg som vertinne var på butikken i begynnelsen av måltidet...
Anonym bruker Skrevet 19. august 2010 #6 Skrevet 19. august 2010 Voksne får ikke spesialbehandling her Når vi inviterer gjester til middag så lager vi kun en middag, om det skulle vise seg at noen ikke liker dette så er det liksom ikke så mye å gjøre med det. Har ei veldig kresen venninne selv, og syns det grenser til irriterende. Men når hun er til middag får hun spise det hun evt liker, eller la det være.... Det finnes selvsagt matvarer jeg selv ikke liker, får jeg dette servert hos andre gjør jeg gode miner til slett spill og spiser litt av det likvel. Om det blir kommentert at jeg tar lite av den spesielle matvaren svarer jeg enten at jeg ikke er så sulten eller er ærlig å sier at jeg ikke er så kjempeglad i akkurat det, men at resten av maten smakte kjempegodt. Hvem av "unnskyldningene" jeg bruker avhenger av hvor godt jeg kjenner vertskapet
Anonym bruker Skrevet 19. august 2010 #7 Skrevet 19. august 2010 Jeg er KRESEN, liker ikke en haug med ting og liker sjeldent å gå på restaurant, synes de deleggermaten emd så mange merkelig ekle ting. Men er selv flink å lage mat, så det plager ikke meg Og da jeg har venner med cøliaki og mannen min er laktose intolerant, så man lærer å ta hensyn. Jeg går da vitterlig ikke på kina restaurant, maten der er bare for meg, dårlig. Samme med mcdonalds og burger king f.eks. Gi meg kjøttkaker med potet osv, norsk husmannskost og ikke fancy smancy mat...
Anonym bruker Skrevet 19. august 2010 #8 Skrevet 19. august 2010 Men hva gjør du når du spiser hos andre? Biter i deg særheten din og spiser alt, spiser utvalgte deler eller leverer liste over tillatte ingredienser til kokken? Eller tar du med deg niste?
Anonym bruker Skrevet 19. august 2010 #9 Skrevet 19. august 2010 Kresne voksne er tragisk. Jeg har ingen som helst problemer med å ta hensyn til allergier og andre ting som gjør at noen ikke tåler noe. Men når voksne mennesker, herunder inkludert alle tenåringer, proklamerer at de ikke liiiiker et eller annet og derfor sitter og pirker i mat alminnelig mat, så blir jeg irritert. Jeg har ei søster som ikke spiser ditt og ikke spiser datt, som ren fisk, lammekjøtt, kjøtt med fett på ( selv om man skjærer det bort...men kjøttdeig spiser hun!), en haug med grønnsaker osv...og må alltid få noe annet. Patetisk. Selv min sønn som ikke er glad i fisk, spiser pent det han får når vi er borte.
Anonym bruker Skrevet 19. august 2010 #10 Skrevet 19. august 2010 Voksne kan også lære seg til å like flere ting om de går inn for det. De fleste lærer seg til å kunne spise det meste vanlig mat om de tvinger seg til å spise det 10-15 ganger i løpet av noen månder. Kresne folk er kjedelige å få på besøk. Jeg er HI på den andre tråden og har den innstillingen at jeg ikke lager spessiell mat til voksne som kommer innom. De får spise det vi har eller la være. Den reglen gjelder for alle på hverdagene. (med untak av allergier) Hvis vi derimot inviterer til middagsselskap tar vi hensyn til hva folk liker og ikke. Når vi skal ha pinnekjttfest lar vi rett og slett være å invitere de vennene vi vet ikke vil spise pinnekjøtt. Det vil si at om en i et par ikke vil ha det dropper vi å inviterer det paret. Andre ganger kan vi velge å lage noe annet ved siden. Som regel vil det da være noe enkelt. Jeg legger ikke mye arbeid i å tekkes voksne folk som ikke kan spise som folk flest.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå