Gå til innhold

Har tre venninner som nirøyket under svangerskapene og....

Anbefalte innlegg

Skrevet

det har vært noe "galt" med alle barna dems. De har 5 barn totalt og to av de har astma, 4 av de har vært på sykehuset opp til flere ganger med virus og pustevansker. De er mye syke og det skal lite til for at noen av de blir ordentlig dårlige. De beveger aldri på seg, og er nesten ikke ute med barna. Bortsett fra i byen og til/fra bhg.

Jeg har to barn, røyker ikke og har et sunt kosthold og det værste barna mine har hatt er en lettere forkjølelse og omgangssyke.

Tilfeldig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sånn om man skal sammenligne og fortelle om egne erfaringer:

Jeg har to barn, røyker og barna har ikke vært syk en dag siden de kom til verden

Skrevet

Jeg ha to barn og begge er så friske som de kan få blitt, tiltross for at jeg røyka under svangerskapene.

Ingen har astma eller allergi, og begge har energi til de grader.

Eldstegutten var ikke syk før han begynte i bhg som 2-åring.

Og nei, jeg prøver ikke unnskylde noe, kunne ønske jeg hadde slutta å røyke.

Men du finner "syke" barn hos forskjellige folk, uavhengig av hva foreldrene har gjort.

Det er alltid en sjanse for at noe kan skje eller at de kan bli syke, uansett.

Jeg kjenner også mange som ikke røyket, som har syke barn, eller barn som blir fort syk.

Skrevet

Vel, selvsagt finnes det sunne barn til mødre som har røyket, akkurat som det finnes allergi og astma syke barn til ikke røykere.

Statistisk sett er det flere astma og allergisyke barn blandt mødre som har røyket i svangerskapet, enn de som ikke har det.

Jeg har aldri engang tatt et trekk av en sigarett, og jeg har et astmasykt barn. Hun kunne fort hatt en enda mer alvorlig form for astma, hadde jeg røyket.

Skrevet

er vel ikke direkte ukjent at røyking under svangerskapet øker risiko for helseproblemer for barnet. Betyr ikke at alle med røykende mødre blir syke, men det betyr at det øker risikoen. Man kan være aldri så sunn og likevel få et barn som får helseproblemer og...det vil alltid være en risiko, men lever man sundt øker iallefall ikke risikoen.

Skrevet

Mamma røyket som vanlig under svangerskapet og gjennom hele oppveksten min (både inne i huset og i bilen) og jeg har alltid vært frisk som en fisk.

Slike sammenligninger gir ingen vitenskapelige markører.

Skrevet

Kjenner ei som røykte noe sinnsykt under graviditeten, begge hennes barn er svært syke, den ene ble født altfor tidlig og veide vel 6-700 gram.

Selv røykte jeg litt, min sønn har vært på sykehuset to ganger pga. lungebetennelse, ellers har han ikke noe astma eller allergi. jeg relaterer ikke disse episodene til røykinga, mer som en komplikasjon etter influensa. Men man vet jo aldri.

Skrevet

jeg er en innbitt hysterisk ikke- røyker med masse fordommer mot røykere generelt, og spes de gravide eller med små barn/barn....

mamma røykte da jeg var inni og utenfor magen, og jeg har bortimota aldri vært syk eller plaget av noe :)

Mi eldste har ikke vært noe syk i løpet av de 3 leveårene hennes. mens minstemann har vært kronisk syk siste året med diverse luftveisinfeksjoner, lungebetennelse etc....mange ganger på sykehus med pustehjelp....

Basert på mine erfaringer, så tror jeg antagelig dine opplevelser kan være tilfeldig. Selv om jeg er 100% sikker på at disse barna hadde hatt det utrolig MYE BEDRE i et fullstendig røykfritt hjem!!!!

Skrevet

Har 6 venninner som røyker, og røkte under svangerskapet. De har fått store og flotte barn. Har ei venninne som sluttet å røyke 2 år før hun ble gravid, og har ikke rørt en sigarett siden. Hun fikk en datter stapp full av allergier.

Jeg retferdiggjør absolutt ikke å røyke under svangerskap. Gjorde det selv med første, og fikk en alvorlig svangerskapsforgiftning (noe man sikkert kunne fått uten røyk) men har nå stumpet røyken og føler meg bra enn så lenge i svangerskapet, og har et flott blodtrykk som tilsier at det skal mye til for å få svangerskapsforgiftning på de få ukene som er igjen. Gutten min er frisk altså. Heldigvis.

Skrevet

Jeg har ikke tort å spørre mine venninner om de noen gang lurer på om det kunne vært annerledes hvis de hadde kuttet røyken. Jeg vet ikke om mine barn blir alvorlig syke selv om jeg ikke har røkt, men jeg har i hvert fall det på samvittigheten at det ikke "er min feil"

Jeg kunne ikke levd med "kanskje de har det slik siden jeg ikke kuttet røyken"

HI

Skrevet

Med førstemann røyka jeg og han var frisk. Med andre klarte jeg å slutte, og hun hadde trisomi 18. Tilfeldig? Neppe. Neste gang sikrer jeg meg som første gang vet jeg...

Skrevet

Jeg har aldri røykt og lever veldig sunt. Jeg har et barn med astma. Tror ikke det er så enkelt som Hi tror.

Skrevet

Mora mi røyka også med meg. Jeg tror vi vil få kreft når vi er rundt 30. Hehe... Håper det bare er noe jeg tror.

Skrevet

Så siden du fikk ett sykt barn etter røykeslutt vil du røyke neste gang.

Ja du er lur.

Når i andre avangerskap sluttet du.

Skrevet

Det kan være mange ting som gjør at dette slår ut da, alt fra hvilken næring de får i seg, hvor mye de holder seg i bevegelse, gener og miljø.

men jeg tror ikke akkurat den nirøykinga gjorde ting bedre, men de kunne ha hatt de noe av samme problemene som de har nå selv om mor ikke røyket under svangerskap.

Jeg kan til en viss grad forstå at enkelte ikke klarer å stumpe røyken når de er gravide, men å nirøyke den skjønner jeg ikke helt..

Kjenner ei mor som har en sunn og frisk gutt, selv om hun ikke klarte å stumpe røyken.

Skrevet

Jeg tror at en skal ha veldig mye flaks hvis en røyker gjennom svangerskapet og barnet ikke tar skade av det. Røyking ødelegger de røde blodcellene i babyens kropp og fører til redusert oksygenopptak til alle organene til babyen. Det ville vært uintelligent å tro at det ikke ville føre til noen skade gjennom et helt svangerskap.

En får vel sjeldent konkrete svar på hvilke skader røykingen gjør, da mange av skadene er eksem, dysleksi, oppmerksomhetsvansker o.l. Dette merker en ikke før barnet er blitt stort.

Jeg syntes at det er utrolig at det er lovlig å røyke når en er gravid. Vi mangler ikke studier som viser til konkrete skader røyking fører til heller. Like vel tillater vi som samfunn at ufødte barn blir utsatt for dette.

Skrevet

Nikotin er en gift. Altså. Svært giftig. Og da spørs det vel om de såkalt friske barn og voksne som har vært utsatt for nikotin "intravenøst" i mors svangerskap, får noe men av det senere. Jeg mener. De har en farlig gift i kroppen og stort sett all annen gift gjør folk syke, før eller siden. Jeg ville i hvertfall ikke gitt nikotin (eller annen gift) fordi jeg kjente en innrøyket unge som aldri hadde vært forkjølet.

Skrevet

Synd det bare blir for dumt å forsvare at man røyker under svangerskapet.... Finnes ikke ord for hvor dumme sånne folk er. Sorry, men fysj altså

Skrevet

Hvis HI kan lage statistikk på så tynt grunnlag så kan vel jeg og...

Når jeg sluttet er irrelevant.

Skrevet

Til de som røykte i svangerskapet og har friske barn så langt... Astma kan komme etterhvert...

Moren min har alltid røykt, med eller uten barn i magen. Først i tenårene fikk jeg de virkelige plagene... Er avhengig av astmamedisiner.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...