Gå til innhold

Noen med barn med cøliaki?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan fikk dere mistanke om at barnet hadde cøliaki?

Og har barnet laktoseintoleranse i tillegg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi fikk alt av tester da han sluttet å holde på maten da han var like over året.

Omtrent alt av næring kom rett opp igjen uansett om det var glutenholdig eller ikke. Dette varte i flere uker og han raste ned i vekt.

Han hadde ikke laktoseintoleranse i noe større grad enn at han reagerte på melkeprodukter før dietten var skikkelig igang.

Dette er vanlig da det som bryter ned laktosen i melka sitter ytterst på tarmtottene som glutenen ødelegger.

Så det er vanlig at en må leve uten melk i starten av dietten, men at dette går over så fort tarmtottene er hele igjen.

Derfor er det også skummelt å eksprementere med dietter på egenhånd uten tester siden det å kutte ut melk av kostholdet kan gi bedring når det egentlig er gluten en ikke tåler i utgangspunktet.

Har du barn du misstenker at kan ha cøliaki?

Skrevet

Ja, hun var og tok blodprøver i dag. 18 mnd gammel er hun.

Vekstkurven hennes er fin da, selv om hun er litt tynn.

Hun legger på seg, men hun har nesten konstant diare.

Hun har en søster med laktoseintoleranse, så vi har trodd det "bare" er dette med lillesøster også.. Men nå kommer alt opp igjen selv om hun ikke har drukket melk på en lang stund. Vi har ikke eksperimentert selv altså, dette har vært i samråd med lege. :)

Hvor gammel var ditt barn da han fikk diagnosen?

Skrevet

Det høres ikke så dumt å sjekke for cøliaki nei, absolutt symptomer som kan komme av det.

Min gutt var nesten 14 mnd da han fikk diagnosen. Da hadde han vært skikkelig syk siden like etter at han fylte ett år.

Dessverre gikk han lenge med plagene siden fastlegen ikke tok det alvorlig og bare sendte han hjemme med "magevirus". Det skjedde ingenting før huden hang på han og vi på eget initiativ tok han med til sykehuset.

Men i ettertid når jeg så tilbake på tiden fra han var et halvt år til det slo skikkelig ut kunne jeg se at han hadde hatt mye plager, men at de ikke var så tydelige.

Han hadde i tider hatt avføring tynt som vann, matvegring og små utslett. Men vekten var perfekt og han vokste som han skulle.

Blodprøve du tok hos legen tar et par uker å få svar på. Så hvis du ikke vil vente så lenge kan du ta en hjemmetest som du kjøper på apoteket.

Du må allikevel ta alt gjennom legen og vente på gastroskopi før du begynner med diett, men det er kan være greit å vite litt mer.

Lykke til iallfall.

Skrevet

Legen vår er veldig fin han altså, han tar oss alltid på alvor. :)

Nå begynte min lille i barnehage i mai, så både fastlegen og vi har nok avskrevet noe av mageplagene som omgangssyke og noe hun har fått i barnehagen.

Hvordan så avføringen hans ut om jeg får spørre? :)

Og var han utilpass?

Vekten til mitt barn er på normalen, men hun ligger jo nederst på denne streken på percentilskjemaet. Men det kan jo være normalt.

Vi begynner ikke på diett før en evt.gastroskopi?

Skrevet

Jeg husker ikke så mye om hvordan avføringen hans så ut da han hadde mye diare. Førstegangs som jeg var da trodde jeg det var vanlig at den var så flytende innimellom.

Men den var tyntflytende. Alt av klær måtte skiftes og det var bæsj langt opp etter ryggen. Gjerne flere ganger om dagen.

Men det er også vanlig at cøliaki-bæsj kan se halvfordøyd ut og ofte oljete og slimete.

Det er det som er så vanskelig med cøliaki, den har mange symptomer og ting varierer stort fra tilfelle til tilfelle.

Og nei det er viktig å ikke begynne på noe diett før gastroskopien er gjennomført. Det fordi tarmtottene begynner å leges når en starter med diett og sykdommen vil da ikke vises.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...