Gå til innhold

Sykemelding mot min vilje?! Har de lov til det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ringte fastlegekontoret fredag og ba om sykemelding for mandag, tirsdag og onsdag, da min permisjon starter i dag torsdag 19.august. Skulle hente papirene i dag, og ser da at legen har gitt meg sykemelding for 1-22 august.. For det første, langt inn i permisjonene min, noe som er helt tullete, for det andre ba jeg IKKE om sykemeldig de første to ukene i august fordi vi skulle på en lengre planlagt ferie med barna til Danmark, og drar du utenlands har du jo ikke rett på sykepenger.

Disse fjorten dagene var dessuten ikke min ferie, men fjorten dager PÅLAGT avspasering fra arbeidsgiver, som jeg ikke vil få igjen ved ev sykemelding. Argh., Sa på legekontoret at jeg ikke ville ha sykemelding for de første fjorten dagen, og jeg har jo heller aldri bedt om det, da sa de at legen hadde bedt meg føre på de første fjorten dagene som ferie. Argh. Da vil jeg jo få fjorten dager uten hverken feriepenger eller sykepenger.

KAN legen bestemme dette?! Sukk. Må også tilføye at jeg tilbrakte de tre dagene på sykehuset, så at behovet for sykemeldign er reelt er helt sikkert..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men KJÆRE deg...det er jo bare friskmelde seg, det. Er jo ikke noe problem i det heletatt. Du gir beskjed til arb.giver/nav om at du er arbeidsfør fra dato slik og sånn og vips så var det ordnet.

Skrevet

Bruk egenmelding man, tirs og ons da...

Skrevet

HI her. Ja, men kan jeg friskmelde meg tilbake i tid da? Og dessuten trenger jeg jo sykemelding for de tre dagene som ikke dekkes av avspaseringen, eller permisjon, da jeg jo var på sykehuset og ikke på jobb..

Egenmelding de tre dagene kan jeg jo sikkert ta, men det er jo rettere med sykemelding.

Skrevet

Leser mer nøye her nå...Oki, du RINGTE legen fredag og BA om (uten oppmøte...?) sykemelding for man-ons. Det er så ulovlig som det går for ham å faktisk gjøre det. Er IKKE lov å tilbakedatere sykemelding. Kan kun tilbakedateres hvis du mandag var i kontakt med legekontoret.

Tror jeg hadde revet den sykemeldingen og tatt en egenmelding...

Skrevet

Du kan da for f .. ikke bestille sykemelding ??!?

Skrevet

Hvis du har vært innlagt på sykehus, så er det jo legen der som skal skrive sykemelding for deg.

Skrevet

Nei, har ikke vert innlagt, men til prøvetaking, fødselssamtaler og ultralyd for vektestimering.

Pratet med en lege jeg kjenner, han mente at det var merkeligt at legen hadde gitt 21 dager sykemelding når jeg bad om tre dager i forbindelse med overgang til permisjon,,skal ta en telefon i mrg, det må være kontordamen som har misforstått under samtalen vår.

Og ja, til dere som lurer, men KAN ha en avtale med legen sin om å gradere sykemeldig opp og ned ved kroniske lidelser som bekkenløsning, uten å måtte dra ned på legekontoret hver gang. Dette er helt vanligt.

Jeg bad IKKE om at de tre sykemeldingsdagene skulle tilbakedateres, men tok kontakt fredagen FØR, fordi smertene var så intense at jeg forstod at det ville bli umulig å jobbe disse tre dagene, i uken etter.

Takk for hyggelige svar fra dere som svarte meg ETTER å ha lest innlegget mitt :)

Og til dere som måtte benytte sjangsen til å få ut litt edder og galle her inne på anonym..

-Håper blir møtt med en hyggeligere tone selv, når dere er i en sårbar periode rett før fødsel :(

Skrevet

ikke bry deg om disse sure damene, de sitter her å ergrer seg for alt ;) Lykke til med dette sykmeldingstullet, og prøv å nyt siste tiden som gravid :)

Skrevet

Takk for hyggelig og oppmuntrende kommentar 23.56 :) Ble så glad for den!

Er nok litt hårsår nå om dagen, men var skikkelig lei meg da jeg kom fra legekontoret, alt er litt tungt om dagen, damen i skranken avbrøt meg midt i min forklaring og svarte telefonen, det ble en laang venting på at hun skulle avslutte telefonsamtalen, holdt på å gå i bakken der jeg stod og verket med tung tung mage, bekkenløsning mm.

Synst vi alle skal være snille med hverandre selv om vi er anonyme :) Kunne aldri tenkt meg å svare frekt til noen, bare fordi jeg kan være anonym.. Denne verden skal barna våre vokse opp i !! LA oss gjøre den til et godt sted!

Skrevet

Var ikke meningen å virke frekk, men kan nok snakke (og derfor skrive) litt rett fra levra. Er da ikke anonym og vil vel heller ikke sette det i eder og galle-båsen. Ha en god permisjon.

Skrevet

Litt unødvendig av legen din synes jeg. Men hadde ikke brukt energi på det om jeg var deg. Du går automatisk over på foreldrepenger den datoen du skal det uansett hvor lenge sykemeldingen din varer. Så fra datoen permisjonen din starter så vil sykepengene stoppe opp. Systemene til NAV tillater ikke at man legger inn to ytelser på samme tid. Er ganske ofte at noen er sykemeldt til litt inn i permisjon.

NAV-dama.

PS. Ikke ta deg nær av de usaklige innleggene her inne. Uansett hva man spør om er det alltid noen som må slenge ut et eller annet, er desverre bare sånn det er her.

Skrevet

Det er etter all sannsynlegheit ein kommunikasjonsfeil mellom kontordama og fastelgen din, eller ein skrivefeil frå fastlegen din si side. Det er jo ingen grunn til å skrive ei lengre sjukmelding enn du har bedt om! Berre be han rette det opp og sende deg ei ny sjukmelding, så er alt i orden.

Du kan forresten like gjerne bruke egenmelding - det er likestilt med sjukmelding, og er meint for å unngå at du skal trenge å kontakte legekontoret når du er sjuk - på den måten sparar både du og legen tid når det ikkje er nødvendig at legen gjer ei medisinsk vurdering.

LYKKE TIL!

Skrevet

Man får da ikke sykemelding for prøvetaking, fødselssamtaler og ultralyd for vektestimering??? Da bruker man av velferdspermisjonen, sjekk arbeidsavatle eller tariffavtale. Man må være SYK for å få sykemelding.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...