Gå til innhold

Barnehage igjen...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det har vært mye barnehageprat her inne i det siste. Først den store debatten om hvorvidt småbarn under 2 år har noe i barnehage å gjøre. Det har vært mange kraftige motreaksjoner som at de som velger å være hjemme med barna sine er late, har dårlig utdannelse osv.

Mange mente at barn får mer stimuli i barnehagene enn hjemme, at de blir mer sosiale og lærer å prate tidligere.

I det siste har det vært mange som har skrevet mye om negative erfaringer som at de/barna blir dårlig mottatt når de blir levert, at de har fått bleieutslett fordi de har gått med samme møkkete bleie for lenge, at de gråter og er uttrygge hele dagen, at de blir slått, klort og bitt av andre barn, at de sover med teppe over vognåpningen, og de ikke har spist mat iløpet av dagen. Sikkert flere andre episoder også.

Jo, at personalet snakker så dårlig norsk at man ikke kan kommunisere med dem og at det konstant er manko på personale.

Min konklusjon etter å ha fulgt med i debatten her er at jeg er SJELEGLAD for at jeg har mulighet til å være hjemme med min ettåring et år til, selvom vi får dårlig råd.

Barnehagene var HELT klart bedre før enn de er i dag. Det er jo helt tragisk.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

vår barnehage er helt super. Poden elsker å være der.

Klart det kan komme episoder hvor han har kranglet med et annet barn og han har fått seg noen bitemerker og kloremerker (av bestekompisen som han leker med hele tiden)

Det er en del polakker i bhg vår. Det var litt vanskelig å kommunisere helt i begynnelsen, men tar man seg tid til å prøve å forstå hverandre så går det kjempe bra.

Alle i den barnhagen er så varme og omtenksomme.

Hender at poden ikke har spist noe, av og til så liker han bare ikke maten, eller så er han ikke helt i form.

Jeg er sjele gald for at min barnehage ikke er slik som mange her beskriver at deres barnehage er :)

Skrevet

Ja, det finnes selvfølgelig unntak, men når det er 3 barn fra 10 mnd/1 år pr voksen og ofte mindre så blir det nok ofte vanskelig å opprettholde kvaliteten.

HI

Skrevet

Jeg er også veldig glad for at jeg slipper å ha tvillingene i barnehagen før de fyller tre. Men blir jo mye helgejobbing for å få inn litt penger.

Skrevet

Makan til tull er det lenge siden jeg har hørt!

Ungene har IKKE vondt av å begynne i barnehage når de er 1 år gammel. De får mange tilbud og aktiviteter der som neppe en mamma klarer stille opp med hjemme. (98% av mødrene vil aldri kunne opprettholde slike aktiviteter på daglig basis, men tiden som barna får til aktiviteter i barnehagen vil forsvinne til daglige gjøremål!)

Bedre å ha en deltidsplass i barnehagen iallefall!

Lenge leve barnehage og tilbudet de har !

Skrevet

Makan til tull er det lenge siden jeg har hørt!

Ungene har IKKE vondt av å begynne i barnehage når de er 1 år gammel. De får mange tilbud og aktiviteter der som neppe en mamma klarer stille opp med hjemme. (98% av mødrene vil aldri kunne opprettholde slike aktiviteter på daglig basis, men tiden som barna får til aktiviteter i barnehagen vil forsvinne til daglige gjøremål!)

Bedre å ha en deltidsplass i barnehagen iallefall!

Lenge leve barnehage og tilbudet de har !

Skrevet

Hi du må huske at her inne kommer det bare frem negative ting (omtrent), og det er ikke alltid det er i tråd med virkeligheten.

Jeg hadde så mye nerver for å levere barnet mitt i barnehage første gangen pga. alt jeg hadde hørt her inne. Men barnehagen var kjempe flinke, i dag skjønner jeg nesten ikke hvorfor jeg var bekymret:)

Skrevet

Jeg går i åpen barnehage 2-3 ganger i uka, sang og lek for de minste i regi av sangpedagog, og biblioteket og leketreff med venninner som har valgt som oss. Så her er det ikke noe problem å fylle opp dagene med morsomme gjøremål for store og små. Er heldig som bor i en ganske stor by med et stort aktivitetshus for barn, flere åpne barnehager og et flott bibliotek som har teaterforestillinger og lesetund for små barn en gang i uka.

Jeg er også heldig som har mange venninner som også har valgt å være hjemme med barna sine til de er 2-3 år.

Vi har masse flotte parker og strender med lekeplasser og vi tar en tur i skogen hver dag siden vi bor ved siden av.

Jeg er enig i at barnehagen er et flott tilbud for de fra 3 år.

Å være hjemme med barn krever mye av foreldrene påde økonomisk og kreativt, men hos oss fungerer det perfekt.

Føler meg priviligert som har muligheten.

Selvom jeg må gi avkall på endel materielle og luksuriøse ting for en tid, så er det verdt det.

HI

Skrevet

Det er fint at du har funnet en barnehage du er fornøyd med!

De fleste jeg kjenner som har barn over 2 år er fornøyd med barnehagen til barna sine. De fleste jeg kjenner som har barn under 2 år i barnehage er ikke så fornøyde...

Mange jeg kjenner med 2-3 barn sendte sin førstefødte på rundt et år i barnehage, og med de erfaringene det ga har de valgt å utsette barnehagestarten for nestemann.

HI

Skrevet

Æsj, hvem orker egentlig å bry seg. Uansett om barn i Norge begynner som 1-åringer eller 3-åringer er det internasjonalt sett sent! De har da fått mye tid med foreldrene sine. Barn i andre europeiske og alle andre land vokser også opp og blir gode, fornuftige, sterke voksne. Selvom de begynte i bhg da de var 3, 5 eller 2 MÅNEDER!! Om barna i Norge skal begynne i bhg ved 1 eller 5 års alder er så utrolig idiotisk diskusjon, for det spiller antakelig ingen rolle. Alle barna som generelt har det godt i livet kommer til å bli like lykkelige, glade og fornuftige voksne. Så, who cares?

Skrevet

Vi har vært kjempefornøyd med barnehagen til barna våre, men jeg har nok glemt å skrive innlegg om det her på DiB.

Skrevet

Er selvfølgelig enig med deg. Men ikke alle har ressurser og muligheten som du har og da synes ikke jeg barnehage er noe dårlig alternativ. Har ei venninne som har vært hjemme med to små og synes ikke hun gjør nok for å aktivisere barna. Hun bor på et lite sted hvor tilbudet er minimalt.

En ettåring i barnehage får ikke være med på alt. De har begrenset med muligheter etter utvikling, men de lærer seg å respektere voksne mennesker og andre barn. De får være med på faste rutiner og sover der. De lærer å løsrive seg fra foreldrene og det ser jeg bare positivt på. Har erfaringer med at barn som går hjemme med mor vil ha større problemer med å kunne takle enkelte situasjoner. Her går det altså ikke på deg personlig HI, men på enkelte forhold. Tror ikke det er usunt med barnehage for de minste. Foreldre har også behov for pusterom og gjøre noe annet enn å holde på med smårollinger hele døgnet, da mener jeg at om barnet er i barnehagen så får det kvalitetstid med foreldre på ettermiddager og i helger.

Håper du ikke misforstår meg nå :-)

Skrevet

Ja da tror jeg kanskje det er forskjell på stedene, mine venninner er også storfornøyd:) Du må også huske at barn er svært forskjellig, det kan være at ditt barn har det best hjemme men mitt var mere enn klar for barnehage. Det var mye verre for meg enn for henne tror jeg, hun var så opptatt av å leke med de andre barna at hun ikke ville hjem.

I våres barnehage er de veldig flinke til å ta vare på, de fører en perm som jeg kan kikke i når jeg vil (der står det hva som har skjedd osv.) barnehageansatte var flinke til å informere og fortelle hva de pleide å jobbe med i forholdt til barnet mitt. Vi har privat barnehage da:)

Skrevet

Du er heldig, HI. Skulle gjerne vært hjemme med sønnen min til han var 2,5 år. Men vi har ikke mulighet til det, sånn økonmisk. Eller jeg kunne valgt å gå hjemme, men da hadde vi ikke hatt råd til å bo der vi bor.

Men jeg er heldig som kan ha sønnen min med det jeg jobber. Siden jeg jobber i bhg i nærmiljøet.

Det med at så små barn har det bedre i bhg enn hjemme er bare tull. De trenger ikke den type stimuli som eldre barn gjør. Mamma og pappa er best og det holder i massevis å være sammen med dem.

Barn oppdager ikke hverandre heller på den måten før de er nermer seg to år heller.

Men mange småbarn koser seg med at det skjer mye rundt og på den måten er jo bhg helt perfekt, selv om det ikke er nødvendig for barna på samme måte som eldre barn.

Så hver familie må velge det som er best for dem uten at andre skal dømme dem fordèt :o)

Skrevet

Det er store forskjeller innad i en kommune også, f.eks ved kommunale barnehager. Det har mye med styrer/pedagogene å gjøre. De bestemmer hvordan dagen og pengene skal nyttes.

Det lureste er nok å besøke barnehagene i god tid før søknadsfristen, nå kan man velge fritt. Da kan dere se om den møter deres behov.

Det er stor forskjell på en friluftsbarnehage og en "se barnet"-barnehage.

Skrevet

Bra innstilling, 17:38. Har på følelsen av at mange her på forum kunne hatt en identisk opplevelse, men beskrevet den mer slik:

"Det er en del polakker i bhg vår. Det var litt vanskelig å kommunisere helt i begynnelsen, men tar man seg tid til å prøve å forstå hverandre så går det kjempe bra."

=

"Det er ekstremt mye utlendinger i barnehagen vår, fra Russland eller noe sånt, norsk snakker de ikke, ihvertfall, og hvorfor skal det være mitt problem??"

"Alle i den barnhagen er så varme og omtenksomme."

=

"Og alle i personalgruppa er så innpåslitne og intense at jeg får helt fnatt!!"

"Hender at poden ikke har spist noe, av og til så liker han bare ikke maten, eller så er han ikke helt i form."

=

"Dessuten har det hendt flere ganger at poden har kommet sulten hjem fordi de ikke skjønner at han er sulten eller gidder å smøre på ei f***s skive."

Skrevet

Min sønn på 10 mnd går i en sykehusbarnehage.

Det er 7 småbarn og til enhver tid 3 voksne som passer på dem.

Alle er utdannet innen førskole, hjelpepleier m.m og avdelingen har en pedagogisk leder.

Barna får varm mat, melk og frukt hver dag (ikke mitt lille troll, siden han fremdeles er så liten)

Jeg er stålende fornøyd med å ha han der, og tror ikke at han vil "utvikle ADHD" slik jeg har sett flere påstander om på dette forumet.

Mødre som vil ha barna sine hjemme til de er 3 år må gjerne det, jeg hadde gått på veggen hadde jeg måttet. Men det er nå meg da...

Skrevet

Går han i en av barnehagene på Ullevål? Har jobbet i en av de....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...