Gå til innhold

Hva synes dere om denne bhg tilvenningen??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren min skulle ha sin første bhg dag på onsdag, Vi møtte opp kl. 09.30 som avtalt og ble stående og vente siden hennes primærkontakt (avd.leder) ikke hadde kommet. Ikke var det noen annen voksen på hennes avd. der heller. To av de fra den andre avd. kom og på en måte tok oss imot og var hyggelige, men det blir ikke helt det samme. Ikke hadde de gjort istand noe hylleplass el. lign til henne heller. Etter litt om og men fikk hun hylleplass ved siden av personalet.

Primærkontakten kommer og vi blir vist rundt og fyller ut skjemaer. Vi må spørre om det meste. Det var en veldig trivelig dame, men får dessverre beskjed om at hun slutter om en uke og at det vil komme en ny mann om noen dager som skal ta over etter henne. Samtidig begynte det en ny jente dagen etter. I tillegg var det enda en mann som var ny på avd. men han var syk. Er det ikke litt mye med 3 av 3 nye? 2 av de helt nye i bhg? Mens på den andre avd. er det 3 jenter som alle har jobbet der en stund? Burde de ikke fordelt?

Dag 2 så var det ingen ansatte på avd. hennes tilstede når vi kom til avtalt tid,avd leder var syk. Etterhvert så kom han ene mannen som hadde vært syk første dagen og jeg må si at jeg fikk ett veldig dårlig inntrykk av han. Det var så vidt han hilste på oss foreldre og han snakket ikke til datteren vår i det hele tatt. Jeg reagerer litt på det siden dette da var den enste voksne som var til stede på hennes avdeling. Han satte seg på en krakk og ble sittende der som en boms med buksa nærmest på knærne.

Da vi kom tilbake etter lunsj og jeg spurte om hun hadde spist grøt (så at tallerkenen hennes var ren) fikk jeg svar om at han trodde hun hadde spist et knekkerbrød..Ja ja..

Er det virkelig ikke vanlig å ha en spesiell som man skal rette seg til? Som følger opp den nye barnet noen dager?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Svar på spørsmålet ditt: jo det er vanlig

Skrevet

Ok takk..Da blir det vel bedre etterhvert.

Skrevet

Er det mulig å få det sååååå likt som det vi fikk?

Ta et møte med styret! Hvis forståelse for deres situasjon, men forklar at fremover er ikke dette bra for deg og barnet dit. Lag gjerne en liste over det som er viktig for deg. (På en liste vil det ikke komme følelser).

For meg var dette viktig:

- ikke tomat eller sitrus (allergisk)

- grøt til frokost

- sove 2 lurer

- max. 2 voksne å forholde seg til den første uken (hvis det er mulig å gjennomføre.

Det lot seg egentlig ikke gjennomføre mente hun ene, men styreren ble helt forferdet over hvor uhaldige vi hadde vært med tilvenningen, og tok egenhendig seg av min sønn de tre neste dagene. Omorgansierte hele barnehagen, og vips så ble alle fornøyde.

Har foresten jobbet i barnehage og er litt bevist på hva jeg synes er viktig og hva jeg kan se igjennom fingrene på.

Skrevet

nei, dette er da IKKE vanlig. Fy, jeg hadde blitt skuffa!

Skrevet

Nei dette var en trist start. Håper det blir bedre... Lykke til!

Skrevet

Dette er ikke vanlig! Hadde kansje vurdert å bytte bhg hvis du har flere alternativer.

Skrevet

Nei, dette er ikke vanlig oppførsel - så her synes jeg du kan klage!

Vi hadde litt likt dette med oppstart i SFO, men varslet leder etter ca. 1.5 uke - å da var det nesten så de løp etter oss for å håndhilse.

Vanlig folkeskikk og oppførsel - samt rutiner når det begynner nye barn (og foreldre) er viktig!

Skrevet

For å svare spesifikt på spørsmålet ditt, i vår BH ble det ikke utnevnt en bestemt person som skulle følge opp/ta seg av Trollet de første tiden. De som var der på avdelingen hans (og i naboavdelingen, for det ble litt bevegelser pga ferieavvikling) delte på det. Jeg kjenner flere som fikk en "primærkontakt" i barnehagen de fikk plass i, men det fikk vi altså ikke.

MEN, der slutter sammenligningen med din erfaring. Hos oss var de snille som bare det, og ga han masse oppmerksomhet den første tiden. Det skal sies at det hjalp veldig at det bare var 6 barn til stede den 1. uken, og at det ikke kommer noen andre nye barn i avdelingen før september.

De tok seg god tid til å snakke med oss, og ped. leder var veldig nøye med å stille spørsmål om han og hans vaner/behov.

Jeg ville avtalt et møte med styrer/ped.leder for å avklare situasjonen.

Skrevet

Ja, jeg synes det er litt rart hvis det er slik det skal være..

Jeg skjønner at det er litt kaos med tanke på at alle skal byttes ut på den avdelingen, men synes det er underlig at de da ikke fordeler utbyttingen på de to avdelingene som er like. Må da være mye bedre det. Styrer har vært i bhg begge dagene, men jeg har nesten ikke sett eller snakket med henne. Det er også noe jeg reagerer på at hun f.eks ikke tok seg av tilvenningen når hun andre var syk istedenfor de som jobbet på den andre avdelingen. Det var jeg som måtte fortelle de hvor lenge hun skulle være der osv. For de visste ikke. Måtte gi tlf.nr våre på nytt også (siden vi gikk avgårde en times tid) fordi de visste ikke hvor de papirene vi hadde fylt ut var hen.

Alt er forsåvidt greit nok for hun klarer seg jo greit selv, men jeg er litt engstelig med tanke på at det virket som om hun skulle klare alt med dogåing osv. selv, hun har nettopp sluttet med bleie og det med mat..

Ikke vet jeg hvem jeg skal henvende meg til heller når det gjelder henne.

Men får vel ta tiden til hjelp og se om det bedrer seg eller ikke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...