Anonym bruker Skrevet 19. august 2010 #1 Skrevet 19. august 2010 Jeg var til min første kontroll i dag og var av den oppfatning at første ultralyd skjedde rundt uke 12, men der tok jeg visst feil. Ikke før uke 17-18 i følge skjemaet. Er det vanlig? Hvordan kan det da være slik at man kan "annonsere" sin graviditet i uke 12? Hvordan kan man vite noe som helst om at det står bra til inni der om ingen sjekker?
Anonym bruker Skrevet 19. august 2010 #2 Skrevet 19. august 2010 Det er HELT vanlig å ha første UL rundt uke 18. Noen velger å kjøpe en UL privat tidligere, dog. Man regner 12 uker som en "trygg" grense - om du har påvist at du er gravid, og ikke har opplevd noe som skulle tilsi at du har mistet, så går det helst bra om man bikker 12 - ukersgrensen.
Sweet Amber Skrevet 19. august 2010 #3 Skrevet 19. august 2010 Det er helt vanlig å ta ultralyden i uke 17-18-19, ja. Dette er fordi da er størrelsen på organene såpass at det er lettere å se om alt står bra til og samtidig tidlig nok til at man kan anslå termin med en viss nøyaktighet:) Siden de aller fleste graviditeter ender med friskt barn antar nok de fleste at de får det:) Og den største risikoen avtar jo etter 12 uker så de fleste føler seg nok trygge da. Selv om de sjekker så kan ingen si med sikkerhet at alt står bra til. Desverre er det alltid en risiko, sånn er det med alt i livet. Det aller meste er utenfor vår kontroll.
Anonym bruker Skrevet 19. august 2010 #4 Skrevet 19. august 2010 Privat ultralyd er så dyrt synes jeg. Personlig føler jeg ikke at 12 uker kan regnes som en "trygg" grense når jeg ikke eier begrep om hva som foregår, eller ikke foregår, inni der. Får se hvor tålmodig jeg er :-)
Anonym bruker Skrevet 19. august 2010 #5 Skrevet 19. august 2010 Helt normalt :-) Ja, privat ultralyd er dyrt men det er jo opp til hver enkelt. Husk at etter uke 12 så er du så langt på vei at du kan si det, men det er ingen som tvinger deg til det. Vil du jo vente til uke 18 med å annonsere det før du vet at alt er fint, men mest trolig så er det det nå også :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå