oppned Skrevet 19. august 2010 #1 Skrevet 19. august 2010 Det er en ting som plager meg veldig.. Jeg har termin i begynnelsen av oktober og min mann, og barnefar, er fransk. Jeg er i Norge og skal føde her, og være her det første året. Alle hans venner og familie snakker hele tiden om at de vil komme på besøk og at de kommer når "babyen blir født". Jeg blir helt stressa av å tenke på at vi skal få besøk - vi har jo knapt plass i huset, og siden de aldri har vært her før så vil de jo se litt av det fagre landet.. Selv om du ikke har vært i akkurat samme sitasjon: Hvordan var det de første månedene etter fødselen ang. besøk. (Førstegangs fødende her) Og hva hadde du sagt til at familie og venner skulle komme for så å bli i en uke (minst). - Altså ikke bare snakk om å "stikke innom en tur og ta en kaffi".
Tommage♀♂ Skrevet 19. august 2010 #2 Skrevet 19. august 2010 De kan jo ta inn på hotell, leie en hytte elle noe. Vi fikk besøk av 2 par svigerforeldre (hans foreldre er skilt) dagen vi kom hjem fra sykehuset. Bodde da i en liten leilighet, så det var bare plass til et av parene, det andre måtte bo hos mine foreldre. Det var pes! Ikke fik vi privatliv, måtte kle meg hver gang jeg stod opp med babyen. S måtte vi jo besøke mine foreldre og det andre paret svigerforeldre, gå turer osv. Fikk ikke bruke tiden på å bli kjent med den nye babyen, måtte styre og stelle for gjester i stedet... Jeg er av typen som ikke vil at det skal være rotete, vil ordne middag osv selv når jeg har gjester. Jeg LIKER IKKE når gjestene skal stelle for meg.
Sweet Amber Skrevet 19. august 2010 #3 Skrevet 19. august 2010 Nå er ikke jeg noe glad i overnattingsbesøk i det hele tatt, men rundt fødselen og de første par, tre månedene hadde jeg hvertfall ikke sagt ja til dette. Vær ærlig nok til å si at om de vil se seg om i landet må de planlegge og legge opp dette selv, og at du helst ser at de finner seg overnatting selv siden dere ikke har mye plass. Sikkert ubehagelig der og da, for de som ikke er så vant til å si fra, men mye bedre enn å være ukomfortabel under hele besøket.
Ugl@ Skrevet 19. august 2010 #4 Skrevet 19. august 2010 Vi begrensa besøket første ukene, sa fra at vi ønske litt ro i starten. Så si fra at dere vil vente til babyen er noen uker pga amming og at du som barselskvinne skal komme seg, man vet aldri på forhånd hvilken form man er i etter en fødsel tross alt, heller ikke hvordan ammingen går, hvordan den lille er osv. Og ikke minst bør man skjerme de minste litt i starten for smitte synes jeg. Hadde vært helt uaktuelt å had familie og venner på besøk en hel uke første 3 mnd i hvertfall, NO WAY!! Bodde hjemme da jeg fikk eldstemann, det var greit og mamma ga streng beskjed til andre om at det ble minimalt besøk og at jeg trengte ro, mamma, pappa og søsknene mine slapp jeg jo ikke unna da, men det gikk greit. Da jeg fikk andre bodde vi jo for oss selv, var mye roligere og jeg holdt fast på å takke nei til besøk første tida, med nr 3 bodde vi hos min familie i påvente av å overta huset vår her, måtte flytte pga at mannen skulle bytte jobb. Helt klart best å være for seg selv kjernefamilien alene i barselstida er min erfaring med begrenset besøk til de nærmeste og kun noen få timer i gangen.
gumo Skrevet 19. august 2010 #5 Skrevet 19. august 2010 Jeg hadde en laang fødsel som ente i keisersnitt, og var kanskje enda mer sliten enn jeg ville vært etter en "vanlig" fødsel, men jeg var helt utkjørt, og orket ikke tanken på besøk. Vi hadde knapt besøk den første måneden. Og de få som kom (et par besteforeldre), kom bare innom i en veldig kort stund (ikke noe sitte ned med kaffe og servering). Ellers tok barnefar med seg babyen ut på litt besøk. Det syntes vi var lettere, for da kunne han reise igjen når han ville. Lettere det enn å skulle be folk om å gå hvis de hadde vært hos oss. Alle respekterte dette, og ingen sure miner. Jeg hadde aldri orket det du forespeiler, men forstår at det er vanskelig å si nei. Godt forslag over med å be dem ta inn på hotell, dersom du de skal komme uansett. Lykke til!
ariel78 Skrevet 19. august 2010 #6 Skrevet 19. august 2010 Svigerfamilen min er også fra utlandet. Når vi fikk førstemann hadde vi vel ihvertfall 4 helgbesøk av søsken, foreldre osv i løpet av de første to månedene. En uke høres i overkant lenge ut, syns det er greit at folk blir maks en langhelg. Kommer veldig an på hvordan gjestene er og. Svigerfamilien min er veldig hjelpsom, hjelper til i huset, passet babyen så jeg kunne sove og all sightsing gjorde de på egenhånd. Hadde de krevd masse service og at vi skulle bli med de rundt omkring hadde det blitt pes, men syns igrunn det bare bare var hjelp at de kom. Var ganske sliten etter fødselen og en baby som var urolig og da var det deilig at andre kunne ta han litt og jeg kunne sove og slappe av litt.
oppned Skrevet 19. august 2010 Forfatter #7 Skrevet 19. august 2010 Ja, de vil jo bare komme og hjelpe. Men det er ganske lang tur for de da vi ikke bor nærme flyplass.. Og hotell og slikt her er veldig dyrt for dem, så en langhelg blir jo for lite.. Jeg har heldigvis en del av min egen familie i nærheten.
ariel78 Skrevet 19. august 2010 #8 Skrevet 19. august 2010 Du kan jo se an formen litt etter fødselen og. Venner trenger jo ikke akkurat å komme på en ukes besøk når dere har en nyfødt, men skjønner jo at besteforeldre har veldig lyst å hilse på barnebarnet sitt. Det er sikkert lurt å snakke med de på forhånd ihvertall, at de må regne med liten service og hjelpe til med matlaging osv. Og hvis de vil se litt av Norge klarer de sikkert det på egenhånd så kan du slappe av og få noen timer alene. Mannen min tok også litt med seg babyen og familien på tur så kunne jeg slappe av litt.
Trollemor75 Skrevet 19. august 2010 #9 Skrevet 19. august 2010 Vi bodde 5 timer kjøring unna svigers, og min familie bor i utlandet så akkurat dette har vært tema hos oss når Trollet ble født. Jeg var ganske klar i min tale om at jeg ikke ønsket overnattingsgjester den første tiden, med unntak av min mor som kom når babyen var 2 uker (og far var tilbake på jobb) og ble i 4 uker. Jeg ville ikke en gang hatt lyst til å ha min far på besøk, han ville ikke ha hjulpet, bare vært i veien. Mine svigerforeldre så gutten for første gang når han var 8 uker gammel go vi reiste dit for en langhelg. De forstod at vi trengte den tiden før vi var klar til å "møte den store verden". Alternativer: 1) Har dere mulighet til å spleise med dine svigerforeldre for utleie av en hytte/leilighet den tiden de er her, slik at de kan være selvstendig? Det kunne hjulpet i den grad alle drar hjem til seg om kvelden og du får litt tid til deg selv og barnet. 2) Om der kan utsette besøk fra Frankrike til senere i permisjonen (f. eks. neste vår/sommer, når været blir fint igjen), kan du kanskje være med på en langhelg i Frankrike så de kan møte vidunderet? Min far traff ikke sitt eneste barnebarn før han var 5,5 mndr gammel, han er kjempe knyttet til han for det. Ellers, det eneste jeg kan råde deg er å ikke la deg overkjøre om du ikke føler deg i stand til å ta imot besøk. Hadde en barselgruppe venninne som hadde besøk fra utlandet nesten uten stans de første 6 mndr, gutten hadde kolikk og sov lite, hun fikk kjempe depresjon og slet mye og lenge. Til slutt var hun sur på alle, inklusiv sin egen mor som hadde for vane å invitere seg selv på kort varsel.
Odine! Skrevet 19. august 2010 #10 Skrevet 19. august 2010 Prøv å finne billige overnattingsmuligheter, og aktivitetet de kan gjøre (for det blir slitsomt å ha dem der heler tida selv om de ikke sover der) Gjør det klart for dem at det ikke blir noen matservering. Venner kan virkelig vente med å komme til babyen er litt større. Syntes det var et lurt forslag å dra på Frankriketur til sommeren igjen.
Gulosten™ Skrevet 19. august 2010 #11 Skrevet 19. august 2010 Det der er det DU som bestemmer, og BARE du. Mannen din har litt å si, men DU bestemmer. Og det må de andre bare ta hensyn til.
Sanasol har 2 herlige jenter Skrevet 19. august 2010 #12 Skrevet 19. august 2010 Nå hadde jeg tatt det ganske rolig, men etter førstemann hadde jeg trengt fire-fem måneder minst før jeg hadde tatt imot overnattingsgjester. Egentlig synes jeg de kunne bodd på hotell om dere har veldig liten plass, ikke noe moro å ha besøk om man synes det er kleint, spesielt med tanke på amming etc. Det burde de faktisk forstå, spesielt de damene som har barn burde jo huske såpass.
abella Skrevet 19. august 2010 #13 Skrevet 19. august 2010 Min svigerfamilie bor på en annen kant av landet så de bor også hos oss når de er på besøk. Mannen min forberedte dem på forhånd og sa ifra at vi trengte litt tid for oss selv før vi var klar for å ta imot overnattingsbesøk. Tror det er viktig å styre forventningene... Men det tok jo ikke så lang tid før de kom allikevel da. Da bodde de faktisk på hotell. Det var deres eget forslag, men jeg var sjeleglad for det da vi hadde litt oppstartsproblemer og jeg egentlig ikke ville ha besøk i det hele tatt. Så gi beskjed på forhånd, og prioriter deg selv og minsten!
abella Skrevet 19. august 2010 #14 Skrevet 19. august 2010 Forresten må jeg legge til at det blir en del barseltårer de første ukene/månedene etter en fødsel. Tror det gjelder majoriteten av kvinner. Det er det ikke alle som er forberedt på! Så enda en grunn til å sette grenser og prioritere deg og familien din. Ikke hyggelig å sitte og tute foran svigers...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå