Gå til innhold

Guttenavnet Tyr


seecret

Anbefalte innlegg

Jeg er så i tvil, så fryktelig i tvil. Jeg må innrømme at jeg har falt litt for navnet Tyr. Men er redd jeg er inne i en eller annen "boble" av noe slag og ikke tenker som jeg burde, hvis noen forstår meg nå. Faren ønsker dette navnet, men jeg klarer ikke helt å bestemme meg. Tyr Aleksander er det jeg vil han skal hete hvis vi velger det.

 

Men det som er greia her er:

 

Fra før av har en sønn som heter Ravn. Dette er i seg selv spesielt nok om dagen, og møter ofte folk som stusser litt og svarer "åja" når de får svar på hva han heter. Men etterhvert er det flere som har kommet og sagt de liker det veldig godt plutselig. Navnet har liksom blitt sønnen min, og han er rett og slett en Ravn.

 

Men når det da kommer til navnet Tyr, så er jo dette litt i samme gate som broren sitt navn. Men igjen tenker jeg at kanskje det blir litt mye? Litt, hva skal jeg si: "Eventyrverden"? (hehe EvenTYR :P )

 

 

Jeg er glad i dyrenavn, men Tyr er liksom ikke et navn jeg akkurat har hørt hver dag. Egentlig aldri.

 

Bryr meg ikke sånn veldig om hva folk skal tenke om valget VI tar, men jeg tenker på barnet. Er det på en måte et "tøysenavn"? Det er tross alt han som skal ha og bære det. Jeg ville ikke tenkt det selv om noen hadde sagt at sønnen deres het det, så vet ikke hvorfor jeg er i de tankene en gang. Er vel heller det at har møtt et par reaksjoner når vi har luftet det litt. Men overraskende mange positive også.

 

Jeg syntes det er vakkert og kraftfullt. Men er som sagt alikevel så full av tvil uten å egentlig vite hvorfor.

 

Nei dere, dette med navn er ikke enkelt.

 

 

Hva mener dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, dette med navn er ikke veldig enkelt - men det er ganske gøy da:)

 

Jeg er veldig glad i "natur-navn" egentlig. Men Tyr liker jeg dessverre ikke - uten å vite hvorfor, bare lyden av det tror jeg. Ravn derimot er flott.

 

Men jeg synes ikke det er et "tøysenavn" og hvis du og mannen synes det er vakkert så ville jeg ha valgt det.

 

Men jeg likte ikke kombinasjonen Tyr-Aleksander. Det er fordi jeg ikke er særlig fan av å blande navn som "ikke hører sammen" altså norrøne med bibelske f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns Tyr og Ravn passet bra sammen. Overhodet ikke noen navn jeg kunne valgt selv, men syns det er tøft at noen kaller barna sine det óg.. :o)

 

Tyr Aleksander passet jo fint! :)

Kjenner en som heter Ravn Aleksander..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ravn og Tyr blir for mye!!!

 

Hva med Bjørn eller Ulf?

 

Birk er tøft, og litt i samme gate.

 

Det kan bli veldig belastende for søsken å gå rundt og hete Ravn og Tyr!

Tenk på den som skal bære navnet hele livet, og ikke bare på å være tøff og annerledes akkurat nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tro det eller ei, men jeg har også to gutter, der en heter Ty og den andre skal hete Ravn. Føler ikke det er en belastning, og har planer om at de skal være stolte av navna sine når de "går rundt". Har en Ask også;) Synes ikke noe om hverken Bjørn eller Ulf, for min del...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, det er navn fra norrøn mytologi. Altså mer Vikingetid, som jo er ganske lenge etter Steinalderen. Bibelske navn er for meg mer "steinalder", og heller ikke fra "vår del av verden" opprinnelig;) Liker navn som har norrøne røtter:) Men smaken er som baken.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ikke brukt det selg, men det er et fint navn, og absolutt ikke noe tullenavn.

 

Dessuten: Til mer globalisering når det gjelder navn, til mer glad blir jeg over at noen vi holde den nordiske navnetradisjonen i hevd. Akkurat som jeg synes det er fint at spanjoler har spanske navn og briter har engelske navn, synes jeg nordmenn bør ha nordiske navn eller i hvert fall navn som har litt ansennitet her på berget. Spesielt kjekt er det i utlandet å ha et navn som er knytt til språklig og nasjonal identitet. mange er uenig med meg her og mener dette er nasjonalistisk, men for meg er dette det samme som at jeg holder på dialekten min fordi det er en del av meg og min identitet (pluss at jeg ikke har evnen til å slå over på andre dialekter, hehe...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm det er en sånn sang jeg tenker på "Jeg er Odin far til Tor, far til Tyr og Balder" har alltid trodd at det er et jentenavn, skjønner ikke hvorfor det egentlig!

Nå når jeg har smakt litt på det synes jeg det er fint/tøft, men kanskje helst alene. Har Ravn mellomnavn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes Tyr er nydelig, og dere kan absolutt bruke det!! :) Står fint til broren, og fint alene. Har hørt navnet, og liker godt navna i denne gata...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...