Gå til innhold

Kjære to-barnsmødre:)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da er jeg og min kjære samboer på full fart til å, hvis ikke lage,så hvertfall grundig planlegge nr 2 i søskenflokken:)

Så mitt spørsmål er: Hvordan var deres 2 svangerskap i forhold til det 1,og hvordan var barseltiden?:D

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Begge mine svangerskap har vært fantastiske :-)

Fødsel på nr 2 gikk lettere. Barseltid på nr 2 var bedre enn på nr 1. Føltes som ferie for både meg og mannen min de 14 dagene han hadde fri fra jobb etter fødsel og storesøster hadde korte dager i barnehage.

Skrevet

Første fødsel var tøff og barselstiden et helvete.

Andre svangerskap gikk fryktelig fort, rakk knapt å nyte den voksende magen, den var mest i veien (nå er det bare 15 mnd mellom mine, så det var mye løfting og bæring).

Andre fødsel gikk som en drøm. Barselstiden var HERLIG!

Å få barn nr 2 var såååå mye bedre på alle måter enn med nr 1. All usikkerhet og tvil man sliter med første gang, slipper man med nr 2. Alt går lettere, man har jo vært gjennom det en gang før :)

Og fordelen for oss var jo selvsagt også at vi unngikk mye søskensjalusi ved å få barna så tett...

Skrevet

Jeg har hatt ekstren svangerskapskvalme i begge svangerskap, dårligere av en kronisk lidelse, mye vann.

Men slitsomt med nr.2 siden jeg da allerede hadde en å ta meg av(men verdt det).

Fødsel nr.2 var mye lettere. bre 11,5 timer mot 58 første gangen.

Unge nr.2 hadde ikke kolikk slik første hadde.Småbarnstiden var derfor enklere andre gangen.

Her var første unge som 10 og neste som en til.

Skrevet

Andre svangerskap var bedre enn første for jeg var kun kvalm i 2 uker i forhold til første svangerskap, da jeg var kvalm og kastet opp i 4 mnd. Første barnet kom 7 timer etter vannet gikk,barn nr 2 kom 4 timer etter første rie, begge fødselene var lette, og jeg reiste hjem dagen etter med nr 2.

Jeg har vært veldig heldig begge gangene=)

Skrevet

Mine to svangerskap var svært ulike. Med nr 1, som var et digert barn, hadde jeg masse vann i kroppen men var i fin form frem til ca de siste 4-5 ukene. Fæl fødsel, siden han var så stor. Med andremann, som var mer "normal" i str, fikk jeg tidlig bekkenløsning og var sykemeldt store deler av svangerskapet. Planlagt ks, kjempefin opplevelse.

Skrevet

Jeg synes det andre svangerskapet var litt tøffere enn det første. Men det tror jeg var fordi jeg første gang var i kanonform før jeg ble gravid, og trente masse gjennom hele graviditeten. Jeg sov også mye da. Med nr. to så var jeg ikke i så god form (med en liten hjemme ble det mindre trening) før jeg ble gravid, og ikke så mye tid til trening under svangerskapet heller. I tillegg hadde jeg en unge i trassalder og som i perioder våknet en del om natta. Da bli man mer sliten. Gikk opp 12 kilo med nr. 1, 17 kilo med nr. 2.

Fødsel nr. 2 var litt lengre og vondere enn med nr 1. barseltida med nr. 2 var mye bedre frodi jeg ikke gikk rundt med konstant angst for at babyen skulle slutte å puste o.l. (Var mer hysterisk med nr. 1, blitt litt mer "immun" med nr. 2).

Den fysiske formen en stund etter fødsel var lik med begge (har begynt å trene igjen, det er nøkkelen til all god helse, gravid eller ei). Det eneste som er verre nå er hemorridene. Med nr. 1 forsvant de rett etter fødsel, nå etter nr. 2 blir jeg faen ikke kvitt dem.

Skrevet

Svangerskap nr 2 var veldig tungt pga bekkenløsning, så første var en lek i forhold.

Barseltid med nr 2 var så lett og fin i forhold til førstemann, tror det var fordi jeg var mye mer avslappet.

Skrevet

Svangerskap en gikk seint, svangerskap to fløy avgårde. Da var jeg i jobb og hadde liten å ta meg av.

Det er travelt med to barn, alltid to som skal settes fast i bilen, bli tatt ut av bilen, det er fire sko å ta av og på, det er to jakker, solkremer. To med bleier hadde jeg også, og de sover ikke helt til samme tider, har et A-menneske og et B-menneske. De har alltid vært sånn.

Men det er koselig med nummer to, veldig kos med nummer to, mindre stress, mindre usikkerhet :-)

Skrevet

Så koselig!!

Begge mine svangerskap var like. Sleit med kvalme de første 3 måneder, men etter det bare STORKOSTE jeg meg!!! ELSKET å være gravid! :-)

Førset fødsel var hard og endte i hastekeisersnitt med komplikasjoner. Andre fødsel var en drømmefødsel!!

Barseltiden var koselig. Storebror var bare stolt og viste aldri tegn til sjalusi. (3 års forskjell).

Barn har så utrolig godt av søsken, så det er bare å sette i gang! :-)

Lykke til! :-)

Skrevet

Koselig med èn til, lykke til med prøvinga!

Svangerskap nr. 2 var like mye helvete som det første, hyperemesis med begge to, stortsett hele veien. Begge graviditetene var veldig like, men med nr.2 var jeg enda trøttere og slappere enn med første(i tillegg til kvalme/oppkast) Jeg ammet de første 4-5 mnd av svangerskapet og det tappa tydeligvis kroppen for det meste av jern. Måtte ta jerntilskudd, men ble egentlig ikke bedre.

Fødselen gikk like fint og enda raskere enn med første, også temmelig lik og de fikk samme utfall, dvs jente begge gangene:-)

Barsel gikk vel ganske greit, men synes det var vanskelig med en 2-åring og en nyfødt samtidig. Var ikke spesielt trøtt eller sliten, men hodet fungerer liksom ikke helt de første månedene etter fødsel. Nå er minsta straks 7 mnd og ting flyter greit på, vi har kommet inn i en ganske fin rytme og storesøster er veldig snill og grei mot lillesøster, så vil si at vi har det veldig fint nå, jeg:-)

(men jeg gleder meg til jeg har to som kan løpe rundt, er slitsomt å måtte bære rundt på lille overalt mens man prøver å leke med største!)

Igjen, lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...