Gå til innhold

Er det mange her som handler og spiser økologisk mat, fairtrade..?

Anbefalte innlegg

Skrevet

..og hvordan har dere råd til det? Var litt bevisst i butikken i dag og det er fryktelig dyrt.. Hvor fornuftig er det egentlig å handle og spise økologisk?

Er ikke spesielt begeistret for hvordan vanlige kyllinger blir presset til å vokse fortere for å få så store fileter som mulig, etc..

Kan det være like viktig å fokusere på kortreist mat?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mesteparten av kjøtt, melk, kylling, egg, grønnsaker etc. som produseres i Norge er økologisk og semi-økologisk selv om det ikke har stempel på seg. Så ja, jeg handler endel økologisk.

Fairtrade har jeg forsøkt, men beklager å måtte si det: Produktene deres smaker høgg!

Skrevet

Her må man velge sine kamper. Jeg prøver å velge kortreist mat (mindre transport/forurensning) + støtte de lokale aktørene. Jeg får feks grønnsaker levert på døra fra Vervik gård (vervikgaard.no). Det hjelper på det hverdagstravle + at det er lokal mat så mye det lar seg gjøre. Man kan også kjøpe økologisk derifra. Heller ingen upris.

Så var det det økologiske. Det er jo utrolig bra med at det er lite tilsetningstoff (ikke noe aromat!) og de gangene jeg skal ha buljong så kjøper jeg alltid økologisk. Og så velger jeg litt ut, feks aprikoser er også noe jeg alltid kjøper øko. Der er det så mye svoveldioksyd i de vanlige at det er en skam. Så ser jeg svovelen i noe, så kjøper jeg det ikke. Det er tross alt en giftig gass og et under at det er lov å bruke selv om det er oppe og avgjort at det bryter ned et B-vitamin i kjøtt.

Dyrt? Ja.

Skrevet

Ikke jeg. Har prøvd meg på en del fair trade frodukter, men har ikke vært imponert av smak. Så da blir det ikke.

Økologisk styrer jeg faktisk bevisst unna. Å drive økologisk er utrolig dårlig utnyttelse av matjorda, og skulle alle valgt det, så ville matmangelen i verden blitt veldig mye større.

Jeg er heller ikke spesielt opptatt av at maten skal være kortreist. At f.eks Q-meiereriene betaler ekstra for de melkebøndene som bor nær meieriene og har størst produksjon, gjør at tine mister de kundene de tjener mest på, og dette går igjen utover småbønder lengre ut i distriktene som ikke har noe andre valg enn Tine (som har henteplikt overalt i Norge). Likt er det jo også med private slakteteri versus Nortura (gilde). Mannen min er bonde, og har valgt å levere til et privateid slakteri. Det er helt utrolig hvor mye mer de kan betale enn Nortura. Jeg er prinsippielt uenig i avgjørlesen hans, men skjønner det jo når jeg får se regnestykket. Vi er i nyetablerer fasen, og trenger jo pengene. Jeg håper jo at distriktene blir bevart i Norge, men private slakterier og meiereier bidrar ikke akkurat til det. Ved å støtte private slakterier og meierier ved å kjøpe produktene deres, gjør bare at de som har mest får enda mere desverre.

Skrevet

Kjøper økologiske egg, men skal nok bli mer bevisst på hva jeg stapper i munnen i nærmeste framtid:)

Økologiske egg koster forresten ikke så mye mer enn egg fra frittgående høns, ca par kroner dyrere.

Skrevet

Kjøper økologisk kjøtt når jeg får tak i det. Alltid økologisk melk, og økologiske egg. Melk og egg er jo ikke så mye dyrere. Er det økologisk frukt og grønnsaker i butikken som ser bra ut, så kjøper jeg det. Og så pleier jeg å kjøpe økologisk mel på helsekost. Føler at vi ikke har så veldig stort matbudsjett. Tar det vel inn igjen på at vi er selvforsynte på en del, at vi aldri kjøper brus etc..

Skrevet

Vi kjøper en del økologisk, i hvert fall av de varene der det er å få tak i. På nærbutikken kjøper jeg økologisk frukt og grønnsaker når det er å få tak i, økologiske egg og ellers nesten alt som finnes som økologisk alternativ. Handler også på en økologisk butikk (Helios) ca én gang i uka for bedre utvalg i andre basisvarer som mel, nøtter, havregryn, kylling, bønner, linser + en del annet. Det eneste vi aldri kjøper økologisk/fairtrade er kaffe og vin, har ikke funnet noen som smaker bra.

Vi spiser også mye kortreist mat som vi skaffer selv. Viltkjøtt, (som jo forsåvidt også er økologisk), hjemmelaget kraft til lapskaus og suppe, hjemmelaget syltetøy, hjemmeplukkede bær i fryseren til dessert og smoothie og en del annet.

Det er dyrt med økologisk. Men vi har relativt god økonomi og ønsker å prioritere det. Jeg liker å lage mat og er opptatt av gode råvarer og å vite hva jeg og familien spiser.

Jeg tipper at økologisk kommer til å bli mer vanlig etter hvert, og når konkurransen øker så vil det påvirke prisene.

Skrevet

Har ikke tid til å kommentere så mye, men for meg er ikke det viktigste med økologisk at det skal være dyrket økologisk, men alle de forbanna tilsetningsstoffene som de tilsetter i all mulig mat, mye total unødvendig.

Og med kortreist mat så er det vel bra å kjøpe sesongens epler fra Norge enn å kjøpe epler som har reist jorda rundt?Prøver å utnytte sesongens varer i landet vi lever i.

Natta.

:-)

Skrevet

Alltid økologiske egg (fordi jeg elsker egg, og egg fra frittgående høner skal ha mindre kolesterol enn burhøns. Dessuten smaker de bedre.).

Alltid melk uten hormoner. Jeg ønsker å bli mormor en dag.

Alltid brød fra et lokalt bakeri, som sannsynligvis bruker økologiske ingredienser, hvis jeg kjenner bakeren rett.

Jeg skulle gjerne kjøpt mer økologisk, men jeg har ikke råd.

Skrevet

Jeg driver økologisk melkebruk, og er opptatt av økølogisk mat. Det er ikke riktig at all norsk mat er økologisk.... Skulle ønske flere var opptatt av øko mat, da hadde det blitt større utvalg og billigere å kjøpe det.

Skrevet

Er det noen som tror at all norsk mat er økologisk?

Skrevet

Les vinterflican sitt innlegg...

Skrevet

Jeg spiser det om jeg får det servert, men jeg unngår det bevist så lenge jeg kan. Det har ikke noe med pris å gjøre. Mat er alt for billig som det er, men jeg støtter ikke det synet på hvordan miljøvern (økologisk) eller u-hjelp (fairtrade) skal utøves.

Kortreist mat derimot kjøper jeg ofte.

Skrevet

Hvilket syn har du på hvordan miljøvern utøves da? Synes økologisk norsk mat er et steg i riktig retning jeg! Mat er alt for billig ja, det er jeg enig i. Mange synes mat er dyrt, men tenker ikke over hvor mye penger de bruker på andre ting...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...