Gå til innhold

Vold i barnehagen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nei, det heter jo ikke det så lenge det foregår på småbarnsavdelingen, da er det fysisk kommunikasjon det heter, eller erstatning for manglende språkutvikling. Men for ettåringen som kommer hjem med bitemerker, kloremerker, kuler i hodet og merker her og der så er det sikkert det samme hva det kalles.

Og nå har jeg brukt to uker på å si ifra at jeg synes situasjonen er uutholdelig, og at de må gjøre noe med det. De sier de jobber med det, men det oppstår daglig situasjoner der de mister kontrollen.

Jeg har hatt møte med styrer og tatt meg fri fra jobben for å se hva som foregår. Det er et barn som ødelegger, og det er ikke bare mitt barn det går utover. Hva kan jeg forlange av barnehagen i en slik situasjon? Jeg føler at jeg har sagt i fra så mange ganger at jeg nå tenker at samarbeidet som må være mellom personale og oss er ødelagt uansett. Noen som har en flott, fin, god og snill barnehage å anbefale i Oslo Øst?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har barn i Bauneveienbarnehage på Ekeberg. Fantastisk barnehage med flinke assistenter, barnepleiere og pedagoger. Jenta mi stortrives der! =)

Skrevet

Hvis ikke barnehagen får bukt med dette må du kontakte kommunen, da må barnehagesjefen i kommunen inn i bildet!

Skrevet

Uansett om du velger å bytte barnehage eller ikke burde det tas tak i, om ikke du orker kan du be foreldrekontakt ta det videre.

Skrevet

jeg synes du overdriver! nå vet jeg ikke hvor lenge disse barna har gått i barnehagen, men kan det kansje hende at disse/dette barnet er ny og prøver å finne "sin plass" i gruppa? tatt deg fri fra jobben for å se hva som foregår etter to uker? det er høyst normalt at småbarn som kanskje ikke har så mye språk ennå uttrykker sin frustrasjon med biting, slåing el.

de ansatte jobber med det sier de. da må du stole på det! jeg skjønner at dette ikke er noe gøy for deg som mamma, men jeg synes du skal gi det litt tid å se hva som skjer....

Skrevet

Dette er desverre ett problem i flere bhg. Har vært i noen bhg og det går igjen flere steder.

De ansatte gjør alt de kan for at det ikke skal skje, men det skjer desverre fordet. Kan være at de ansatte må ta en bleie, så er kanskje ett par ferdig på jobb, så er det en som kanskje sitter med noen andre barn ett annet sted.

Jeg er i permisjon nå, men er det noen bhg ansatte som har funnet en god løsning, så kom med det :o)

Skrevet

19:38. Det nettopp det mitt inntrykk er også, at selv om de ansatte prøver så strekker de ikke til. De er ikke fulltallige før seinvakta kommer og den siste timen er det et personal igjen. I mellomtiden så skal bleier skiftes, mat serveres, barn skal kles av og på og det oppstår stadig situasjoner da dette barnet har fri tilgang til sine ofre.

Til deg som synes jeg overdriver. Mulig du synes det, men dette river mammahjertet mitt i stykker og jeg kan ikke leve med en hverdag der jeg ikke er sikker på at barnet mitt har det bra. Jeg vet ikke hvor mye du ville tillatt på ditt barns vegne, men jeg synes dette er alfor mye. Vi må på jobb og har pr. dags dato ikke så mange andre muligheter enn å sende ettåringen inn i løvens hule, men vi har begynt å se oss om etter alternativer. Jeg hadde ikke holdt ut to uker på min jobb, dersom en kollega daglig kom bort å ga meg en på tryne, men barn skal liksom akseptere dette de ser det ut som?

Skrevet

19:52 var HI, men det skjønte dere sikkert.

Skrevet

hva vil DU anbefale at de gjør da HI?

hva ville DU gjort om det var du som jobbet på en småbarnsavdeling der det er et barn som enda ikke har skjønt de sosiale reglene,som nettopp har begynt å få en viss forståelse om dette men som kanskje trenger litt mer tid enn andre barn?

Hva ville DU gjort om du var et av personalet som jobbet der og som aldri er fulltallig før kl.10, og som blir i mindretall igjen rundt kl.15 og du føler at du aldri helt har tid til å se alle barna eller snakke med de/leke med de,samtidig som du skal passe på dette barnet som enda ikke kan de sosiale reglene samtidig som du skal ha full kontroll på bleier, mat, hvem er henta,hvor alle er etc.

Hva ville DU ha gjort om det var en mor der som hver dag tar tak i dette med at barnet hennes har bitemerker/kloremerker etc og til og med tar seg fri fra jobben for å følge med om dere personalet gjør jobben deres med dette barnet som ikke kan reglene enda?

si meg, hva ville DU gjort?

Skrevet

Det er hverken barna eller foreldrene sin feil at barnehagen ikke har nok folk til å dekke slik at en voksen kan ha en til en tid på den som biter eller kan finne en annen løsning ! Det er heller ikke foreldre sin jobb å finne ut hva barnehagepersonell skal foreta seg. Jobbet selv i barnehage og utdannet den veien og jeg vet godt at bemanningen i barnehager ikke alltid er på topp. Men når det kommer til gjenntatt biting skal det slås ned på og gjøres noe med uansett. Unnskyldninger holder ikke! Om de ikke klarer hindre det for de heller si det så mor vet hvordan ståa er og kan bytte barnehage.

Kan aldri tro at du hadde syntes det bar greit at barnet ditt stadig kom hjem med bitemerker.

Skrevet

Hva vil du at jeg skal gjøre? Akseptere det? Jeg får en følelse av at du vil jeg skal forsvare at jeg prøver å tale mitt barns sak.

Jeg har ikke på noe tidspunkt kritisert personalet, men problemet er likevel at det oppstår situasjoner der et barn kan skade andre, og gjør det. Jeg er heller ikke den eneste mammaen som har reagert, hvis det forandrer noe.

Jeg er ikke ansatt i barnehage og jeg er ikke utdannet førskolelærer, pedagog, barnepsykolog eller noe annet som gir meg et godt utgangspunkt til å komme med løsninger her, men barnehagen skal da være et tilbud for alle barn og ikke bare noen. Jeg har vel gått ut ifra at en barnehage skal ha visse ressurser tilgjengelig for å løse slike ting når de oppstår, men jeg sitter nå igjen med følelsen av at det ikke stemmer. Hun over som svarer bekrefter jo delvis at dette mange ganger er situasjonen. Mulig jeg også så for meg at det var tatt opp i pensum på førskoleutdanningsutdanningen, hvordan de ansatte skal håndtere slike situasjoner.

Jeg synes ikke det er greit at et barn skal dominere så til de grader som er tilfelle her, og med de konsekvensene som det gir.

Mulig løsningen er å løfte det opp et nivå, slik en annen over her foreslår. En løsning for oss er å se oss rundt etter et annet tilbud, for jeg har inntrykk av at de fleste er fornøyd med barnehagen sin, så da er forhåpentligvis ikke dette så utbredt at det ikke er mulig å finne alternativer som fungerer for ettåringen vår.

Skrevet

Signerer anonym 20:11

Når jeg leser slike innlegg er jeg så utrolig gla for at jeg har vesla i den barnehagen jeg har, der er de flinke til å jobbe med slike problemer hvis det oppstår.

Skrevet

Hmm...hvor ofte skjer dette da? Er det en annen avdeling barnet kunne begynt på? De ansatte kunne kanskje hatt de i forskjellige lekegrupper og ikke så mye sammen. Noe må du nok regne med at det blir, men om barnet hver dag blir utsatt for dette så må de ansatte ta mer ansvar.

Skrevet

Jeg skjønner godt at dette river mammhjertet ditt i stykker jeg. Jeg hadde aldri godtatt at det var slike episoder over tid. Det hender at mine barn også kommer hjem med diverse merker her og der, men det har aldri vært gjentagende flere dager eller uker som du beskriver. Alle barn krangler og småsloss litt, å kanskje det er værre på en småbarnsavdeling, der ikke alle har lært seg forskjellen mellom riktig og galt enda, men uansett så skal ikke dette være gjentagende.

Du sier at det er ett barn som gjør dette hele tiden, kan det være et barn som har behov for ekstra oppfølging? Du har selvsagt ikke noe med dette, men du som mor har full rett til å lufte det for personalet. At du ser at det er ett barn som hele tiden utfører disse handlingene. Personalet har heller ikke lov til å informere eller si noe til deg om dette barnet, men så lenge ting går ut over ditt barn - så synes jeg du skal stå på ditt å prøve å ha en fin og positiv kommunikasjon med de ansatte som helt sikkert prøver alt de kan for at slike situasjoner ikke skal oppstå.

Skrevet

Riktig som du over her skriver , de ansatte har ikke lov å diskutere slike situasjoner med foreldrene til barna det går utover, og det kan hende barnehagen jobber med saken, men har man barn som krever ekstra, som kansje kan være tilfelle over her, må barnehagen søke ppt om ekstra tilktak/ ekstra ressurs. Og dette tar selvfølgelig tid, først skal man finne ut om det er en mulig diagnose, så observere, så henvise , så vente i månedsvis før ppt kommer og utreder, så en slik prosess kan ta år.. Men som sagt, barnehagen har ikke lov å si noe om hva de tenker å gjøre.. Og de er nok obs problemet ..

Barnehagene har ikke penger til å bare sette inn en ekstra ressurs om de skulle ønsket det, de har knapt penger til å betale lønn til de ansatte de må ha etter loven som mange av dere sikkert har fått med dere etter lønnsoppgjøret i fjor eller året før.

Så ber deg som mamma her om å gi det tid, alle barnehager har en slik unge, i alle jeg har jobbet i hvertfall, så det dukker nok opp uansett hvor du flytter ungen din .

Hilsen pedagog som mange ganger har vært frustrert på ventetiden og tiden ting tar før det blir i orden !!

Skrevet

Til 20:01

Du skal være klar over at det er foreldres privilegium å kun se sitt barn. Jeg er pedagog (skole), i jobben min må jeg se heleheten (pedagogisk), men om det oppstår klager fra foreldre så tar vi/jeg det på alvor - det er ikke alltid jeg er enig, men det er enhver foreldres privilegium å se SITT barn og jobbe for å oppnå det beste for sitt barn.

HI, støtter det fullt, stå på for barnet ditt.

Lykke til:)

Skrevet

Det er helt greit at de ikke har lov å diskutere barnet som biter med den andres foreldre men det er lov å fortelle at noe gjøres om det er tilfelle.

Skrevet

Man skal slett ikke diskutere tiltak igangsatt overfor andre barn med andre foreldre.

Skrevet

Det var heller ikke det det var snakk om, en mor har rett til å få vite om de jobber med at barnet dets ikke skal bli bitt!

Skrevet

Ikke på annet vis enn standradsvar som "vi jobber for å forhindre at slikt skjer".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...