Gå til innhold

I gangsetting med gel.


Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som har erfaring med dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja sist gang ble jeg satt igang på den måten.

Du kjente at noen hadde vært oppi der med noe og litt ubehaglig.Gikk rundt slik i mange timer så sjekk. En liten perm til på noen timer og så var fødselen i gang og over super fort.

TRor ikke det hadde så mye med hvordan jeg var satt igang,bare at det startet skikklig.

Skrevet

dro du hjem i mellomtida?

Skrevet

Fikk høre at de ville sette modningsgele en gang pr dag i inntil tre dager. Så innstilte meg på at dette ville ta tid.

 

I stedet fikk jeg et par min etter at modningsgelen ble satt (hadde da 2,5 cm åpning), en sammenhengende ri som ikke ville stoppe. Måtte få riedempende middel. Riene kom hyppig med ujevne mellomrom, noen ganger to rier i ett. Hver gang jeg endret stilling ble en ri utløst. Fikk dermed ikke hvile mellom riene. Ble tilbudt epidural pga fare for utslitt mor (medisinsk grunn for å få epidural), men rakk det ikke.

 

Baby ble født 2,5 t etter modningsgele ble satt. Pressrier varte ca1/2 time.

 

Iflg JM var det uvanlig (men altså ikke unormalt) å reagere så kraftig på geleen.

Skrevet

Jeg ble satt igang med gel! :) var totalt umoden da jeg fikk det kkl 18.40, man skal ligge da i 1 time etterpå for at gelen skal virke der oppi.. :) 1.5 time senere kl 20.10 begynte jeg å få litt smårier, kl 22 var det så smertefullt at jeg brukte dusjen som smertelindring, hadde da rier hvert ca 30.sekund, kl 23 hadde jeg 1 cm åpning.. kl 01 hadde jeg rier nesten hvert 15 sekund, kl 01.30 fikk jeg sprøyte for å stoppe fødselen ffor de var redd for at livmora mi skulle revne.. den spryta hadde 0 virkning...!! kl 02.30 kom jordmora inn og sa at nå skulle jeg ha epidural!! 02.40 fikk jeg den, den virka heller ikke på meg, jeg hadde for sterke og for mange rier til at noe virka på meg i det hele tatt... kl 03.56 hadde jeg 6 cm åpning og da sa jordmora: å herregud, jeg kjenner det åpner seg fysisk her!! kl 04.00 (4 min senere!!) så var det FULL åpning og kl 04.13 så var Emilie født!! :)

Fikk beskjed fra jordmora at det var den mest intensive fødselen hun hadde vært borti i sine 20 år som jordmor på Ullevål sykehus! ;) hehe... :)

 

Nå er vel ikke min fødsel her representativ over en vanlig igangsetting av fødsel da :) Jeg reagerer visst litt for hardt på denne gelen! :P

Skrevet

Ja, eg blei sett i gang ved første fødsel. Var verken moden eller umoden, hadde ingen opning og var 14 dagar over termin.

 

Fekk 1. dose kl 11.30 og måtte ligge i 1-2 timar. Tilsynelatande ingen effekt, ingen ting som eg merka i alle fall. Fekk neste dose kl 17.30. Var på sjukehuset heile tida, men gjekk ut ein tur innimellom. Mannen blei sendt heim kl 21.

 

Kl 22 begynte riene å komme. Dei var svake, men regelmessige med 2 min mellomrom frå starten av. Ringte etter mannen ca 23.30, då vi skjønte at det faktisk var i gang. Kl 00.45 kom mannen samtidig som eg vart flytta inn på fødestove, hadde då 3 cm opning og var i aktiv fødsel.

 

Kl 02.07 var guten fødd. Rakk ikke annan bedøvelse enn pudendalblokkade som ikkje hadde nokon effekt. Stort barn som kom fort, så eg revna ein del, to legar sydde i eit par timar.

 

Huskar knapt noko i det heile tatt frå fødselen, var livredd for at smertene skulle vare i 12-15 timar (eg var jo tross alt førstegongsfødande). Sat likevel igjen med ein positiv opplevelse av fødselen og GLEDA meg til neste gong :o)

 

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...