Gå til innhold

Er det stor sjangs for å abortere etter uke 12?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er siste barnet jeg skal ha, og er livredd for å abortere. Er i uke 15 og tenker konstant på spontanabort. (Eller at foster dør)

Har ikke fått time hos jordmor før om 4 uker, så jeg har ingen å snakke om dette med, enda. Vil ikke snakke med venner om det heller, for de tror vel at jeg er gal, noe jeg sikkert er. De har heller ikke barn, så det blir litt rart å sitte å snakke med de om slike ting/følelser.

Samboer sier at jeg bare må tenke på noe annet.

Men mitt spm er....Er det mange som har spontanabortert i uke 15 eller senere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Senabort er ikke spesielt vanlig, nei. Etter uke 10 eller noe faller faren veldig. Følg matrådene for gravide på matportalen.no og hør på samboeren din: Tenk på noe annet. Når du har kommet så langt går det bra for de aller fleste :) Dessuten skal du vel på ul snart? Da får du jo se den lille. Det syntes jeg var ganske beroligende begge gangene jeg gikk gravid.

Skrevet

Slike tanker hadde jeg også. Tror det er ganske normalt å bekymre seg om det.

Ei venninne sa til meg at bekymringene begynner den dagen streken vises på testen og resten av livet :o)

Desverre så skjer det noenganger at det er noe galt med fosteret og at det dør i mors liv.

Er du veldig bekymret så avtal en time hos jordmor før, evt ta en tidlig ul.

Vi tok en tidlig ul og da ga den verste bekymringen seg. Ihvertfall for noen uker :o)

Jeg snakket også en del med jordmor om dette og det hjalp også en del.

Jeg fikk en nydelig sønn for ca 6 mnd siden, så for meg gikk det veldig bra. Men tenkte jeg ville svare deg fordet :o)

Skrevet

Ja, skal på UL om 4 uker. Gleder meg veldig :)

Men er ikke redd for at han/hun ER død, er bare redd hun/han SKAL dø, liksom. Bare sånn plutselig. Men det er vel ikke så vanlig kanskje?

Skrevet

Ja. Det er en bekymringsfull tid dette her. Her i Tønsberg er det ikke ledig JM time før om ca 4 uker. Men kan jo kanskje dra utenfor byen. Kanskje lurt å få snakket om dette med noen før det blir verre.

Er liksom ikke redd for at det er noe feil med barnet, bare redd for at det skal dø momentant fra meg liksom. Skjønner?

Skrevet

Det skjer sjeldent, men det er jo som regel en god grunn for det. Barnet er ikke friskt. Kjenner ingen som har opplevd det.

Vet derimot om ei som har måttet tatt abort uke 18 da barnet var sykt på UL. Det kunne godt ha levd i noen timer når det kom ut. Men det var dødsdømt i utgangspunktet.

Tror det er normalt å være engstelig. Men prøv å press tanken vekk når den kommer.

Skrevet

Hvis du er HI, du som bor i Tønsberg, så kan du jo prøve meg og magen?

Eller bestille en tidlig ul time på nøtterøy ultralydinstitutt (tror det heter noe sånt, ligger ihvertfall rett ved badeland)

Gikk som sagt med slike tanker selv under graviditeten og det hjalp veldig med en tidlig UL.

Skrevet

Er barnet på vei å dø når det er så lite, kan ikke legene gjøre stort likevel:(

Skrevet

Hadde UL i uke 6 hos Dr. Mikael på meg og magen. Men føler ikke at det hjelper. Jeg kan godt konstantere at barnet har det fint nå, så om 5 minutter så kan jeg bli engstelig fordi jeg ikke vet om barnet er i orden, på en måte. Fordi om jeg ser på ul at babyen har det fint, så tenker jeg at om 5 minutter kan babyen dø, og da er det gjort liksom.

Vet dette høres helt fjernt ut, men er så redd for å miste, siden dette er siste gang jeg kan gå gravid.

Skrevet

Få en time hos fastlegen å prat med h*n om dette. Evt få en time på sykehuset og prat med noen der.

For må være helt forferdelig å ikke bli beroliget. Så ille var det ikke for min del.

Som regel så går ting helt fint og når du har vært på ul, og alt så fint ut der, så er jo sjansen for at det skal være noe galt veldig liten :o)

Skrevet

Hvis du er i uke 15, er det ikke så lenge før hoved-UL, og noen små spark kan merkes. Men innen den tid kan du kanskje kjøpe en doppler, hvis dette er et stort problem.

Vi kan vel ikke si annet enn at du høyst sannsynlig bekymrer deg unødig.

Skrevet

Tusen takk lilleleen.

Jeg vet det er helt fjernt å tenke sånn, men hodet mitt hører ikke på meg.

Det går nok kjempefint. Har to stk fra før av og de har det gått fint med. Er sikkert noe spesielt med denne, siden jeg har hatt en vanskelig start med svangerskapet (hyperemesis) og at jeg har fått beskjed om at det er lite ansvarlig å bli gravid flere ganger etter denne graviditeten. Hadde de bare holdt kjeft om det, så hadde jeg sikkert ikke tenkt så nøye over det :)

Takk for oppmuntring.

Skal ringe lege i morgen. Skjønner selv at jeg er litt psycho....

Skrevet

jeg tenkte også det, hele tiden. Tenk om barnet dør? eller at barnet blir dødfødt? at det ikke overlever fødslen. Jeg ville sånn til kontroll hver uke, egentlig annhverdag bare for å VITE at babyen lever. Jeg sa ikke noe til noen, tror det er vanlig at gravide er litt bekymret.

Bestilte time hos UL, alt var bra, men som du skriver, det kan ha skjedd noe dagen etter. - men så langt som du er på vei nå så hadde du nok merket det. Hvis du blør kraftig eller har sterke magesmerter kan du bli bekymret.

Sitter her med en fire uker frisk baby.

Og neste gang jeg skal gå gravid skal jeg GLEDE meg hele veien- Jeg glemte ofte jeg v ar gravid, angrer litt på at jeg ikke nøøyt det mer ...

bekymringene kan komme når de MÅ komme eller når det er behov for det.

Så lenge du ikke blør, eller noen leger har sagt du er i en risikogruppe kan du senke skulderne. Husk, hadde det vært noe feil med barnet hadde du ikke vært gravid nå. Og husk at dette barnet har valgt å komme til, og valgt deg som mor, du er jo "snart" halvveis i svangerskapet... nyyt det!

Lykke til med graviditeten og gratulerer så masse!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...