blid frøken :) Skrevet 18. august 2010 #1 Skrevet 18. august 2010 Vi var på omvisning her om dagen og fikk et veldig godt inntrykk av fødeavd. på Sus. Når vi etterpå var oppe på fødeloftet traff vi ei jordmor som jeg ikke likte og fikk et dårlig inntrykk i forhold til at de ikke bruker fødeseng og lystgass. Alt trenger ikke være så "naturlig" for min del. Siden de i utgangspunktet ikke forventer noen komplikasjoner ved fødselen, skal vi føde på fødeloftet, men jeg har absolutt ikke lyst. Noen som har erfaringer fra fødeloftet? Får man lov til å komme på fødeavd. selv om man egentlig ikke "trenger" det?
lillesjøhest Skrevet 18. august 2010 #2 Skrevet 18. august 2010 jeg var på ett sånt kurs der oppe, og de sa at man fikk lystgass på fødeloftet. og at hvis du vil på fødeavdelingen sier du det når du ringer før du kommer. så får fødeavdelingen beskjed om at du kommer fritt valg
blid frøken :) Skrevet 18. august 2010 Forfatter #3 Skrevet 18. august 2010 Det var litt betryggende å høre at man kan velge. Hadde et inntrykk av at det var bestemt for oss når vi var i "grønn gruppe". Hun sa at de hadde tilgang på lystgass på fødeloftet, men at det bare var en maskin og hvis det var flere som ville ha den så var det "den som ropte høyest" som fikk den. Har ikke lyst til å belage meg på at mannen min må "megle" seg til å få den.
MissVaiper Skrevet 18. august 2010 #4 Skrevet 18. august 2010 Nå vet jeg ikke hvor stor fødeplass sus har, men på ullevål blir man iallefall oppfordret til å be om å få bytte jordmor om man ikke kommer over ens med den man er tildelt. Det er jo faktisk den fødende kvinnes største opplevelse som skal skje, og er litt viktig at det blir en god opplevelse. Så om du skulle få en jordmor du føler ikke er noe, prøv å få bedt om en annen, eller at den som blir med deg til føden kan be om en annen for deg. Det er DU som skal være i sentrum!
lillesjøhest Skrevet 18. august 2010 #5 Skrevet 18. august 2010 neida slik jeg skjønte det så var det helt opp til deg hvilken avdeling du ville på, bare huske å gi beskjed når du ringer og de tvinger ingen til å være på fødeloftet og ja du kan helt fint skifte JM hvis du ikke liker den du får, de sa det var de vant til. man skal tross alt ha god kjemi med JM
4-søte-små Skrevet 18. august 2010 #6 Skrevet 18. august 2010 Jeg har født 3 barn på fødeavd og sistemann på fødeloftet. Har bare positive opplevelser mtp personalet som var med på alle fødslene. Med nr 2 fikk jeg spm på innskriving om jeg kunne tenke meg fødeloftet, men ville ikke fordi jeg "var trygg på føden" siden jeg hadde vært der før. det skal også være sagt at jeg ikke ønsket å ha epidural, men var redd for å bli slept rundt i gangene og ned på føden om jeg valgte fødeloftet og endte opp med å ville ha epidural likevel! Det samme spurte de om med nr 3, og jeg ville også da være på føden. Men nå med nr 4 fikk jeg følelsen av at jeg ikke hadde noe valg... samtidig tenkte jeg at jeg kan vel likegodt være på fødeloftet siden jeg ikke vil ha epidural og har klart de andre fødslene uten. Ikke er jeg glad i lystgassen heller. Å føde der er uansett det "lureste" jeg har gjort!! Fikk en flott mottakelse, og hun jm jeg fikk var helt fantastisk! Hun var mer "tilstede" på mange måter enn noen var på de andre fødslene! Jeg fødte på siden i sengen, og sitter igjen med den beste opplevelsen! Alt dette ble jo sånn pga jeg fikk akkurat denne jm, at jeg ville ha naturlig fødsel, og kanskje pga fødselserfaring.... En annen ting er at det er en mye roligere atmosfære på fødeloftet. Det er pga føden har jo alle "risikofødslene", og de som jobber der sier at det er mer stress! Men om du sier du vil der når du ringer, så nekter de deg ikke, det er ditt valg! Alle som f.eks vet at de skal ha epidural kommer jo dit! Uansett, lykke til med fødsel, det er en fantastisk opplevelse uansett!
Pregnentos Skrevet 18. august 2010 #7 Skrevet 18. august 2010 Har hatt en fødsel på fødeavd og en på fødeloft! Skal nå igjen på fødeloftet i september. Og er ikke i tvil om at det er der jeg vil. Hadde en mye bedre opplevelse der. Som hun over sier alt er roligere å du føler de har mer tid til deg. Lykke til med valget. Uansett er det ikke langt til føde avd om det skal skje noe:)
stjertløvetann Skrevet 18. august 2010 #8 Skrevet 18. august 2010 Nå mener jeg å ha hørt at de ansatte sirkulerer mellom føden, fødeloftet og barsel, så hvor man treffer de er tilfeldig tror jeg..? Jeg fikk førstemann på føden for 2 år siden, og jeg "trengte" ikke komme der, men sa på innskriving at jeg ville, og sånn ble det Var der på omvisning før fødsel, og likte meg heller ikke på fødeloftet, så har planer om å komme meg på føden denne gangen også!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå