Anonym bruker Skrevet 18. august 2010 #1 Skrevet 18. august 2010 Barna mine har akkurat begynt i en ny bhg (ny kommune) Bhg er komunal men det kreves en hel formue i matpenger syntes jeg. (de private i omerådet tar mindre) Spesielt med tanke på hva barna får tilbake i forhold til mat. I den andre barnehagen som også var komunal fikk barna 1 måltid per dag, hvor det 3 dager var brød en dag en eller annen suppe (hjemmelaget) + ostesmørbrød og hver fredag var det ordentlige middager som var laget fra bunn av. Aldri noe billigprodukter eller slikt. og de fikk en halv frukt hver dag. Og melk Der betalte vi 125 kr (per barn) for 5 dager i uka. Bhg de nå har begynt med betaler vi 250 kr(per barn) for 3 dager , det koster 450 kr for 5 dager i uka. Barna får 2 måltider per dag. + melk Det er brød (billigste type) og de får bare velge mellom 5 pålegg, servelat, leverpostei, makrell i tomat, ost og bacon/skinkeost. 2 av 5 dager i uka er det ene måltidet varmt , når jeg spurte hva de laget så var det fiskepinner i lompe, posesuppe med brød til, ostesmørbrød med bare ost og et par andre lettvinte løsninger som jeg ikke kommer på i farta. Jeg har i innkjøringa lagt merke til at de bruker de billigste merker på allt. Og når det gjalt frukt så de dagene jeg var der så jeg at til 15 -20 barn gjorde de istand bare det dobbelte av den mengden jeg lager for mine 2 barn hjemme. Det var en liten bit frukt til hver, 1/10 del av et eple i normal størrelse. Hadde det ikke vært for den store summen med matpenger hadde jeg ikke reagert så mye. Men et raskt regnestykke visre at de får inn mellom 8500 kr og 10 000kr i matpenger per mnd. Det er aldri i verden at de bruker så mye penger på mat. De må jo sitte igjen med et veldig overskudd hvert år. Er det bare jeg som er storforlanga fordi jeg var veldig heldig med mattilbudet i den bhg jeg hadde barn i sist? Ville dere reagert på det?
Anonym bruker Skrevet 18. august 2010 #2 Skrevet 18. august 2010 De har vel ikke lov til å ta mer matpenger enn de faktisk bruker. Jeg ville spurt om å se ett budsjett hvis jeg var deg. Evt snakke med kommunen og be de se på det. Syns det høres litt rart ut, ja!
Anonym bruker Skrevet 18. august 2010 #3 Skrevet 18. august 2010 Jeg hadde nok også bedt om å se et budsjett og forhørt meg med foreldrekontakten også. Kanskje noen andre også har reagert på samme?
Anonym bruker Skrevet 18. august 2010 #4 Skrevet 18. august 2010 for den summen du betaler( 450,- pr mnd) får vi i "vår" barnehage frokost med "skikkelig" pålegg, melk/biola hver dag, hjemmelaga varm lunsj/middag hver dag, nok et brødmåltid + frukt hver dag.. Så ja, jeg syntes det var veldig rart at de får den maten de får, jeg ville forhørt meg litt i barnehagen..
Anonym bruker Skrevet 18. august 2010 #5 Skrevet 18. august 2010 hoi, dert var dyrt!!!! vi betaler 250,- og får det samme som dere får.
Anonym bruker Skrevet 18. august 2010 #6 Skrevet 18. august 2010 Det er lov å reagere, men barnehagen går ikke i overskudd. Gjør den det, tar kommunen tilbake pengene. Ingen ledere ønsker mindre penger, siden kommunale barnehager lever på lite i utgangspunktet, så pengene blir brukt opp. De har ett fast budsjett som de må følge. Jeg er ansvarlig for innkjøp i barnehage, og må spare til beinet. Den har ett måltid pr dag, og to varme måltid i uka. Matpengene skal brukes til mye mer enn bare ordinær mat hver uke. Alle slags festligheter som foreldresammenkomst, julefrokost, loddsalg osv. Og da er ikke 9000 kr i mnd mye. Taco og annen kosemat for en liten barnehage koster fort 1000 kr... Generellt brukes 70%-80% til daglig mat og resterende til resten av festlighetene. Når det da er loddsalg osv får barnehagen inn en mengde penger. Men disse er til oss øremerket til leker eller annet som trengs. Eller gis bort til Røde Kors osv. Grunnen til at det er lite pålegg kan ha med hva de ped.lederne har bestemt de vil ha. Er de enige om at syltetøy er sukkerlake, ja da kjøper de ikke det. Så enkelt er det! Men du kan jo med fordel påminne ped.lederne om ditt syn, kanskje de har gått slik i mange år og ingen har sagt noe. Det kan bli forandring, og DU kan være den som lager den. Ta det opp på foreldremøte!
Anonym bruker Skrevet 18. august 2010 #7 Skrevet 18. august 2010 synes det høres dyrt ut ja.... vi betaler 250 i mnd. de får to måltider i barnehagen, ett brødmåltid hver dag, og 3 dager med varmmat, de andre 2 dagene brødmat. mye utvalg av pålegg. alltid god mengde frukt etter begge måltider. melk. varmmat er sunn mat de lager fra bunnen. kan være pasta med spinat, ris og kylling, alltig grønnsaker og frukt ved siden av.
Anonym bruker Skrevet 18. august 2010 #8 Skrevet 18. august 2010 Det kan være at bhg ikke går i overskudd - men jeg ville allikevel sett ett budsjett! Det kan godt være at det er andre måter å gjøre det på for å få det billigere Når man har gjort det samme for lenge blir man gjerne "blind" for andre måter å gjøre det på.
Anonym bruker Skrevet 18. august 2010 #9 Skrevet 18. august 2010 Syns jeg hørtes dyrt ut for lite mat.. Jeg betaler 250kr i månten for mat da er det 3 måltider pr dag.. Om morgnen kan dem velge mello grøt,skive,rundsttykke og knekkebrød. Til lunch det samme bortsett fra grøten. Så har dem en fruktstund litt senere med masse frukt og knekkebrød. Og hver fredag er det varmmat..
Anonym bruker Skrevet 18. august 2010 #10 Skrevet 18. august 2010 Joda jeg vet at ikke bhg går i overskudd på matpenger slik sett, men det virker som kommunen krever mye høyere summer en faktisk blir brukt, ihvertfall i denne bhg. FOr allt jeg vet så får ikke bhg utdelt alle pengene engang. Men det blir galt hvis de tar mye mer penger inn en som går ut. Jeg syntes jo det er rart at de bl.annet aldri har grønnsaker i varm maten sin. I denne bhg skal foresten foreldre betale ved alle spesielle ting, og turer så dette går ikke på matpengene. Dette sto i brev vi fikk ved oppstart. Det skal sies at jeg er kjempefornøyd med bhg og de som jobber der sånn ellers. Og vi bor på et veldig lite sted hvor jeg er innflytter så merker at jeg ikke helt har lyst å klage heller. Og det er ikke det at de har 5 pålegg sorter som plager meg det er mer en nok å velge mellom, det er at de alltid har de samme 5 ( var hva personalet sa) og disse ser ut til å være det billigste de kan få tak i. HI
Anonym bruker Skrevet 18. august 2010 #11 Skrevet 18. august 2010 I "vår" barnehage betaler vi 200 kr i mnd i matpenger og da er alle måltider med melk og frukt inkludert. Barna får også et varmt måltid hver fredag. Av pålegg så får ungene smøreoster, salami, ost, egg, leverpostei skinke ol. Og det er alltid skikklig grovbrød de får. De får frukt til 2 av måltidene. Er veldi fornøyd med barnehagen både når det kommer til mat og det pedagogiske;)
Mamma til gutt 05 Skrevet 18. august 2010 #12 Skrevet 18. august 2010 Vi betaler 130 kr tror jeg og da får han 2 smøremåltid på fredager. Og det er som regel knekkebrød. Melk og frukt hver dag.
Anonym bruker Skrevet 18. august 2010 #13 Skrevet 18. august 2010 Syntes dere betaler mye. I barnehagen ungene mine går i, betaler vi 20kr mnd. Da får de et brød måltid vær dag. Og vær fredag lager de middag. De pengene dekker også om de skal på noe turer eller de skal kose seg litt en dag.
Anonym bruker Skrevet 18. august 2010 #14 Skrevet 18. august 2010 Vi betaler 200 kroner i matpenger og får alle måltider. Frokost kan være brød eller f.eks. havregrøt, de har ordentlig pålegg, melk, juice. Lunsj er også brødmat, da med litt frukt eller grønnsaker ved siden. Varmmat blir det ikke så ofte, da gjerne når de er ute hele dagen/turdager. Så blir det fruktmåltid kl 14.00 og der spares det ikke, dvs ikke bare banan og epler. Skulle jeg betale 450 kr i matpenger og det ikke leveres ordentlig mat for dette, hadde jeg reagert hvis noe av pengene blir brukt på andre ting. Foreldremøter må da ikke ha mat? Krev innsyn i budsjett.
Anonym bruker Skrevet 18. august 2010 #15 Skrevet 18. august 2010 Tror jeg betaler 200 i mnd i matpenger til bhg. Har ikke helt satt meg inn i måltidene der, men når jeg jobbet der for noen år siden, så var det lunsj i 12 tiden der ungene fikk skiver og en del varianter av pålegg + melk. Når det kommer til frukt så serverer de dette i garderoben der ungene får velge seg en bit de vil ha, også får de gjerne flere biter også. Epler og appelsiner blir skjært i båter(akkurat som jeg ville gjort det) og bananene blir delt i 2-3 deler. Har også hørt fra min datter at de får annen mat der også, suppe eller annen varmmat som spaghetti osv. De baker av og til også, kaker eller boller. Når jeg ser hva du betaler, så må jeg si jeg er rimelig fornøyd med det jeg betaler. Har ungen i bhg 5 dager i uken. Synes det hørtes ut som en veldig stor pengesum å betale om det er alt de får ja..
Anonym bruker Skrevet 18. august 2010 #16 Skrevet 18. august 2010 Noen bedre enn dette? Kr 100 i mpåneden, til litt frukt og melk hver dag, og ett måltid i måneden (kun en av fredagene)!
Anonym bruker Skrevet 18. august 2010 #17 Skrevet 18. august 2010 Vi betaler 250kr mnd i matpenger ved full plass. De får lunsj (vanligvis brødmat og melk) og mellommåltid (knekkebrød, frukt o.l.) Og så får de barna som spiser medbragt matpakke til frokost melk. En dag i uka har de varm mat. Der er de flinke å variere. Og sånn ellers så hender det jo de lager risengrynsgrøt, rømmegrøt, pannekaker, fisk i folie eller lignende utenom denne faste varm mat dagen. Barnehagen er også mye ute på tur. Da får de pølser, fiskekaker, ostesmørbrød o.l. Itillegg så baker de boller, lager vaffler o.l. Barnehagen arrangerer bursdagsfeiring for barna. Da kan de velge mellom noen ulike menyer. F,eks pizza til hovedrett. Gele til dessert. Vi foreldre trenger ikke tenke på bursdagsfeiringen i barnehagen og det blir det samme for alle barna. da blir det ikke store forskjeller i hva ungene får. Og så er det stor stas og få velge fra den fine bursdagsmenyen. Og så kommer det jo slike spesielle dager der de lager mat. Bl.a så har de vilt-middag en dag i året. De lager jo også en del spesielt i tiden før jul. Vi er storfornøyd.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå