Gå til innhold

Jeg HAR spist salami og reinsdyrpølse...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har rett og slett ikke vært klar over at dette har gått under kategorien "spekemat", som jeg har tenkt på som kun fenalår, spekeskinke og den slags. Så jeg fant ut dette for 3-4 uker siden (er i uke 30 nå), og har altså sluttet å spise det. Har vært nøye med alt annet, nøye med å vaske grønnsaker osv...så jeg har ikke spist "farlige" ting med vilje :( For jeg vil jo ikke ha i meg denne toksobakterien.

Men siden jeg har sluttet å spise det og ikke blitt syk så trenger jeg vel ikke å bekymre meg? Eller? Var på kontroll i går, men tenkte ikke over å spørre om det - tenkte på det da jeg leste innlegget her om salami og frysing. Skal jo snart på kontroll igjen, kan jo ta det opp da. Men trenger jeg å være bekymra??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

NEI du trenger ikke være bekymra. :) Er bare råd om forhåndsregler og ikke at det er dødelige konsekvenser over å spise spekemat. Selv har jeg spist tørket reinsdyrkjøtt etc. Er bare at saltet stjeler vannet i kroppen og kan risikere at mor og barn får for lite vann og bakteriene i speke maten men det er ikke krise om du så har spist det.

MYE av dette svangerskaps greiene er hysteri og veldig overdrevent.

Skrevet

Jeg spiste salami når jeg var gravid med førstemann, det gikk helt fint!

Skrevet

*JennyS*, det er ikke pga saltet man ikke skal spise spekemat. Det er fordi det kan inneholde bakterier som kan være veldig skadelig for fosteret!

Vet lite om listeria. Men sjansen for å så toksoplasmose når man er gravid er mellom 0,1-0,01% (litt varierende fra kilde til kilde), i tillegg trenger ikke barnet å bli smittet selv om mor er smittet. Jo lenger ut i svangerskapet man er jo mindre blir skadene om fosteret skulle bli smittet. Det blir født 3-6 barn med toksoplasmose symptomer hvert år i norge (flere er nok smittet uten å vise symptom), der halvparten altså 1-3barn har alvorlige skader.

Så sjansen er LITEN for at dette skal påvirke barnet ditt. Det er mye større sjanse for at h*n blir født med en eller annen form for defekt. Og unger flest er jo helt normale når de blir født :-D

Skrevet

Takk for svar, dere. Har ikke vært så veldig bekymra, for jeg er ikke en av dem som er hysterisk, men man begynner jo å tenke litt allikevel. Spesielt når det da er mye snakk om salami og frysing og slikt :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...