Gå til innhold

Spm angående billån.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tok for ca 1 år siden opp et billån på 75.000 kr. betaler 4.000 kr ned på dette i mnd. Trenger større bil og trenger derfor og ta opp mer på lånet slik at jeg kan kjøpe meg en noe dyrere bil.. Er det noen som vet om det er mulig for meg og sette opp et fast beløp i mnd som blir overført til lånet, med mulighet for endring? Altså, dersom jeg velger og fortsette og betale 4.000 kr i mnd, men merker at dette blir for mye, kan jeg da sette dette ned til 3.000 og heller betale lånet ned over en lengre tidsperiode?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hovedregelen er vel at et billån i utgangspunktet har en max nedbetalingstid på 7 år..Dette er da en bil kjøpt med 0 i egenkapital, og med bilen som pant.

Så ja, dersom summen du må betale per md over 7 år blir mindre enn 4000, kan du betale mindre, men aldri mindre enn minstesummen som trengs for at bilen skal være tilbakebetalt innen 7 år.

Da vi kjøpte vår familiebil valgte vi å betale 7000 kr per md i en periode (og bilen ble vel da satt på ca 3 års nedbetalingstid), nettopp pga vi hadde råd til det. Da vi pusset opp huset, ville vi heller betale mer på huslånet, og valgte derfor å betale mindre på bilen.. Satte da betalingstiden til 7 år (inkl de 3 år vi hadde fra før, ikke 7 nye år), og betalte da ca 3300 per md..

En mulighet er jo å sette billånet på maks nedbetalingstid, for å få et lavt månedsbeløp, og heller betale inn mer de måneder man har råd til det (dersom inntekt varierer, eller man ikke vil binde seg til høyere summer enn strengt tatt nødvendig)..

Lykke til:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...