Anonym bruker Skrevet 17. august 2010 #1 Skrevet 17. august 2010 Hvorfor lyver de og kan de bli kvitt det? Vokse det av seg liksom?
Anonym bruker Skrevet 17. august 2010 #2 Skrevet 17. august 2010 Min erfaring er at de ikke vokser det av seg, men tvert imot blir verre med årene. Hadde holdt meg langt unna..
Anonym bruker Skrevet 17. august 2010 #3 Skrevet 17. august 2010 Nei, dessverre, de vokser det nok ikke av seg, sant som 22.29 skriver, det blir ofte verre med årene.
Anonym bruker Skrevet 17. august 2010 #4 Skrevet 17. august 2010 Min erfaring er at hvis man er sammen med en er det bare å komme seg vekk... det blir aldri bedre!
Anonym bruker Skrevet 17. august 2010 #6 Skrevet 17. august 2010 Dette er nok ikke noe en vokser av seg nei. Kjenner en som er 27 år, som har diagnose lystløgner. I perioder hvor han har det veldig bra, er han bedre. Men om det ikke er så bra i livet hans, da kommer løgnene igjen. Veldig kjedelig at det er sånn, for det er faktisk ikke noe de kan noe for :\
Anonym bruker Skrevet 17. august 2010 #7 Skrevet 17. august 2010 Mne nokav dem her inne vil jeg tro ;-)
Anonym bruker Skrevet 17. august 2010 #8 Skrevet 17. august 2010 Det er bedre å bli såret av sannheten, en glad av løgnen, sies det, og dette er sant i mange tilfeller. Mange lurer på om lystløgnere vet selv at de lyver, og ja, det gjør dem. Iallefall i begynnelsen. Etter hvert blir det bare mer og mer ut av kontroll, og det kan gå såpass galt at de begynner å tro på sine egne løgner. Løgnere har store problemer med å godta seg selv som person, noe som er hovedgrunnen til alt de finner på. En lystløgner mener også ofte på at hun/han er en 100% ærlig person. De lyver ofte om små hverdagslige ting, ting som det for et normalt menneske ville være rene galskapen å lyve om. Det er kanskje som jeg har sagt vanskelige å avsløre, men det finnes noen metoder. Viktigst av alt er inuisjonen! Vi har alle mer eller mindre en magefølelse. Hvis du har en magefølelse som sier at noen lyver, ikke bli overtalt av unnskyldninger fra vedkommende. Føler du det knyter seg i magen, at pulsen blir unormalt høy, at du blir litt rastløs,at det prikker i kinnene eller at munnen din "snurper seg sammen" litt når dere snakker? Da kan du stole på deg selv og være så sikker som det går an, uten konkrete beviser, på at det du blir fortalt er LØGN. Hvis du ikke greier å stole helt på deg selv, finnes det alltid venner, familie, kollegaer og naboer du kan sjekke opp med Det finnes også en alvorlig type lystløgnere som kalles "mytoman": "Mytomani (gresk), altså lystløgner på norsk, innebærer at en person, en mytoman, lyver mer eller mindre på tvang, det vill si uten at det finnes noen tydlig årsak till løgnen. Mytomani er i seg selv ingen psykiatrisk diagnose, men fungerer på lik måte som et rusmiddel. Noen ganger kan den ha sin opprinnelse fra narcissism, paranoia eller schizofreni, andre ganger til forskjellige tvangssyndromer. En mytoman kjenner ingen skyld når han eller hun lyver, det blir en "sport" å teste om de rundt tror på deres løgner, selv om de egentlig ikke betyr noen ting . Mange mytomaner skaper en myte om seg selv fra hvor de kommer fra, hvordan deres oppvekst har vært, hvor mye penger de har, hva de jobber med osv. Årsakene kan være flere, for eksempel for å virke mer intressant, og for å få andres medlidenhet. Noen mytomaner tror selv på sine løgner, andre gjør det ikke. Når man avslører en mytoman kan forskjellige ting skje, og derfor bør man være forsiktig. Det kan i noen tilfeller utløse voldsutbrudd, de kan starte å påføre skade på egen kropp som for eksempel kloring, slåing, og lugging, ellers kan de få depressiv oppførsel."
Anonym bruker Skrevet 18. august 2010 #9 Skrevet 18. august 2010 Takk for svar. Grunnen til at jeg spurte er at eksen min vil ha meg tilbake. Han løy om alt mulig, penger, jobber han ikke hadde, utdannelse osv. Han kunne lyve om plasser han hadde vært uten at han hadde vært der. Var utro i fleng, meh han løy til disse damene også. Jeg visste ikke at han faktisk hadde diagnosen lystløgner før etter det ble slutt. Jeg begynnte å ta han i disse løgnene etterhvert, og da virket det som han ville komme seg unna meg rasket mulig, akkurat som han rømte på en måte.Familien trodde han hadde skjerpet seg, og ble mildt sagt sjokkert av det de fikk høre av meg. Uansett, nå sier han at han har fått hjelp og ber om at vi kan prøve på nytt. Men ser jo utifra svarene jeg har fått, at det ikke er lurt, så tror jeg tar i mot rådene deres og holder meg unna:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå