Anonym bruker Skrevet 17. august 2010 #4 Skrevet 17. august 2010 ...ved planlagt ks ja.. (mulig man kan avtale noe på forhånd i TILFELLE akutt ks..??..) Kan man få fjernet livmoren ved ks ??
Anonym bruker Skrevet 17. august 2010 #5 Skrevet 17. august 2010 d skal jeg ha ks..mye pga jeg ikke vil føde flere ganger..nok med 4 ganger..2 siste va tøfft,phsykisk og fysisk..åsså for og få gratis sterilisering:)
Lille-Pernille Skrevet 17. august 2010 #6 Skrevet 17. august 2010 Dersom haste- eller katastrofesnitt er nok ikke en sterilisering det operasjonsteamet har hovedfokus på. Hvorfor skulle de fjerne en livmor under ks? Altså med mindre det er en indikasjon for det....
Anonym bruker Skrevet 17. august 2010 #7 Skrevet 17. august 2010 Man kan få sterilisering gratis under KS, da må man ta det opp med legen i forkant. Man må underskrive på et skjema før KS. Og nei, du kan ikke be dem fjerne hele livmora.
Anonym bruker Skrevet 17. august 2010 #8 Skrevet 17. august 2010 Er dere sikre på dette? Jeg syns å ha hørt at man må vente i 6mnd etter en fødsel før man får gjort det.. Men jeg vet ikke, altså...
Anonym bruker Skrevet 17. august 2010 #9 Skrevet 17. august 2010 Ja, det sa jordmor til meg på barsel... Og så kalte hun meg dum som ikke visste det før... Så da slipper du å være dum du og:)
Lille-Pernille Skrevet 17. august 2010 #10 Skrevet 17. august 2010 Ja, dette vet jeg! Dersom et egenerklæringsskjema er fylt ut på forhånd og du har snakket med legen vil de sterilisere deg etter ks, men før de lukker såret. Vanlig praksis hvor jeg jobber er at legen også spør en siste gang mens pasienten ligger på operasjonsbordet om dette er det hun ønsker.
Anonym bruker Skrevet 17. august 2010 #11 Skrevet 17. august 2010 men de gjør det ikke før de er sikre på at babyen er frisk og lever?
Anonym bruker Skrevet 17. august 2010 #12 Skrevet 17. august 2010 Mitt fjerde barn ble tatt med keisersnitt og jeg ble sterilisert samtidig, helt gratis De var jo der inne og "fiklet" allikevel, så da kunne de like gjerne svi over eggelederene samtidig. Det forlenger oprasjonen med ca 10 min. Jeg måtte på forhånd skrive under på et skjema som skulle ligge sammen med helsekortet mitt frem til snittet. Der skrev jeg under på at jeg visste hva jeg gjorde og at legen min hadde informert meg om hva sterilisering innebærer. Jeg måtte ta dette barnet med snitt, så alt var planlagt på forhånd. Blir det et akutt snitt får du ikke lov til å sterilisere deg, man får ikke ta den avgjørelsen i "kampens hete". Avgjørelsen må være tatt på forhånd og skjemaet allerede skrevet under.
Anonym bruker Skrevet 17. august 2010 #14 Skrevet 17. august 2010 Takk! Da skal jeg virkelig snakke med legen min om dette på neste kontroll.
Anonym bruker Skrevet 18. august 2010 #15 Skrevet 18. august 2010 Hadde jo spinalbedøvelse under oprasjonen, så da merker man ingenting Men det var jo litt smerter i såret etterpå.. Jeg sliter med lange mensblødninger etterpå da, og menssmerter fra ca dag 4-5 i mensen og en ukes tid. Blør i 1,5 til 2 uker ved mens og har 28 dagers sykluser. Har vært på kontroll hos gynekolog og han sier årsaken til blødningsforstyrrelsene er arret på innsiden av livmora Men det hadd jo ingenting med sterilisering å gjøre, sorry.. Men jeg er litt opptatt av at ingen forteller om sånne plager man kan få etter et snitt. Jeg hadde ikke noe valg, pga babyens helse måtte jeg ta snitt. Men tenk på alle de som velger snitt fordi de tror det er en enkel løsning også er det mer plager i ettertid enn det hadde vært ved vaginal fødsel..
Anonym bruker Skrevet 18. august 2010 #16 Skrevet 18. august 2010 Jeg ble sterilisert samtidig med planlagt ks i april. Det kan nok ikke gjøres sammen med hastesnitt siden kirurgen trenger noe ekstra utstyr som ikke er der til vanlig samt at en del info må være gitt og et skjema signert. Jeg signerte skjema i døra inn til operasjonssalen så en trenger ikke lange tiden, men dette må være gjort på forhånd.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå