Gå til innhold

HELT umulig å klippe tåneglene på jenta mi!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun er 1,5 år, og er fullstendig krakilsk med en gang jeg tar i føttene hennes. Hun vrir seg ut av ethvert grep, og det er jo umulig å klippe når jeg like gjerne kan ende med å kutte av hele tåen hvis hun vrir seg akkurat når jeg klipper.

Hun hadde i begynnelsen av sommeren en flis under tåneglen, måtte til lege og få bedøvelse i stortåen, hvorpå legen drto ut flisen med en stor pinsett. Det kan være at dette var så traumatisk for henne at hun nå har angst for all berøring av føttene, og det skaper ganske så store problemer for oss som skal forsøke å forhindre inngrodde tånegler.

Noen som vet hvor mye som skal til før neglen gror inn? Får jo bare satse på at det bedrer seg med tiden. Det ser i alle fall ikke ut til at hun har vondt i føttene ellers, for hun traver avgårde både med og uten sko..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Snik deg inn mens hun sover og gjør det da? Eller...nei.... Ikke hør på meg, jeg har ikke født enda! hihihi=)

Skrevet

Må klippe minste mens hu sover! Får ikke alle for da våkner hun! Men et par omgangen rekker jeg :)

Skrevet

Da min søster var på den alderen måtte faren vår holde henne fast mens mamma klippet, eller motsatt. Det måtte jo gjøres, og å forklare dem noe i den alderen er helt umulig. Håper du får det til, for plutselig går det galt og hun får store smerter. Trøsten er at det blir lettere etter hvert. Søstra mi hadde det med å få panikk når lilletå/finger skulle klippes, i lang tid, men ellers gikk det fint etter hun lærte at det ikke kom til å gjøre vondt. :)

Skrevet

Sjenk henne dritings, finn fram saksa og klipp til du blir fornøyd;)

Skrevet

Haha, her var det mange gode forslag. Jeg har jo en flaske whisky her, så... Kanskje jeg skal ta meg en støyt isteden slik at jeg tør å klippe, hehe.

Men det er nok en mulighet å gøre det når hun sover. Skal forsøke i natt. Men hun våkner lett, og det er ikke akkrat lett å nå skikkelig til når jeg må bøye meg over kanten på sprinkelsengen. Alt er i alle fall bedre enn inngrode negler.

Det er tydeligvis ikke bare vi som har dette problemet da i alle fall :)

Skrevet

Sett henne i stolen med seler, gi henne en pakkerosiner eller en sett på en film hun liker å se på og klipp så fort du makter. ;)

Skrevet

Når du etter hvert klarer å få henne til å forstå det, kan du jo ta en negl om dagen. Overtale henne til å la deg ta kun en, liksom. :) Så to om gangen, og så vil hun jo klare å huske fra gang til gang at det er helt ok å klippe negler, og at det ikke gjør vondt. :)

Skrevet

Det med å avlede henne fungerer dårlig. Hun har til og med fått is for at hun skal tenke på noe annet.

Jeg har også forsøkt å klippe mine egne negler, slik at hun skal se at det ikke er vondt.

Så snart jeg får roet henne nok til å klippe litt, så kan jeg ta en sånn tilvenningsperiode hvor jeg klipper en negl hver dag, god ide. SLik det er i dag er det umulig, det må sees..

Skrevet

Jeg har aldri klippet tærene til mi, hun er nett blitt 1 år. De er jo sååå korte..De bare detter av på egenhånd. Samme måte på fingrene, har ikke klippet der på en goooodd stund. Der er liksom ingenting å klippe der. Ser jo på de og slikt, sjekker de...Men jeg kan ikke klippe heller bare for å klippe..Må være noe å klippe i. Hun går jo barbeint, så kanskje det som gjør det.

Skrevet

TO alternativer:

1) Teip henne fast til en stol

2) Spar til så lange negler at hun ikke får på seg sko. Da blir det nok litt ubehagelig og hun finner ut at det kanskje er greit likevel

Skrevet

Vi måtte snakke masse om det før vi fikk prøve å klippe bare en. Vi tok kun en negl etter hver "samtale"... og plutselig en dag rakte han frem neste finger frivillig...

Skrevet

Tassen vår er heller ikke spesielt glad i tånegl-klipping :) I alle fall ikke om han må ligge på stellebordet :) Da krøller, vrir og vender de små tærne seg til alle retninger :) Men om han får sitte på fanget og se på hva som skjer, så går det greit... en liten stund :) Men må gjerne klippe i flere omganger :)

Skrevet

Hør her - det som gir barn hetta og angst for slikt, er at det overlates til dem og bestemme om dette kan være skummelt. Sett henne på fanget ditt og fortell henne at du skal klippe neglene hennes. Og gjør det. I det du lar henne vri seg unna, har du tapt. Man går virkelig aldri inn i en maktkamp som man taper. La pappan gjøre det om ikke du klarer å holde. Snakk rolig til henne mens du klipper, det er jo verken farlig eller vondt. Ta alle tærne før du slutter.

Neste gang vil hun også kjempe, men tredje eller fjerde gang går det bra. Sørg for at det ikke går for lang tid mellom hver gang - for da blir det skummelt igjen.

Lykke til.

Skrevet

21.20 - Det fungerer faktisk ikke slik for alle. Jeg har holdt fast jenta mi alle gangene, enten på fanget, eller på stellebordet. Det er like ille hver gang. Og jeg tror også det kan bli traumatisert av å bli holdt med makt og tvunget til å gjøre noe de ikke vil.

Skrevet

Vi må rett og slett holde guttungen på 3 år fast når vi skal klippe tåneglene.. De gror innover i tåa hans, så det er veldig viktig å klippe dem.. Det har aldri gjort vondt el. så det er rett og slett bare det at han er redd det SKAL gjøre vondt. Vi har ikke noe annet valg..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...