Gå til innhold

Hvorfor tror folk at de kan kommentere gravidmagene våre fritt?


amy77

Anbefalte innlegg

Jeg er i uke 32, og begynner å få stor mage. Er 2.gangs fødende, og magen har kommet fortere denne gangen. Jeg begynner å bli temmelig lei av spørsmål og kommentarer om magen min, om størrelse spesielt. Fremmede folk i kantina, folk på butikken etc kan bare komme bort til meg og begynne å kommentere: "OY, NÅ kan det ikke være lenge igjen""Jøss hele 8 uker..""Da er du DIGER!!!", "Sikker på det er bare EN??!""Det blir nok en stor baby, på sikkert over 5 kg!!""Tenk på kiloene du må ta av deg etterpå..."

 

WHAT!!!??? Hvofor tror de at det er ok å slenge ut kommentarer på den måten? Bare fordi jeg er gravid, er vel ikke magen allemannseie? Ingen har spurt dem hva de synes? Jeg føler meg som en strandet HVAL allerede, og det gjør det ikke noe bedre med flere slike kommentarer hver dag.. Like før jeg sykemelder meg og gjemmer meg under dyna! Ikke noe hyggelig at jeg skal skjemmes over kroppen min pga frekke folk.. jeg strever hver dag med å se meg i speilet og si jeg er flott!

 

Noen andre som opplever det samme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jepp!! Hele tiden! "Er du sikker på det bare er en inni der eller?" I tillegg er det utrolig forvirrende, den ene dagen får man høre man er stor, og dagen etter sier noen at du ikke har vokst noe særlig de siste ukene... Har igrunn lyst til å svare noe stygt tilbake når samboers kamerat/kollega sier "Heisann tjukka" til meg hver ENESTE gang han ser meg... Det kommer til å smelle tilbake en dag snart..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke sant.. i går fikk jeg høre den gode gamle "næmmen.. OHOI.. sikker på det bare er en der inne? Jeg ville tippet to eller tre.."

 

Ikke morsomt.. snakker til ei hormonell bombe som gråter fordi skoene er trange liksom :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

synes det er koselig at folk spørr hvordan det går og spørr om når jeg skal ha og sånn. men de trenger ikke stå der å ha meninger om magen min er stor eller liten i forhold tiltermin. det er helt sikkert like ekkelt andre veien. vi har nok å bekymre oss for om ikke andre skal gi oss fler bekymringer...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Jeg er i uke 33 nå. Jeg er plaget av at alle sier at jeg har så liten mage, og folk som kjenner på magen min bare sånn uten videre. Hadde første dag på jobb i går og det første de sa til meg "har ikke vokst noe du, sikker på det er en baby inni der" Den sårer også. Alle forteller meg hvor heldig jeg er osv fordi jeg har hatt en fin graviditet osv. Men visse kommentarer folk klarer og sende ut såre så masse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor fremmede skal kommentere det har jeg aldri skjønt, men venner og bekjente kommenterer stadig vekk. Og magen min er kjempediger og bitte liten på samme tid. "Syv uker igjen? Oi da er du jammen liten" "OI syv uker igjen!? da er du jammen stor alt altså".

"Du er så fin gravid du, ser jo ikke at du har lagt på deg engang." "Jøsses meg så rund du har blitt da, spesielt i ansiktet ser man det altså"

 

Så, tror det er bare noe vi må leve med.

Etter fødsel så kommer "alle" til å spørre om du har nok mat til h*n selv, og om ammingen går bra osv. Samt komme med masse "gode" råd om hva de selv gjorde.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja jeg opplever det samme - og er rett og slett drittlei hele opplegget. Det var faktisk noe jeg nesten hadde glemt fra de andre svangerskapene, men nå gjenopplever jeg det jammen igjen......er det mulig.

 

Er faktisk så kjipt at jeg nesten vurderer å gå i dvale for å kunne ruge i fred. Hvorfor skal alle ha så mye meninger om dette da?

 

"synes ikke du er såååå stor denne gangen"

" oj, nå har du blitt stor"

"nå har magen jammen vokst ja!"

"sist var du enorm, men er ikke så ille nå" (var ikke enorm foresten....)

"nå ser du jammen gravid ut"

 

blæblæblæ........ hva skal jeg gjøre med dette da folkens - jeg er som jeg er og ferdig med det. Men det er siste gang jeg går gravid, og jeg har lovet meg selv å ALDRI kommentere magen til noen andre gravide i hele mitt liv!!!!!!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva?!?! Er folk virkelig så frekk? Har de ikke antenner eller? Så dårlig gjort. Det er vel ikke sjalusi som ligger bak da? Hadde noen kommentert noe sånt til meg så hadde jeg pokker meg gitt tilbake med samme mynt. Hvorfor skal det være greit å være frekk med oss bare fordi vi har stor mage av NATURLIGE grunner...? Nei, da fortjener de ikke annet enn å få høre det tilbake. Kommenter håret, klærne deres eller noe.

Det er fremdeles våre kropper og våre babyer som ligger der.

Ikke kommenter og ikke plukk med mindre dere blir invitert!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja.. det er helt utrolig! Om de absolutt MÅ kommentere, kan de ikke heller si: "Så flott og sprek du ser ut..!" "En fantastisk flott mage du har fått!" ..det andre kan de holde for seg selv! Det er sikkert akkurat lite sårende å høre at du har liten mage, og om du er sikker på at det er noen inni der! Jeg skal med hånden på hjertet ALDRI kommentere en gravidmage på størrelse mer, men bare si at de er flotte!:) For vi bærer jo virkelig rundt på et menneske inni der!!!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også 2. gangsfødende, men forrige gang var lenge siden (9 år), og akkurat dette å få så mange kommentarer på magen kan jeg overhode nesten ikke huske jeg fikk sist. Den gangen husker jeg at at jeg ble skikkelig provosert over fremmede som kom for å kjenne og at samtlige jeg gikk forbi/ møtte bare niglodde på magen. Var merkelig å ikke få blikkontakt med folk på noen måneder. Var derfor veldig bevisst å unngå å gjøre dette selv med andre gravide i tiden etter graviditeten.

 

Men denne gangen - herregud!! Har hørt at jeg var stor (selv om jeg er helt gjennomsnittlig iflg alle mål og helt lik som forrige gang) siden uke 14! Alle visste selvfølgelig på forhånd at jeg var gravid, og hver gang noen spør hvor langt jeg er på vei er gjerne svaret at "da har du jammen stor mage!" Fikk også tidlig høre "sikker på det ikke er 2?" Ja, hadde UL allerede i uke 11 så NEI helt sikker på at det "bare" er 1. "Jamen det er ikke alltid de ser det på UL heller..." What?? Er liksom bare en mulighet igjen da: ikke tvillinger - da er du STOR! Ei venninne/ bekjent kaller meg konsekvent for "tjukka" hver gang vi treffes. "Halloi tjukka" -og flirer. Jeg forsøker å tenke at det er sikkert bare på tull - men hallo! Hvem synes det er arti å bli kalt for tjukk??? Spesielt når man er gravid - med hormoner som gjør en mildt sagt ustabil og når man gjerne lett føler seg som en flodhest. Må jo spørre mannen min om forsikringer gud-hjelpe-meg hele tida. Er vanligvis slank, og synes selv at det stort sett er magen som vokser - men begynner jo å lure på om det er noe galt siden så mange kommenterer hele tiden.

 

Da jeg var rundt 31 uker kom mange av kollegaene mine tilbake fra ferie - og gjett om jeg fikk høre at jeg var stor! 2 mnd. igjen til terminen? Synes du har VELDIG stor mange, jeg. Var på UL igjen i uke 32 for å følge opp morkaka. Fortalte litt om dette til jordmora der - om hun kunne måle litt ekstra siden så mange sa jeg var stor. Da var det godt å få en profesjonell jordmor sine forsikringer om at neeei da, synes magen din ser helt fin ut, helt NORMAL. Hun målte ekstra, både fostervann og lillegutt derinne. Nei, han er faktisk helt på gjennomsnittet, fin mengde fostervann, fine bevegelser og alt ser supert ut! Gjett om det var godt å høre - strålte i dagesvis etterpå! Helt til uka etterpå hvor en kollega igjen klarte å proklamere at "jeg synes du er SVÆR, jeg!" Nei - jeg er HELT GJENNOMSNITTLIG!! Er det mulig? Da er det ennå noe bedre med varianter som "ja, men du har jo bare mage - du kan ikke ha lagt på deg mye ellers" osv - har fått mange av de også. Om man bare hadde vært så tøff at man kunne slengt tilbake med samme mynt at "Ja, jeg skal nemlig føde om noen uker - hva er din unnskyldning?" Men det er man selvfølgelig ikke;-)

 

Vet iallefall hva jeg for all del skal unngå å kommentere til andre gravide:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...