braveheart Skrevet 17. august 2010 #1 Skrevet 17. august 2010 kan du værsåsnill å gi meg litt håp...jeg revnet mye etter en kjapp hjemmefødsel.det har nå gått18 dager siden fødsel og jeg synes ikke jeg er noe bedre enn den første uka.har blitt litt bedre for så å bli verre igjen.greier ikke å sitte,å kjøre bil er et mareritt...det svir nedentil ognoen ganger river i stingene. når går det over? noen tips?har hørt noen tar grønnsåpebad,hvordan gjør du det?man skal jo ikke bade ennå... er veldig takknemmelig for håp og tips
gulterkult Skrevet 17. august 2010 #2 Skrevet 17. august 2010 det går over!!!! men det tar litt tid ja...jeg sydde ikke så mye,men syns det var vondt etterpå. tisse i dusjen m varmt vann, bruke noe mykere enn dopapir på do, også tok jeg litt babyolje på sånn mykt Meloftpapir, eller hva det nå heter igjen,smurte liksom med det. finnes jo sånne bedøvelseskremer som kan hjelpe litt, husker ikke om det er på resept, heter noe på E...jeg har litt dårlig hjerne akkurat nå... det er en spesiell grønnsåpe du kjøper på apoteket hvertfall.hør med de. trøst deg med at det går over, bare ta det med ro og gå i løse plagg. hold ut!
*desembermamma* Skrevet 17. august 2010 #3 Skrevet 17. august 2010 Jeg sydde ganske mye etter min andre fødsel og hadde ganske vondt etterpå, trodde jeg aldri skulle bli den samme igjen.. Men - nesten på dagen 6 uker senere var stingene, smertene og hevelsen borte. Det tar dessverre bare litt tid..
Nikki 75 Skrevet 17. august 2010 #4 Skrevet 17. august 2010 Ja, kan love deg at det går over, selv om det ikke kjennes slik ut når det står på. Det blir nesten verre etter en stund, når sårene begynner å gro og stingene blir stive... Men så blir det bra! Grønnsåpebad: du fyller badekar eller en stor balje med så mye vann at du får rompa og alt annet dekket. Hell i en kork eller to av REN grønnsåpe (noen av billigmerkene har parfyme tilsatt), og sitt ned. På sykehuset sa de 5 minutter 1 gang til dagen, men jeg satt som regel litt lenger.
Lunda med lillegutt Skrevet 17. august 2010 #5 Skrevet 17. august 2010 Jeg ble klippet, revnet mye og måtte sy mye etter begge mine fødsler. Ja det tar tid å gro. Jeg synes nesten det var verre andre uka jeg, enn første. Skal ikke gå i detalj men satt på badering i minst tre uker etterpå. Måtte bruke dusjen hver gang jeg skulle tisse i flere uker. Grønnsåpebad var virkelig det eneste som hjalp synes jeg. Allerede etter 2-3 dager var det mye bedre. Kjøp medisinsk grønnsåpe på apoteket, da vet du at du får den riktige typen. Bruk en god dæsj og sitt i minst 5 minutter en gang om dagen. Husk å skylle deg godt med vann etterpå, ellers kan du få soppinfeksjon (som om man ikke hadde nok fra før). God bedring, det ordner seg, vi har heldigvis godt gro-kjøtt der nede ;-)
ano`num *17.03.10* Skrevet 17. august 2010 #6 Skrevet 17. august 2010 Jeg ble liggende på sofaen i 2uker og måtte ha hjelp til å snu meg slik at jeg fikk snudd hele meg i et. Å vri meg var helt jævlig! Trøsten er at det går over!! Vi er nok ikke lysten på smerter i det hele tatt etter fødselen, og det kan lett gjøre vondt værre. Sa jm til meg nå sist. Mativasjonen mangler og en har lyst å være helt på topp. Det er viktig for flere ting en bare komforten å gå i løse klær
Mayline Skrevet 18. august 2010 #7 Skrevet 18. august 2010 Det burde begynne å bli litt bedre for deg nå. Vil oppfordre deg til å være obs på tegn på infeksjon, ev få noen til å sjekke stinga dine. Ikke for å skremme deg, men jeg fikk infeksjon som ført til at stinga revna. Måtte inn å sy på nytt etter en stund. Alle sa bare at det var så normalt å ha vondt. Fødsel nr 2 ble helt annerledes. Måtte sy noen få sting, tok meg i å løpe i korridoren på barsel, dagen etter fødsel. Det eneste stedet jeg hadde vondt var i nesa etter lystgassmaska. Så om noen sier at neste fødsel kan gå mye bedre er dette faktisk helt riktig.Jeg trodde aldri på det jeg da.. Lykke til :-)
Leen Skrevet 18. august 2010 #8 Skrevet 18. august 2010 Hei du. Enig med degom at det er skikkelig kjipt med sårene etter fødsel. Sist fødsel fikk jeg infeksjon i et av sårene, og det ble så ille at jeg ble skikkelig skikkelig syk. Fikk fire forskjellige typer antibiotika på en gang og lå inne på sykehuset i over to uker. Men, hvis det er noe infeksjon i sårene merker du det ved at de verker en del. I tillegg vil du få feber og føle deg uvell i hele kroppen. Mest sansynlig er det bare sårene som jobber med å gro, og derfor de gjør vondt. Men vær likevel obs. Når det gjelder grønnsåpebad ble jeg en mester på dette sist...eller det vil si lactasydbad. På sykehuset anbehaler de å bruke lactasyd fremfor grønnsåpe. Da heller du lactasyd i en bøtte med vann, og setter rompen og underlivet nedi der i ca 5 min. Jeg bruker bare lactasydskum hver gang jeg dusjer denne gangen. Jeg fikk tips av jordmor om å ligge høyt med rompen for å få ned hevelsen, og å ligge å lufttørke så mye som mulig. Da ville sårene gro raskere. Håper det snart går over...jeg venter på at mine skal gro også...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå