Anonym bruker Skrevet 17. august 2010 #1 Skrevet 17. august 2010 Har barnet/barna fått begge deres etternavn? Eller bare farens? Hvorfor i så fall? Jeg er så i tvil om vi skal bruke begges eller bare hans. Vi har begge to veldig vanlige navn som slutter på -sen og -en ......
Anonym bruker Skrevet 17. august 2010 #2 Skrevet 17. august 2010 Dere bør vel diskutere hvem som evt skal skifte navn hvis dere en dag gifter dere. Her i huset skal barnet ha mitt etternavn, og det skal min samboer også.
Anonym bruker Skrevet 17. august 2010 #3 Skrevet 17. august 2010 Om dere begge har kjedelige navn som dere er villige til å endre kan dere faktisk velge navn som finnes i slekta, evt skape et helt eget og nytt familienavn. Mange fine muligheter nå for tiden. Man kan også ta hverandres navn som samboere med barn, uten å være gift. Tror også samboere uten barn hadde rett til det dersom de har levd under samme tak i over to år.
Anonym bruker Skrevet 17. august 2010 #4 Skrevet 17. august 2010 Barna her har etternavnet til faren. Liker bedre ett etternavn. synes det er så unødvendig og styrete med to etternavn å forholde seg til, så vi har gjort det slik fordi det er pent. Og enkelt. Forøvrig er mitt etternavn penest, men jeg heter det samme som min avdøde far og hans familie har jeg ingen kontakt med. Familien til kjæresten min betyr det mye for at barna hadde det etternavnet og da ble det sånn. Etternavn er ikke så viktig for meg.
Anonym bruker Skrevet 17. august 2010 #6 Skrevet 17. august 2010 Vi har mitt navn som mellomnavn og samboers som etternavn.
Anonym bruker Skrevet 17. august 2010 #7 Skrevet 17. august 2010 Her er det en av hver. Vi er begge glade i navnene og beholder hvert vårt når vi gifter oss også
Anonym bruker Skrevet 17. august 2010 #8 Skrevet 17. august 2010 Har mitt som mellomnavn og hans til etternavn. Er to navn som igrunn ikke passer sammen i det hele tatt så mitt etternavn blir kortet ned til en B.
Anonym bruker Skrevet 17. august 2010 #9 Skrevet 17. august 2010 Jeg deler navn med 50000 andre, har ett vanlig -sen navn, han har ett litt mer uvanlig etternavn, derfor så valgte vi kun å bruke han sitt. Blir for tungvindt med Ola Hansen Nordmann liksom.. Og ifølge samboer så skal jeg og få hans etternavn etterhvert. Jeg ville nok ikke valgt 2 navn om dere begge har lange vanlige navn.
Anonym bruker Skrevet 17. august 2010 #10 Skrevet 17. august 2010 Lillejenta får samboeren sitt etternavn:) Jeg har dobbelt etternavn hvor begge slutter på -sen og synes det er teit. Samboeren har ett mye mer uvanlig ett:) Noen jeg vokste opp med har 5-6barn, og der har annahvert barn morens etternavn og de andre farens etternavn:P
Anonym bruker Skrevet 17. august 2010 #11 Skrevet 17. august 2010 hvis man skal ha begges etternavn så må det være bindestrek imellom dem, jeg skulle nemlig søke om dette, det vil si at det vil se slik ut: eks amelie andersen-søvik.. så jeg endret det ikke, hun har beholdt mitt etternavn som mellomnavnet, hun har farens etternavn, kjipt men navnet har hun iallefall.. synes det ville se rart ut med bindestrek....
Anonym bruker Skrevet 17. august 2010 #12 Skrevet 17. august 2010 Vi har valgt å gi lillemann navnet til begge to. Uten bindestrek. Viktig for meg at jeg får med mitt familienavn som jeg bærer med stolthet. Selv om han vil bruke faren sitt navn fram til han er 18, så får han bestemme selv hvilket han vil bruke.
Anonym bruker Skrevet 17. august 2010 #13 Skrevet 17. august 2010 Så lenge sambo ikke frir så har de begges navn
Anonym bruker Skrevet 17. august 2010 #14 Skrevet 17. august 2010 Godt sakt! hahaha Stå på ditt! Håper han frir snart da.
Anonym bruker Skrevet 17. august 2010 #15 Skrevet 17. august 2010 Vi het noe så kreativt som Hansen og Karlsen så vi gikk tilbake i slektsbøker og fant et gammelt etternavn fra på min morfars side. Så vi tok det etternavnet alle tre
Anonym bruker Skrevet 17. august 2010 #16 Skrevet 17. august 2010 Nøyaktig det samme skjedde da mine foreldre giftet seg. Da fikk jeg og min søster også det nye navnet, og vi er begge veldig innstilt på å beholde det. Min søster er litt ung enda, så ikke godt å si hva som skjer der, men jeg og min hjertenskjær har allerede avtalt at han og babyen skal ta mitt navn. Gamle familienavn er som skatter som bør bevares. =)
Anonym bruker Skrevet 17. august 2010 #17 Skrevet 17. august 2010 HI her. Så hyggelig med mange svar!:-) Bet meg merke i noe som ei skrev over her, at så lenge han ikke frir så blir det begges etternavn. Har selv sagt det hele tiden at så lenge vi ikke er gift så blir det begges etternavn. Vi er forlovet da, men det er likevel langt i fra å være gift.. Jeg får lufte det for han en siste gang i morgen;-)
Anonym bruker Skrevet 17. august 2010 #18 Skrevet 17. august 2010 Her har barna mitt mellom-etternavn og farens etternavn. Det er slik mitt etternavn vil bli seende ut etter vi (forhåpentligvis snart!!) gifter oss:)
Anonym bruker Skrevet 17. august 2010 #20 Skrevet 17. august 2010 Hva er egentlig meningen med å ha "2" etternavn? Man kan jo bare ha 1 uansett. Dersom man for eksempel heter "Per Erik Hansen" eller "Per Nilsen Hansen" vil jo uansett etternavnet være Hansen, mens fornavnene vil være "Per Erik" eller "Per Nilsen" Konklusjon: * Erik / Nilsen vil være fornavn! * Man har bare 1 etternavn i Norge
Anonym bruker Skrevet 17. august 2010 #21 Skrevet 17. august 2010 Barnet vårt han fars etternavn. Hadde jeg trodd at vi ikke kom til å gifte oss så hadde barnet fårr begge sitt etternavn.'' Best for gubben at han frir om ikke så lenge...
Anonym bruker Skrevet 17. august 2010 #22 Skrevet 17. august 2010 Mitt etternavn og samboer sitt etternavn som mellomnavn.
Anonym bruker Skrevet 17. august 2010 #23 Skrevet 17. august 2010 Vi har begge ganske sjeldne navn, som er kun vår slekt som heter. Ungene har fått kun farens navn, fordi jeg ønsket det. Han ville gjerne at de skulle ha begge navna, men jeg mener at det enkle er ofte det beste :-) Det er ikke noe poeng å ha en haug med navn bare for å være sære. Det er uansett kun dem som heter det de gjør.
Anonym bruker Skrevet 18. august 2010 #24 Skrevet 18. august 2010 Det er jo ikke alltid snakk om å være sære da, kan jo ligge en grunn bak og. Hos oss har de mitt som mellomnavn og farens som etternavn. Jeg ønsket å ha mitt som mellomnavn fordi etter min fetter dessverre døde så blir det på en måte jeg som fører det navnet videre.
Anonym bruker Skrevet 18. august 2010 #25 Skrevet 18. august 2010 Her har barna farens etternavn, og når vi gifter oss kommer jeg fortsatt til å beholde mitt etternavn. Jeg føler like stor tilhørighet til min samboer og barn om vi ikke deler etternavn. For meg hadde det blitt helt unaturlig å "skiftet navn" etter snart 30 år. Jeg har selv både min mor og fars etternavn, da de ikke var gift enda da jeg ble født - ser ingen fordeler med to etternavn og ønsker ikke det på barna mine heller.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå