Gå til innhold

6-åring som vil starte "butikk", hva mener dere om dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og min datter på 6,5 hadde nettopp en samtale som gikk ca. sånn som dette:

Hun: Mamma, jeg tenkte å lage noen ting som jeg kunne selge.

Jeg: Hvem skal du selge til da?

Hun: Jeg tenkte å lage litt forskjellig og så stå på fortauet og selge ting. Jeg har lyst til å tjene penger selv om jeg er barn.

Jeg: Javel, hva skal du selge da?

Hun: Jeg vet ikke helt, tenkte å lage litt fine ting og selge de for 3 kr.

Hva syns dere om dette? Jeg husker jo selv da jeg var liten at jeg syns det var stor stas å lage f.eks armbånd og selge for 5 og 10 kr, men hva syns folk om det i dag?

Må legge til at hun er veldig "økonomisk" for å være såpass liten, flink til å spare. Hun har enda ikke brukt pengene fra sparebøssen selv om de er "beregnet" på det, men sparer til større ting.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde kjøpt fra en liten frøken som står å selger hjemmelagde ting.

Kan hun strikke? Strikkede grytekluter fks er jo egentlig en bruksting.

Perle glassunderlag, bare forslag, men vet det er mange jenter på 6-10 år som har dette som ting de har laget på loppemarked og spesielle markedsdager i bygda der vi har hytte, Jeg storkoser meg når jeg kan gå der å se på alt det fine de har lavet.

Skrevet

Jeg hadde gjerne lagt til rette for at mitt barn skulle få lage ting om han ønsket det! ;o) Men om hun skal stå på "gata" å selge til andre enn venner og familie ville jeg undersøkt litt rundt regelverket. Mener jeg har lest om det før, at så lenge pengene ikke er "innsamling" feks til redd barna og lignende så må man spørre (mulig det er kommunen) om det er greit :)

Skrevet

Ja, da skal jeg undersøke litt ang. det. Takk for svar:-) Og takk for forslag lengre oppe!! :-)

Hun er veldig glad i (og flink til) å perle og tegne, så tenkte faktisk bl.a. på brikker til glass o.l. Hun kan ikke strikke men det går jo kanskje an å lære seg. Så liker hun å perle smykker o.l.

Jeg syns det var litt skjønt jeg da, hun minner meg sånn om meg da jeg var liten;-) Vil absolutt legge til rette for henne om det er lov. Syns hun var så søt der hun så på meg med store øyne og ville ta 3 kr pr. ting:-)

Skrevet

Mine barn hadde ikke fått lov. Vet ikke helt hvorfor.

De hadde tidligere i sommer lyst å gå på dører til folk og selge blomster. Det fikk de ikke lov til. Jeg sa at de kunne få gi, men ikke selge.

Tror jeg hadde reagert litt hvis nabojenta stod ute og solgte tegninger, armbånd ol. Men det er meg da:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...