Gå til innhold

Mamma for første gang:)


MammanTilVerdensFineste

Anbefalte innlegg

Noen som vil hjelpe en stresset 1.gangs vordende mor??

Har ca. ettusenogniogtredve spørsmål ang. graviditet, innkjøp etc, men skal prøve å korte det ned bittelitt:) Hadde vært supert om noen av dere kan dele deres erfaringer.

 

1. Jeg har lest at fra uke 28,29 så er det normalt at det kommer væske fra brystene. Jeg kikker og klemmer, men her er ikke en dråpe innen rekkevidde og jeg er tørr som en ørken. Normalt??

 

2. Leser forskjellige debattinnlegg der vordende foreldre kjøper vogner av det og det merket til flere tusen spenn. Jeg har gjort et kupp (trodde jeg i hvert fall selv), og fått en splitter ny kombivogn til 1500 kr. Jeg syntes den virket helt topp. Men er det slik at det er et must å ha en vogn til seks- syv tusen kroner??

 

3. Jeg vil gjerne ha en pose i vognen da mitt lille nurk kommer til verden på vinterstid. Men jeg ser at prisene her varierer også fra en 500- 4000...Og du kan velge blant fiber, ull og dun. Hva skal jeg velge? Må jo også tenke økonomi oppi det hele.

 

4. Så er det dette med når barnet er født. Hvor mye tøy må jeg ha? og fra hvilken str? Noen sier 50, andre 52 og noen til og med 56. Men når barnet er nyfødt vil jeg jo gjerne ha med klær som passer på sykehuset. Eller får de utdelt sykehusantrekk? I og med barnet blir født i begynnelsen av november, så må jeg jo også ha med vinterdress o.l til reisen hjem. Snakker vi da full bobledress, fleece, ull. Hva? Hjelp!

 

5. Noen som tar vitaminer etc? Eller får jeg et velskapt barn selv om jeg ikke tar tilskudd? Har også slitt mef faste måltider i ferien, men har hørt at det går bare ut over mor, da barnet tar til seg den næringen den skal ha av moren? Stemmer dette?

 

6. FØDSEL! Jeg gruer meg. Big time. Ser for meg det ene og det andre. Jeg har sprøyteskrekk etter en tidligere beinmargsprøve, og har ikke lyst til å ha epidural pga dette. Har hørt at den er Guds gave til kvinnen (før mannen, faktisk), og at den bare MÅ jeg ta. Jordmor sier at jeg får bedøvelse. Men jordmødre er så søte mot oss hormonelle individer og sier så mangt. Men hjelper bedøvelsen? Er det slik man fikk før en blodprøve da man var liten? En krem med en plasterlapp over? For da, excuse my french, kan de bare drite i å stikke i meg. Skal føde i Bergen og her har de ikke lystgass. Jeg har stor tro på akupunktur, men ikke under slike omstendigheter. Noen med erfaring? Fikk besjed om å skrive et brev til fødeavdelingen ang. min fødselsangst. That's it?! Hvor er psykologen, kriseteamet og nervepillene, tenkte jeg. Men for all del, her skal det skrives! Og det måtte være kort. "Løpet kjørt", Noen som vet hva man skal begynne med i brevet? "Kjære fødeavdelingen", "Ønskeliste","Hei på dere"??

 

Mange spørsmål som jeg håper blir besvart mer eller mindre:) Tusen takk for all din tid:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1. Merket ikke noe melk forrige gang jeg gikk gravid og melken kom faktisk ikke før dag 4. Fikk bare dårlig hjelp til ammingen på sykehuset, men hadde VELDIG lyst til å amme, så jeg gjorde en stor innsats selv og ammet sønnen min i 14 mnd.

 

Jeg priser meg lykkelig for at jeg leste "mamma for første gang" av Gro Nylander før jeg fødte. Følte spesielt når det gjalt amming at jeg satt på kunnskap og at jeg tok det med ro selv om melken ikke kom med engang. Gro Nylander ANBEFALES!!!

 

2. Penger har ingenting å si når det gjelder vognvalget. Sikkert en super vogn du har fått tak i :-) Det som er viktigst for meg er at sportsdelen kan vendes mot meg, da jeg synes at en baby på 6-8 måneder er litt for liten til full eksponering uten å se mamman sin...

 

3. Vognposen synes jeg du skal legge litt i :-) Spar heller på andre ting... Jeg har brukt Voksi Classic med ull for, og han ELSKET den. Liker at det kun er naturlig materiale, dekker hele kroppen (noen som ikke gjør det) og vaskbart trekk. Går helt fint ann å kjøpe en brukt også :-) Eller fjorårets modell...

 

4. kansje ha litt i str. 50, litt mer i 56... Ligger mange hvor mange av hver lister på nettet. Husk at du får sikkert litt i gave også.

Jeg tror jeg kommer til å gå for en "kjøredress" til jenta mi, det er jo varmt i bilen så er jo ikke lange turen man skal gå... Kan jo evt. bruke et teppe over på vei til bilen. Velg noe som er glidlås eller kansje lett å åpne litt hvis det skulle bli for varmt. Vet de har sånne type "bamse" dresser på Cubus og Refleks.

 

5. Skal ikke være behov for vitamintilskudd, hvis du ikke har fått beskjed om det. Men ta tran! og kjøp bringebærblad kapsler for å styrke livmoren fra uke 32.

 

6. Fødsel... JA, det gjør kjempevondt. Det vondeste du noengang har opplevd. Ikke for å skremme deg, men sånn er det. Vær litt innstilt på det, og ta det med smertelindring som det kommer. Tror det gjør vondt selv om man får epidural... Skrev ikke ønskeliste sist, og kommer ikke til å gjøre det nå. Jeg tar det som det kommer, men hør med Jordmor/lege hvordan du kan sette det opp. Eller kansje noen andre kommer med bedre svar :-)

 

Lykke til!

 

Dette går bra, og dette klarer du fint :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en venninne med KJEMPE sprøyteskrekk. Hun skrev i fødselsbrevet sitt at hun ikke ville ha epidural pga det. Men hun ente opp med det, og er utrolig glad for at hun gjorde det.

 

Eneste jeg sier om fødsel(selvom jeg ikek har født selv enda) er at man burde ha et åpent sinn. Fødsel er ikke noe vi kan kontrollere. Og jeg tror det er fordelen med det. Men det er viktig og fortelle om hva du er redd for og hva du helst vil, men samtidig er det ikke sikkert at det blir som du planlegger eller ønsker... ÅPENT SINN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei hei.

 

1. tror dette er veldig forskjellig fra kvinne til kvinne.

 

2. vogn ja det er alltid et stort diskusjons tema... jeg har ikke hatt flett ny vogn til noen av mine barn. så lenge vognen er hel og i forskriftsmessig stand og du selv synenst det er en god vogn både å trille å bysse og du er fornøyd spiller vel egentlig ikke prisen noen rolle....?

 

3. en må jo ikke ha helt ny pose... det finnes mye bra brukt og og det er jo bare å gi det en vask eller rens så er det godt som nytt...

skulle eg først kjøpt meg en pose ville eg kjøpt en i ull men nå er jo eg en fan av ull da :-)

 

4. jeg ville kjøpt noe i str 56 og litt i 62 faktisk gjerne og noe undertøy (body og strømpebukse) i ull. tror ikke du trenger bobledress bare for hjemreisen... ville kansje innvistert i en ull dress eller fleece og hatt med ett teppe.

 

5. har ikke tatt noen vitaminer i mine svangerskap og begge mine barn er velskapte. barnet i magen tar det det trenger fra deg uansett om du fyller på... så det er vel egentlig deg det går utover.

 

6. skriv gjerne en ønskeliste dersom du føler for det da vet jo de som skal hjelpe deg hva du vil.

eg hadde epudural med første, fordi jeg hadde ikke pause mellom riene det var vondt heletiden og eg visste ikke om det var samme eller en ny rie som var der... må bare si at for min del var det en befrielse å få epudural kjendte plutselig ingenting, fikk til og med sove....

klart eg kjendtedet jo når barnet kom ut men det var snakk om kansje 5 min... etter på var det over...

men neste hadde eg ingen smertelindring... det gjorde jo selfølgelig vondt men det har så utrolig mye å si om du får "pause" mellom smertene sånn at du får hentet deg inn igjen... for mellom riene (viss en får pause) er man så og si smertefri...

 

denne gangen tenker eg å ta det så det kommer, om det blir for vondt så er jo smertelindringen til for å hjelpe deg.

 

når har du termin forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle gode tips!!

Har termin 6. november og tiden går så alt for fort:)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når det gjelder vognpose vil jeg anbetale Odenwalder Dunpose. Den kjøpte jeg på Barnas Hus til 1800,-, men innimellom er den på tilbud til 1400,-. Jeg er kjempefornøyd med den! (selv om den fikk trekk i TV2 hjelper deg-testen, pga at den er lettantennelig) Den gjør nytten sin og er supergod!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...