Anonym bruker Skrevet 17. august 2010 #1 Skrevet 17. august 2010 Er det sånn at man uansett går opp under graviditeten? Føler at jeg spiser veldig sunt, og er i aktivitet hver dag, men det har allikevel sneket på seg en 3-4 kg... Er det ikke sånn at den babyen skulle ta det den trengte uansett? Tenkte at det ideelt sett hadde vært greit å bare holde vekten under svangerskapet siden jeg uansett har en godt og vel 10 kg å gå på...
Anonym bruker Skrevet 17. august 2010 #2 Skrevet 17. august 2010 Vel, babyen din skal jo ut til slutt, og da forsvinner noen kilo med h*n.
Anonym bruker Skrevet 17. august 2010 #3 Skrevet 17. august 2010 Kanskje kroppene er programert til å legge på seg litt ekstra? At den tar opp det den kan få pga graviditeten. Menneskene for flere tusen år siden var vel neppe overvektig når de gnagde på bein..hm..jeg bare synser...
Anonym bruker Skrevet 17. august 2010 #4 Skrevet 17. august 2010 greit å holde seg aktiv og ha et sunt kosthold MEN det hadde også svigerinnen min og allikevel gikk hun opp 17 kilo. selv er jeg 17 uker på vei og er -2kg men kiloene kommer vel snart her også. man kan begrense vektoppgangen sies det, men de fleste legger vel på seg.. og mange mister det etter fødselen;)
Anonym bruker Skrevet 17. august 2010 #5 Skrevet 17. august 2010 men jeg skjønner det ikke? Hvis en har et kaloriinntak på godt under 2000 pr dag, der det er godt balansert mellom proteiner/fett/karbo, og i tillegg trener, hvordan er det da mulig å legge på seg? Og er det forresten noen som vet når i svangerskapet det er vanlig å legge mest på seg. Blir så bekymret for svangerskapsdiabetes, eller å bli skikkelig stor... HI
Anonym bruker Skrevet 17. august 2010 #6 Skrevet 17. august 2010 Fra dagen før fødsel til dagen etter gikk jeg ned 10 kg sist, og har hørt om de som har gått ned enda mer. Husk at kroppen kan være full av vann, pluss at livmor, fostervann og baby mm krever sin vekt. Mange går også ned mye under ammingen. (Selv gikk jeg opp )
Anonym bruker Skrevet 17. august 2010 #7 Skrevet 17. august 2010 sant. svigermor gikk opp over 30 kg.. men hun hadde ikke særlig sunt kosthold. men selv de med sunt kosthold går opp i vekt.. vet ikke hva som gjør at noen går opp mens andre går ned, men det vanligste er å gå opp. fortsett å spis sunt og vær aktiv både nå og etter fødsel så går det nok bra;)
Anonym bruker Skrevet 17. august 2010 #10 Skrevet 17. august 2010 Jeg la på meg 11kg i svangerskapet, og 3mnd etter fødsel hadde jeg gått ned 25kg. Jeg prøvde ikke å slanke meg eller noe, men gikk lange turer med babyen hver dag. Måtte slutte å amme da baby var 5 uker, pga komplikasjoner og brystinfeksjon. Vet ikke om det kan ha noen sammenheng men...
Anonym bruker Skrevet 17. august 2010 #11 Skrevet 17. august 2010 du har ikke hørt om baby, vann, morkake, blod, bryster og vann du eller?
Anonym bruker Skrevet 17. august 2010 #12 Skrevet 17. august 2010 Jeg tar på og holder godt på kiloene som gravid og ammende. Jeg har pcos som sies å være en tilstand for de som var ment til å bære frem barn og føre slekten videre under sultperioder.
Anonym bruker Skrevet 17. august 2010 #13 Skrevet 17. august 2010 Varierer veldig...Eg la på meg 8 kg i første sv.skap og 6 kg i siste.Var heldig! Men spiste sunt, var i aktivitet og gjorde ingenting for å ikke legge på meg.
Anonym bruker Skrevet 17. august 2010 #14 Skrevet 17. august 2010 Hallo, hørt om hormoner, eller? Det er de som gjør at man stort sett går opp i vekt i løpet av svangerskapet, uansett hva man gjør. Det er meningen at man skal gå opp i vekt, for man skal ha noe å forbrenne når man produserer melk.
Anonym bruker Skrevet 17. august 2010 #15 Skrevet 17. august 2010 Jeg lå 12-13 kg over min matchvekt da jeg ble gravid, forsøkte å følge grete roede kost i svangerskapet men smalt allikvel opp 18 kg. Kvitt det meste nå etter noen måneder.
Anonym bruker Skrevet 17. august 2010 #16 Skrevet 17. august 2010 jeg spør bare fordi jeg lurer, og ikke vet, og ja, jeg vet jo selvfølgelig at baby og livmor og sånt veier noe, men hvis jeg tar til meg den næringen jeg trenger for å holde vekten, så burde ikke da babyen ta det den trenger av mine ekstra kilo og jeg sådan gå i null?
Anonym bruker Skrevet 17. august 2010 #17 Skrevet 17. august 2010 Burde kanskje i følge logikken, men ikke i følge naturen. Kroppen innstiller seg på at du skal amme etter at babyen er født. Dersom du spiser (for) lite, vil kroppen sette ned forbrenningen og på den måten spare opp til "ammefett". Dessuten er det ikke bare baby og livmor som veier noe. Blodvolumet i kroppen øker, lungevolumet øker, de fleste gravide får litt vann i kroppen. Brystene blir tyngre, morkaken større, fostervannsmengden øker osv. Alt som er baby, og babyrelatert vekt, vil tilsammen veie ca 8-10 kg. Dette er kilo du BØR gå opp når du spiser sunt og trener. For dette er kilo som vil renne bort igjen like etter fødsel. Jeg forstår tankegangen din, men det er ikke sann kroppen vår fungerer. Den lager seg til for å forsikre seg om at babyen har det best mulig, den sparer på fettet og motarbeider en gravid som forsøker å "slanke" seg.
Anonym bruker Skrevet 17. august 2010 #18 Skrevet 17. august 2010 Kroppen er laget sånn at den tar opp mer næringsstoffer av maten når du er gravid enn ellers. (det er derfor man ofte kan få treg mage som gravid, fordi maten går saktere gjennom siden alle næringsstoffene tas opp. På ikke-gravide går en del gjennom uten å bli tatt opp) dessuten får mange lavere stoffskifte under graviditeten. Det skal derfor mye mer til for å holde stabil vekt, eller gå ned, enn ellers.
Anonym bruker Skrevet 17. august 2010 #19 Skrevet 17. august 2010 Takk for saklig svar. Mye man ikke skjønner seg på som førstegangs. Blitt veldig redd for disse kiloene og hva de nå enn måtte føre med seg, men får jo bare håpe som du sier at de blir fort borte når baby er ute... Det jeg nå er mest redd for er egentlig svangerskapsdiabetes, for det er det vel større sjangse for å få hvis man blir veldig stor?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå