Anonym bruker Skrevet 17. august 2010 #1 Skrevet 17. august 2010 Tenker litt på fødestillinger nå når fødselen nærmer seg med stormskritt.. :-) Noen som har noen gode råd/erfaringer å komme med?
Anonym bruker Skrevet 17. august 2010 #2 Skrevet 17. august 2010 Etter mye om og men, og mange prøvinger, fant jeg ut at det mest behagelige for meg var og stå på knærne i senga, lent over en saccosekk. Så fikk jeg litt "hjelp" av tyngdekraften også
Anonym bruker Skrevet 17. august 2010 #3 Skrevet 17. august 2010 Ta meg i fitta. Jeg prøvde også kuk i anus men følte jeg klarte å slappe mer av i den første.
Anonym bruker Skrevet 17. august 2010 #4 Skrevet 17. august 2010 Knestående.. Funket utmerket, og jeg fikk presset lett med å krølle meg sammen i stedet for å ta sit-ups som jeg gjorde første gangen da jeg fødte på ryggen..
Anonym bruker Skrevet 17. august 2010 #5 Skrevet 17. august 2010 Enig med 14:57, å føde på knærne var absolutt det beste for meg. Har prøvd liggende også men å stå på knærne liggende oppå saccosekk i sengas var glimrende ift tyngdekraft, letter å trykke. Ungen kom raskere ennda jeg lå på rygg.
Anonym bruker Skrevet 17. august 2010 #6 Skrevet 17. august 2010 Hva slags svar er det å komme med? Barnslig.
Anonym bruker Skrevet 17. august 2010 #7 Skrevet 17. august 2010 Da jeg skulle ha første for 16 år siden ble jeg lagt i den "vanlige" fødesenga; på rygg med bena i bøyler... Jeg visste jo ikke bedre... ALDRI mer !! Syns i ettertid det var en utrolig "handicappende" stilling... Når jeg skulle ha nr.2 leste jeg mye om fødestillinger i forkant. Der er EN stilling som er best, på flere måter, og det er knestående. Dette er egentlig en naturlig fødestilling.. Babyen "sklir" ned ved hjelp av tyngdekraften og plasserer seg bedre i bekkenet. Den fødende kan lett bøye seg fremover, eller sette seg bakpå for å hvile. Og det er lett for mor å presse i denne stillingen. Og denne stillingen er den man har minst sjanse for å rivne i. Dessverre passer ikke denne stillingen for alle!! Noen liker den ikke, og noen må ligge pga div komplikasjoner.. Iallefall; jeg fødte nr.2 i knestående og det var fantastisk! Gjorde det samme med nr.3, like fantastisk ) Skal nå ha nr.4, og planlegger samme stilling, om mulig
Anonym bruker Skrevet 17. august 2010 #8 Skrevet 17. august 2010 Ehmm... Ok... ? Og vitsen med dette innlegget var... ?? Barnslig, spør du meg... Og unødvendig.
Anonym bruker Skrevet 17. august 2010 #10 Skrevet 17. august 2010 Lå på mage og på knærne mens jeg hadde rier. Hadde mest smerter i ryggen så det hjalp å stå på knærne. Da jeg fikk pressier ble jeg lagd på rygg og fødte slik. Hadde bare 3 pressrier så de skjønte kanskje at hun ble å komme fort og at å ligge på rygg var best. Jeg vet ikke? Men det funket for meg
Anonym bruker Skrevet 17. august 2010 #11 Skrevet 17. august 2010 hehehehe... så gøy at så mange anbefaler knestående.. annie 15.01 )
Anonym bruker Skrevet 17. august 2010 #12 Skrevet 17. august 2010 Takk for mange svar :-) Ja, det er vel ikke vanskelig å se hva flertallet sier her:-) Kan vel aldri vite hva som passer for meg heller siden det er første gangen, men det kan vel være greit å ha tenkt litt på forhånd:-)
Anonym bruker Skrevet 17. august 2010 #13 Skrevet 17. august 2010 Jeg skiftet på å sitte på kne og ligge på siden under utdrivningen, men når ungen skulle ut forlangte JM at jeg lå på ryggen med beina godt plantet på bøyler...ALDRI MER!!!!! Det var vanvittig vondt å ligge og presse på ryggen i allefall
Anonym bruker Skrevet 17. august 2010 #14 Skrevet 17. august 2010 Jeg lå på rygg begge ganger. Første gangen i fødestol. Hadde veldig lang fødsel der jeg etter to døgn fikk drypp og hadde ikke store valget. Andre gangen ventet jeg hjemme lengst mulig og da jeg kom opp i fødesengen og de sjekket åpningen var det allerede 9 cm og jeg hadde det for vont til å skifte stilling igjen. Ungen kom vel ca. 35 min etter jeg la meg i sengen.
Anonym bruker Skrevet 17. august 2010 #15 Skrevet 17. august 2010 Jeg så for meg prekestolen fordi da fikk tyngdekraften hjelpe til, men det var forjævlig vondt, klarte ikke stå i riene! Jeg ble lagt i fødeseng men bena hadde jeg ikke i bøylene. Det sto en på hver side og presset bena mot magen og det gikk kjempefint! 3 trykk og svusj..
Anonym bruker Skrevet 17. august 2010 #16 Skrevet 17. august 2010 Stod i dusjen en stund, og oppi fødesenga ville jeg på kne. Litt vanskelig ettersom jeg skalv sånn i knærne og ikke klarte holde min egen vekt.. Men gikk på ett vis. Helt til ungen fikk dårlig hjertelyd og måtte ut med vakum. Da var det over på rygg og beina i bøyler. Tror det var med på å bringe smertene til et punkt hvor jeg følte meg sinnsyk. Og det er jeg vel fortsatt, på et vis.
Anonym bruker Skrevet 17. august 2010 #17 Skrevet 17. august 2010 Jeg prøvde på kne først, men da gjorde det noe så inni h*** vondt at jeg fikk lyst til å pakke sammen sakene mine, dra hjem og avlyse hele forbanna fødselen Gikk kjempefint når jeg lå på rygg Dette høres kanskje rart ut, men under noen rier så stakk jordmoren hånda inni for å hjelpe til litt, og det dempet smertene mye! Gjett om jeg ble flau da jeg måtte fortelle henne at jeg fortrakk at hun hadde hånda si inni meg. ehehe...
Anonym bruker Skrevet 17. august 2010 #18 Skrevet 17. august 2010 Hadde mange tanker om det på forhånd, men ungen har kommet ut i fødestol to av tre fødsler, med førstemann rakk jeg ikke komme oppi, så fødte mens jeg satt på huk på gulvet, gikk bra, men ingen god stilling for jordmor som skal ta imot. Hadde kjempeflaks at jeg ikke sprakk opp også. Beste anbefalingen er en stilling som du føler deg bekvem med og så bør jordmor ha mulighet til å holde kontroll og følge med. Var utrolig godt å sitte i badekar i varmt vann under åpningstiden også, men måtte ut av karet for å føde, men vannfødsel er sikkert fint. Ulempen er at jordmor da har dårligere kontroll på det som skjer. Enkelte jordmødre er instruert i å avlaste og styre litt for å unngå at man revner, den jobben er umulig for dem å få til hvis de ikke kommer til.
Anonym bruker Skrevet 17. august 2010 #19 Skrevet 17. august 2010 de 2 første på rygg. Siste fødsel 13 år senere på knærne lent over senga. Siste gangen sprakk jeg ingenting pga denne stillingen sa jordmor.
Anonym bruker Skrevet 17. august 2010 #20 Skrevet 17. august 2010 Takk for godt råd:-) Har tenkt på å bruke badekar i åpningsfasen. :-) Men selve fødselen blir vel utenfor badekaret. Har hørt mange sagt at tyngdekraften er gull! Så ville høre med forumet hva erfaringene var her. :-) Greit å ha tenkt litt gjennom det på forhånd, slik at man vet hva man absolutt ikke vil iallefall:-) HI
Anonym bruker Skrevet 17. august 2010 #21 Skrevet 17. august 2010 Jeg var oppi lufta mens to jordmødre holdt armene mine og 3 jordmødre pluss en lege holdt føttene mine (to på hvert bein) og en lege dro ut babyen med tang
Anonym bruker Skrevet 17. august 2010 #22 Skrevet 17. august 2010 Den klassiske Halvt liggende/sittende
Anonym bruker Skrevet 17. august 2010 #23 Skrevet 17. august 2010 Mannen tok meg bakfra og deretter kom babyen så her var det i alle fall full action på fødestua!!
Anonym bruker Skrevet 17. august 2010 #24 Skrevet 17. august 2010 jeg hadde planer om og føde i badekar, men det forandret seg fort da jeg fikk vite 10 dager før termin att han lå med rompa ned. Så jeg fikk ikke velge hvilken stilling jeg skulle føde i så ble på rygg med bena i bøyle, men synes det var helt greit jeg. Det gikk ganske fort så.
Anonym bruker Skrevet 17. august 2010 #25 Skrevet 17. august 2010 Jeg sto på beina så lenge som mulig, sto og holdt meg i vinduskarmen, sengekanten og til slutt i prekestolen. Synes smertene ble lettere å takle stående.. Men selve fødselen skjedde i stolen/senga, sitter godt tilbakelent i den. Hadde ikke noe valg siden ungene satt fast alle sammen, to fastsittende skulderforløsninger og en med sugekopp.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå