Gå til innhold

Har jeg sosial angst?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leste igår om noen som ikke møtte opp på barseltreff ol pga angst.

Jeg stiller gjerne på slike ting, og grugleder meg i forveien.

Men på arrangementene sliter jeg med å gi av meg selv, ihvertfall i begynnelsen.

Rødmer lett, og stotrer til og med litt en sjelden gang. Kjenner jeg blir svett hvis all oppmerksomhet rettes mot meg.

Etterhvert som jeg blir kjent med folk går det seg til..

Er dette tegn på sosial angst?

Hvordan opplever DU sosial angst?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har det akkurat likt deg;) Og ser på det som mild sosial angst.

Jeg tør ikke snakke i forsamlinger. Jeg er åpen mot de jeg kjenner, vil tro de ikke tror jeg har det. Rødmer lett, om så bare til legen og jeg må snakke lenge. (Men en ny lege) Men neste gang jeg møter legen er alt bra. Da "kjenner" han meg.

Blir også svett hvis all oppmerksomhet blir mot meg. Ønsker det ikke. Liker ikke at folk stirrer på meg heller.

Skrevet

Jeg hopper alltid rett uti, men enig med deg at det er ekkelt med å få all oppmerksomheten, jeg også svetter! Må man liksom prestere noe da, når alle ser på!!

Jeg har lidd av skikkelig paranoia tidligere, og det er noe helt annet (da turde jeg ikke gå ut, og alikevel var jeg redd alle levende vesner og det gjaldt omtrent dyr også!!)

Ikke vet jeg hvor grensene går, det viktige er at vi jobber med saken synes jeg, jeg tror på eksponeringsterapi... OG fortelle seg selv repeterende at man er flink, god, osv. Det er jo nemlig vi som bestemmer selv hvordan vi skal føle, vi kan programmere hjernen (eller hjernevaske i dårlig forstand)

Klart at det ikke alltid er nok, men god innstilling er en start...

Skrevet

Du er nok bare litt utilpass og sjenert. Du har ikke sosial angst

Skrevet

Du er kanskje bitte-litte-grann sjenert. Det er helt vanlig!

Sosialangst er en alvorlig, totalt hemmende sykdom der hjernen feilaktig sender ut faresignaler. Pasienten vet godt at det ikke er noe å være redd for i situasjonen, i butikken, på bussen, i klasserommet, på møtet osv., men faresignalene fra hjernen er så sterke at man ikke greier å være i situasjonen.

Det hjelper ikke å øve på å holde ut, det blir man bare utslitt av!

Det er utrolig mange som "pynter seg" med merkelappen "sosialangst",- det bør de slutte med øyeblikkelig!

Skrevet

Du har ikke sosial-angst! Du er bare normalt sjenert, slik de aller fleste mennesker er.

De som virker frie og usjenerte har som regel god trening i å ha oppmerksomhet rettet mot seg, så det kan du også lære.

Skrevet

Jeg vil si at du har mild angst som du har kontroll over.

Det var en gang i tiden jeg ikke maktet å handle noen andre steder enn på en goumetbutikk langt unna der jeg bodde. Ble dyrt det, ja...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...