Gå til innhold

str på baby, å str på klær??

Anbefalte innlegg

Skrevet

håper noen av dere flotte damer som har født før kan hjelpe meg litt. jeg har nå fått beskjed om at jenta i magen er ganske stor. jeg er nå 34+4 idag, å baby var over 18% i vekst. det tilsvarer vel rundt 4.2kg til termin. på min side har alle vert små, mellom 2.5 og 3.4 både søsken foreldre, søskenbarn å alt det der, så jeg var egentli forbredt på ei lita jente, å har derfor kjøpt inn en del klær i str 50. disse er vasket å lagt i komoden. så mitt spørsmål er, vil en baby på rundt 4.2 kg kunne bruke str 50?? å såfall hvor lenge?? noen av sparkebuksene er også med ben i, å derfor litt vanskelig å regulere med sokker ol. i fødebaggen har jeg også bare pakket ned str 50?? ville dere tatt med litt i str 56 også?? vannskelig alt det der når du er førstegangs!!! håper på svar:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mulig hun kan bruke noen klær i str 50...Men tror nok helst du vil få bruk for str 56,ja..:)

Skrevet

Jeg har brukt str 50 til mine barn, til tross for høy fødselsvekt. Barn nr to var 4600 g og 52 lang, og hun brukte 50 en stund (husker ikke helt hvor lenge). Men det kommer an på type klær og merke. HM og Lindex f.eks. er gode på størrelsene, mens endel merkeklær (av den dyrere typen) opplever jeg er mindre på størrelsene. Har nå nettopp fått barn nr tre, og hun er i overkant av 4 kg og 52 cm lang, og hun passer godt inn i str 50 fra kjedebutikkene. Har ikke prøvd bukser med ben til henne enda, så jeg vet ikke om det passer. Er litt lettere å regulere dem uten ben. Har også unngått hele dresser/bukser i str 50.

Du kan jo ta med et sett i 56 i fødebagen for sikkerhets skyld. Og husk at det er ikke alltid de har riktig når de estimerer vekt. Det endelige "resultatet" vet man jo ikke før babyen er ute.

Lykke til :o)

Skrevet

Min jente veide 4,3kg ved fødsel og var 52 lang, hun brukte str 50 med en gang og det var mer enn stort nok. Jeg hadde pakket ned str 56 i hjemreise klær siden jeg viste at hun kom til å bli en stor jente, og disse var altfor store til henne hehe.

Det er jo sikkert en liten variasjon i størrelser og hvilken merker man kjøper etc også, men er jo ikke godt å si. Kanskje greit å pakke med noe av hvert.

Skrevet

Min jente var 4694 gram og 54 cm så hun brukte kun størrelse 56 (låneklærne på sykehuset var faktisk str 62). Vi hadde ikke kjøpt noe i str 50.

Regner med at denne ungen også blir stor så holder meg til str. 56. Om det kommer en liten tært så sender jeg sms til svigermor sånn at hun kan shoppe ivei str 50. Og det gjør hun nok med glede ;)

Skrevet

Min jente var 4694 gram og 54 cm så hun brukte kun størrelse 56 (låneklærne på sykehuset var faktisk str 62). Vi hadde ikke kjøpt noe i str 50.

Regner med at denne ungen også blir stor så holder meg til str. 56. Om det kommer en liten tært så sender jeg sms til svigermor sånn at hun kan shoppe ivei str 50. Og det gjør hun nok med glede ;)

Skrevet

strl på klær kommer jo ann på hvor lang babyen er... ikke hvor mange kg...

Skrevet

hei!

Ville bare føye til at dette med estimert vekt ikke alltid stemmer, nei! Min eldstemann ble på 3D ul estimert til å bli "stor" og mellom 4 og 4,5 kilo. Han veide 3450 gram og var helt på snittet da han kom ut....

Ang str så har det vel også med lengden å gjøre, som Storm08 skriver over her, så sikkert lurt å ha noen klær i 56 i tilfelle du får en lang baby :)

Skrevet

De aller fleste babyer passer inn i str 50 de første ukene etter fødsel, selv om de er litt store. Det er jo som nevnt over her lengden det kommer an på, og slikt er jo vanskelig å si noe om på UL uansett.

Vekten som blir estimert på UL er også ofte feil, og det sies at man må beregne minst 500 g pluss/ minus fordi målene ofte er unøyaktige (for ikke lenge siden fikk en venninne av meg beskjed om, etter X antall UL gjennom sv.skapet, at baby kom til å være ca 3,8- 4 kg, men ut kom ei lita jente på 2,9 kg gitt;) Og første jenta mi ble estimert til å være ca 3,1 kg tre uker FØR termin, men var bare 2,9 kg ved fødsel.

Så jeg tror at du trygt kan pakke ned str 50 i fødebagen, og at du sikkert kommer til å få god bruk for klærne du allerede har kjøpt i str 50=)

Skrevet

jeg husker ikke helt men jeg hadde ikke noe av str 50 til gutten min sist. Men han også var ganske stor da. 4140 og 53 lang. men jeg bare brettet opp litt. Men denne gangen har jeg to sett tror jeg i str 50 pluss noen bodyer, så tar nok med det på sykehuset, Gidder ikke å kjøpe så mye av den str da de vokser veldig fort ut av den. Men skulle det vise seg at hun er liten så får jeg ringe mamma og be henne handle litt:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...