Gå til innhold

4-årsdag - er foreldrene med i bursdagen eller ikke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eldstejenta nærmer seg fireårsdagen sin, og vi har ikke bestemt oss for hvordan vi skal feire den enda. De andre årene har vi hatt familie og noen venner med barn, men nå har jeg lyst å lage barnebursdag for første gang, nå som hun har litt mer stabile venner. Men jeg lurer på, hvis jeg gir invitasjon til barna på hennes avdeling, er det naturlig at foreldrene blir med i bursdagen da? Datteren min er første som blir fire år i hennes avd, de andre er tre år og blir fire utover høsten og våren.

Hvordan bursdager har dere på denne alderen? Har ikke så lyst på familiebursdag i år, det blir rett og slett litt kjedelig. Ingen andre barn å leke med, og jeg vet om flere som er bortreist og er ellers liten familie. Hun er venner med noen nabobarn også, på 4 og 5 år, men vet ikke om det er naturlig å be dem.

Bursdagen er en søndag.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min fireåring har gått alene i bursdager siden han var 3, men slikt kommer litt an på barnet. Noen er jo mer sjenerte enn andre.

Da han nettopp ble 4 var det bare en som var igjen med jenta si, men hun var veldig sjenert når hun var alene.

Skrevet

Når vi feiret 4 årsdagen til sønnen min ble de fleste foreldrene igjen. Jeg hadde egentlig ikke regna med det, men ikke noe problem at de var der. Vi hadde blanding av barn fra bhg, venners barn og nabobarn, var kun foreldrene til de i bhg som ble igjen, de barna hadde ikke vært her noe særlig før på det tidspunktet.

Skrevet

Her var alle foreldrene med til barna når de ble 4 år.

Nå (når hun har blitt 5 år) sender jeg henne alene med mindre det er til gode venner som har invitert oss som familie.

Skrevet

I vårt nærmiljø er det vanlig at foreldrene er med når det feires 4-årsdag. En fireåring er fortsatt ganske liten og jeg synes det er for mye å forlange at bursdagsbarnets foreldre skal være barnevakt for 10-15 mer eller mindre uregjerlige smårollinger som trenger hjelp til de meste. Jeg hadde heller ikke likt å forlate min lille 4-åring alene sammen med en haug med andre barn og voksne, tildels ukjente.

Etter min mening er modenhetsnivået et annet når de når 5-årsalderen og de kan klare seg mer selv i et par timer. Da er det mer naturlig å invitere til barneselskap uten foreldre tilstede.

Skrevet

Her er det vanlig å gå alene fra 3-års alderen, og det har også ungene våre gjort. Det er få som er igjen sammen med barna etter den alderen, men det finnes barn som er veldig sjenerte eller at det er andre grunner.

Jeg for min del har alltid satt pris på at det er igjen en voksen eller to, for det betyr ekstra hender til å sjenke brus, skjære kake, knytte skolisser osv. :-)

Skrevet

Her pleier så godt som alle 4-åringene og mange treåringer å gå alene, eller de blir jo fulgt og hentet, men foreldrene er ikke tilstede.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...