Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ungen vår har fått lus, noko tanta og søskenebarnet og har. Dei har mest sannsynleg hatt det noke dagar pga størrelsen.

Lusemiddel blir kjøpt i dag. Skule og barnehage er informert.

Men, kva no...?

Meinar å ha hørt noko om at sengkle bør vaskast og dyne/pute vaskast eller frysast. Stemmer det?

Har alt slengt sengkleda til 60graders vask og putta pute og dyna i frysaren (samt alt av puter ungen har brukt siste tida) Senga vår bli skifta på, då ungen er i den kvar kveld før legging og litt ellers på dagen, men treng eg gjere noke med puta og dyna?

Kva med huer og kle ungen har prukt, kva gjer ein med dei?

Og resten av huset? Tepper og puter i sofaen osv?

Kan slik lus gå frå menneske til dyr? Bør i såfall dyra behandlast?

Søstra mi fant ikkje lus på meg, men burde eg ta kur likavel?

Må ein ta kuren over lang tid? Eller er det ein gong og så ferdig?

Dette vart mange spørsmål, men har ikkje vore borti lus før, så kan ingen ting om det...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan dessverre ikke hjelpe deg.

Men google hodelus eller sjekk på lommelegen.no. Lommelegen har hjulpet meg mang en gang:)

Skrevet

Skal holde å vaske dynetrekk, putetrekk, luer og klær de har brukt på 60grader.

Man trenger ikke ta nedvask på hele huset, men det kan være litt lurt å støvsuge og tørske litt støv for egen sjelero.

Madrasser ol trenger man ikke vaske, lakenet rekker å skifte.

Lusekam er gull og hele familien bør lusekjemmer en gang i uka noen uker framover i allertilfelle.

Lusa trivest i langt hår, hår under 5mm trivest de ikke i.

Har du ikke funnet lus eller egg i håret så skal du IKKE ta lusekur, bare lusekam.

Får kjøpt eget lusemiddel til dyr, tror ikke hodelusa går på katten eller hunden siden de er spesielt utforma for å gå på menneskelig hodehår.

Kuren tas etter det som står i pakningsvedlegget, husk lusekammen, den er beste verktøy for å finne og bekjempe lusa! Kjem helst i vått hår da lusa rører seg lettere i tørt, ha gjerne et hvitt eller svart klede over skuldre for å fange opp lusa. Ved noen få egg så kan de håra med egg nappes ut siden egga sitter godt.

Skulle tro vi har had lus i hus selv, men nei..har sluppet unna, men her brukes lusekammen jevnlig siden det har vært lus i bekjentskapskretsen, jeg er litt hysterisk for sånt, bedre føre var.

Skrevet

Tusen takk for svar! Då blir det innkjøp av lusekam i dag!:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...