Gå til innhold

B12 mangel vanlig under graviditeten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har blitt veldig dårlig nå under graviditeten. Jeg vet så klart at en får en del plager under graviditeten, men det er noen plager som jeg ikke får til å stemme med vanlige svangerskaps plager. Jeg har nemlig vondt i musklaturen i kroppen en(slags infulensafølelse i kroppen), samt dårlig almenntilstand, jeg har hatt kramper i magen (ikke ved bekkenområde, men ovenfor), magen er i ubalanse og det kjennes ut som ikke kroppen tar til seg næring fra den maten jeg spiser. Jeg vet det er normalt å føle seg trett, men jeg har en mer slags utmattelse følelse i kroppen. Har også hatt hjerteklapp og vært tungpustet.

Noen som har opplevd B 12 mangel under graviditet? Hvordan merket dere dette. Kan man ha B12 mangel uten at det vises på blodprøver?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ble behandlet med Betolvex injeksjoner intramuskulært under svangerskapet pga B12-mangel. Dette ble konstatert ved blodprøver tatt på bakgunn av mistanke fra fastlegen. Dersom du har tatt før høye doser folat, kan de kamuflere B12-mangel. Snakk med legen din og få tatt blodprøvene.

Skrevet

Takk, ja det skal jeg gjøre. Føler det er noe som ikke er som det skal. Men har hatt litt problem med at legen ikke forstår hvor dårlig jeg faktisk føler meg. Når jeg nevner det, så får jeg bare høre at "jeg er jo gravid". Skjønner at en kan bli dårlig under svangerskapet, men ingen i familien min som har vært sååå dårlige under svangerskapet.

Skrevet

Men åssen symptomer hadde du på B12 mangel?

Skrevet

Jeg var generelt utslitt og ble undersøkt for alt fra jernmangelanemi til stoffskiftesykdom. Konklusjonen var tomme jernlagre og betydelig B12-mangel. Nå hadde jeg to tette svangerskap, og dette var antatt årsak til at jeg ble tappet så raskt og ikke klarte å få opp lagrene på egenhånd.

Skrevet

Takk for svar:-) Har tittet masse på hva det kan feile meg, og så kom jeg over B12 mangel, og så jo at alle symptomene stemte overens. Skal ringe legen og be om en ekstra skjekk. Føler jeg har ringt han ned i det siste, men føler ikke jeg får den hjelpa jeg trenger...

Skrevet

Du bør håpe at det er noe annet som feiler deg, for det er store risiko for fosteret ditt hvis du har betydelig B12-mangel. Jeg måtte ha ekstra oppføling underveis, og det gikk heldigvis bra for oss, men mange går det visst ikke bra med.

Skrevet

La meg gjette; du er førstegangs, ikke sant?

Vel nå skal du høre;

*Hjerteklapp og tungpust er normalt i svangerskapet pga økt blodvolum og belastning på hjerte og lunger. Det er ubehagelig, men ikke farlig.

* Krampene i magen er også kjent som kynnere, og de kan begynne tidlig i 2. trimester. Det er ubehagelig, men ikke farlig.

*Ubalanse i magen, også kjent som dårlig fordøyelse med vekslende løs eller hard mage, er normalt for gravide og skyldes hormonell påvirkning. Det er ubehagelig, men ikke farlig.

*Vond muskulatur kommer oftest av at tyngdepunktet endes så ofte at kroppen ikke rekker å omstille seg og derfor bruker du i større grad musklene for å kompensere. Musklene blir slitne og verker. Det er ubehagelig, men ikke farlig.

*Varme og graviditet generelt kan forårsake at man føler seg utmattet i perioderm uten at man er syk av den grunn.

Legen din vil undersøke deg dersom det er behov for det, så jeg mener du skal ta det med ro og ikke bli hysterisk. Det hjelper ikke psyken din å lete etter diagnoser på nettet, og det stresser også barnet ditt unødig. Hvis du har tatt blodprøver som er normale, skal du slå deg til ro med at dette nok er normale plager ved graviditet og at det går over.

Skrevet

Hmm....Hi her...Jeg glemte å skrive at jeg er 9 uker på vei, så da virker ikke alle de forklaringene du skriver logisk i forhold til at jeg er så tidlig i svangerskapet.

Jeg er fullt klar over at mange symptomer kan skyldes graviditeten, for jeg har for eks hodepine og oppkast opp på dette. Men lot være å nevne det, fordi jeg vet det er normalt under svangerskapet.

Man kjenner på seg og føler når noe ikke er som det skal være i ens kropp, og da er det umulig å ikke bekymre seg. Tror ikke den lille får det noe bedre at jeg er i så dårlig form, og blir deprimert fordi jeg er helt hjelpesløs og omtrent ikke mestrer noen hverdagslige ting.

Skrevet

jeg hadde alle de symptomene der på den tiden jeg testet positivt jeg, så det kan godt stemme med at du "bare" er 9 uker på veg... ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...