Gå til innhold

Patellafemoralt smertesyndrom. Er det virkelig så vanlig som legen sier? Mange her som har det?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg NEKTER å tror at det er helt vanlig å ha det sånn som jeg har det. Nå har det gått 5 år og legene jeg har hatt gidder likosm ikke prøve å finne ut av hva det er en gang. Bare regner med at det er Patellafemoralt smertesyndrom fordi noen av symptomene stemmer.

Men jeg har lest mye om det og jeg kjenner meg ikke igjen!

 

Jeg er livredd for hva det erm det blir verre og verre, jeg sliter skikkelig med alt, gå, leke med barna, sitte i ro (!!!) det er vondt hele tiden, noen ganger verre noen ganger utholdelig.. jeg kan våkne midt på natten og skrike og grine av smerte for det kjennes ut som noen river av meg beina og de løsner i kneskålen. Seriøst, hjelp meg, hvorfor har jeg aldri hørt om noen andre som har det sånn hvis det er så "vanlig"

 

Hva skal jeg si for å overbevise legen? Han har prøvd å sende meg til ortoped men de avviser henvisningen fordi det er så lang ventetid og må ta det som er viktigere.. jeg blir gal. blir verre og verre og jeg griner ofte av smerte. nå for eksempel

 

vil bare tilføye at det ofte rammer, overvektige, hjulbeinte, elle idrettsfolk.. jeg er 173 cm høy, 65 kg (altså helt normalt slank) og har aldri drevet med idrett, men holdt meg i form ved å gå 4-5 timer tur med hunden hver dag)

 

NOEN som kjenner seg igjen??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Rammer ikke bare overvektige, hjulbeinte eller idrettsfolk men også:

 

 

* Skjev belastning i kneet. Årsaken kan være kalvbeinthet, eller

hjulbeinthet, medfødt skjevhet i ankelleddet.

Tendens til at kneskålen glir ut av ledd.

* Skade i kneskålen.

* Sykdom i brusken på baksiden av kneskålen (chondromalacia

patellae).

* Senebetennelse i senene som fester på kneskålen.

* Slimposebetennelse.

* Fettvev i klem. Hos noen kan fettvev, eller en del av leddhinnen,

stadig komme i klem inne i kneet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...