Gå til innhold

Trygg Trafikk anbefaler at barna går til skolen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trygg Trafikk anbefaler at barn, helt ned i 1.klasse, går til skolen istedenfor at foreldene kjører dem.

På den måten vil det bli mindre biler på skoleveien og barn som ikke er så flinke i trafikken får mulighet til å lære seg dette. I begynnelsen anbefales det at foreldrene følger barna, men etterhvert kan de gå selv.

"Trygg Trafikk har en klar oppfordring til foreldrene: gå med barna til skolen. Snakk med dem om hva de opplever langs veien, og hvordan de skal forholde seg i trafikken", sier direktør Kari Sandberg i Trygg Trafikk.

Å gå til skolen har flere positive effekter. Ikke minst får barna mosjon, frisk luft og en aktiv start på dagen. Ifølge Helsedirektoratet er det en klar sammenheng mellom aktivitet som ung og helsa som voksen.

Kommer du til å følge denne oppfordringen slik at det blir mindre biler på skoleveien, barnet ditt vil lære å ferdes i trafikken og få mer mosjon? Eller vil du drite i det og gasse i vei i bilen din?

Link:

http://www.tryggtrafikk.no/La+barna+g%C3%A5+til+skolen!.b7C_wJjI5Y.ips

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi gasset i vei. Synes 11 km var litt langt å gå hver vei.

Nå går de, men så er det også bare en knapp km å gå nå, når vi flytter får de ca 2 km å gå. På noen travle morgninger kan det da være vi må kjøre, men stort sett må de gå da.

Skrevet

11 km., ja, det er litt lengre enn langt for en liten kropp. Ikke rart dere kjører da

2km. er ikke så langt, men når det er travelt så er det kjekt å ha bil. Iallfall til ungene kan sykle til skolen. Det letter ofte litt:-)

HI

Skrevet

Har ti minutters gange til skolen, så her går vi til skolen når den tid kommer. Foreløpig går vi til barnehagen

Skrevet

11 km vei, da har de jo krav på buss.

Skrevet

Ja, gleder meg til de kan sykle :) Vil gjøre det hele litt enklere. 2 km er ikke for langt, men det tar fort en halvtime og vel det i deres tempo, og noen morgninger vil nok ikke ha tid. Antagelig vil det bli unntakene, og hjem må du gå uansett. Vi har ikke noe ønske om å være miljøsvin, eller en fare for andre, men hverdagen skal også fungere.

Da de hadde 11 km måtte vi kjøre ja, eller de tok skolebussen.

Skrevet

Ja, de tok ofte bussen, men siden en av oss jobbet i nærheten satt de ofte på i bilen i stede. Skolebussen var ganske treg.

Skrevet

Synes 45 min er langt å gå en vei for en 7-åring jeg da. Det må vår 7 åring siden vi bor 50 meter under grensa for å få dekket buss.

Tipper ikke særlig mange i Trygg Trafikk går så langt når de skal til jobb...

Skrevet

Så lenge så mange av foreldrene kjører som idioter, 40-50 kmt der NULL oversikt og skoler og barnehager overalt, sender mld bak rattet og synes det er morsomt når de får tilsnakk av de foreldrene som bruker sin fritid på å stå trafikkvakt ved de verste områdene, kommer jeg ikke til å sende mine barn alene til skolen noengang....Jeg får følge til fots nå som jeg har permisjon og kan. Når jeg får meg jobb og det blir knappere tid må ungen hentes i bil..

Skrevet

Trygg trafikk har ett poeng! Og jeg mener alle burde få det til! De som kjører barna til skolen kan f.eks sette av barna 10 min fra skolen. Da får ungene brukt bena litt og lært å ferdes i trafikken, samtidig som det ikke blir "trafikkkork" utenfor skolen.

Her ble fartsgrensen forbi bhg satt ned fra 50 til 30 km/t. Ironisk nok var det bhgforeldre som stresset for å komme tidsnok til jobb som alltid kjørte (og kjører) for fort der.

Skrevet

10 min fra skolen var det motorvei med 80 sone der vi bodde, uten fortau. Ikke mye sikkert. Nærmeste droppeplass var 1 minutt unna, og det var der vi droppet dem av. Så nei, det er ikke alltid det går an.

Hun med 11 km til skolen før.

Skrevet

Her i huset har ungene gått fra første skoledag. Skolen er på veien til barnehagen, så jeg har levert i barnehagen samtidig som de andre skal på skolen. Så den første tiden gikk vi sammen.

Mange barn som går sammen her. Og det tar nesten lenger tid å kjøre enn å gå, det er fult kaos på skolen om morran så å prøve å sette av unger der er nesten umulig.

Vi sykler endel, de har ikke lov å sykle alene før i 4 eller 5klasse, men de kan sykle sammen med en voksen så vi gjør ofte det.

Skrevet

Hehe vi bor 200 meter fra skolen og barna trenger ikke passere noen traffikert vei, men likevel så kjører naboene ungene sine på skolen! Nå skal det sies at moren er sikkert 150 kilo så det er muligens farlig og gå til skolen? Kan jo bli i verste fall slank av det!!

Våre barn går til skolen, unntaket har kun vært de gangene de skulle hatt med seg skiutstyr!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...