Gå til innhold

Andre som kaller smokken for smokk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Synes alle har kallenavn på smokken til barna sine. Tutten, nutten, kosen, tutta, mokka osv Her sier både vi og barna smokk, og har alltid gjort det. Skjønner ikke helt greien med alle kallenavnene?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tutt og sutt er ikke kosenavn, det er dialekt. Jeg sier smokk eller sutt når jeg snakker "normalt", men her jeg bor er tutt ordet for smokk.

Skrevet

Vi kaller den for smokk, men ser ikke helt prolemet med at noen har kosenavn den for det.

Skrevet

Her sier vi tutt(a), sutt og/eller smokk. Dialekt, vet du:-)

Skrevet

Her jeg bor er det vanlig å si sutt. Vi kaller den sutta. Har bare blitt sånn!

Skrevet

Her jeg bor ville ikke folk visst hva du snakket om om du sa smokk, her sier man tutt.

Skrevet

Jeg sier smokk... Søstra mi sier sutt. Vi bor i samme by. Men hun sier nok ikke sutt når hun snakker med voksne liksom.

Skrevet

HI her

Visste ikke at det var dialekt, det forklarer jo endel ;) Her jeg bor har vi alle samme dialekt da, men vi er de eneste som sier smokk likevel til barna. Alle andre sier smokk når de snakker til voksne, men finner på kosenavn når de snakker om den til barna sine.

Skrevet

vi kaller det for smokk, det er jo en smokk så hvorfor kalle det noe annet? synes det er skikkelig teit med kallenavn på det. Men må innrømmet at tulla sier mom da... men er ikke rart når ho bare er 2 år ;)

Skrevet

Jeg kaller det smokk og må innrømme at jeg irriterer meg grønn over at svigermor insisterer på å kalle det smokke. En smokke, liksom. Det høres skikkelig dumt ut. Sønnen min skal lære seg skikkelig norsk, da kan ikke de voksne insistere på å si feil konsekvent...

Skrevet

Men kosen f.eks. er vel ofte et koseteppe eller noe slikt?

Skrevet

Her jeg bor sier alle sutt, når 1 åringen min begynte i barnehagen nå fikk vi et skjema hvor vi skulle fylle inn vaner osv. Der spurte de om barnet brukte sutt, altså hadde voksne mennesker skrevet sutt istedenfor smokk på spørreskjemaet ;)

Her er det dialekt, jeg kommer fra et sted alle sier smokk og trodde sutt var et kjælenavn helt til jeg skjønte at alle sier sutt her...

Skrevet

det heter smokk hos oss også.

Skrevet

jeg vokste opp med at det het "sutt" og at smokk var "sugetuten" på tåteflasker....

kaller det det samme uansett om jeg snakker til barn eler voksne og har aldri hatt kosenavn på det... hvorfor skal man det da?

har registrert at det finnes mange ulike navn på denne tingen, men har aldri hørt om noen som bruker "smokk" eller "sutt" for den saks skyld som korrekt navn og har kosenavn på den for barna??? er det vanlig???

Skrevet

Her i stavangerområdet sier vi tutt :)

Skrevet

Jeg kaller det smokk, førstemann kalte det "den" og yngste kalte det "mokk". Du er kjempeheldig som har barn som snakket rent og perfekt med en gang de åpnet munnen, men mange av oss har barn som trenger litt tid til det, og da blir det en del kallenavn på forskjellige ting :-)

En del av ordene du nevner er vel ulike dialekter?

Skrevet

Her i huset heter den mokken eller motten. Men selvfølgelig også smokken. Har sett at enkelte her inne skriver smukken men er vel ingen som sier smukken med u? Eller?

Så over her at enkelte kaller den tutta.

Der jeg er vokst opp betyr tutta noe ganske annet.

Skrevet

Vi kaller den "sutt", som i følge ordlista er fullstendig godkjent på linje med "smokk".

Skrevet

Har heller ikke sett behovet for et kallenavn, så vi kalte den smokk hele tiden. Men når datteren vår begynte å prate, kalte hun den konsekvent for "matti". Med tiden har dette endret seg til "motti".

Da hun begynte å snakke var "matti" noe hun sa om hun ville smake noe. Jeg tror det for henne etter hvert ble ensbetydende med noe hun puttet i munnen. Dermed ble også smokken "matti". Og vi foreldre klarte ikke la være å adoptere dette ordet, selv om det ikke ble gjort bevisst... :)

Skrevet

Sier smukk (dialekt), jentungen sier musk (bokstavene er ikke helt på plass :) )

Skrevet

Her er det sotta eller sotten.

Skrevet

Jeg har alltid kalt det for smokk, helt til datteren begynte å kalle den for mimmi. Da begynte jeg og og kalle den for mimmi.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...