Gå til innhold

Fadder som ikke er i den norske statskirke


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal døpe babyen min i kirken, siden det er tradisjon og vi har veldig lyst til det. Men det er en liten ting jeg har spekulert på i det siste. Den ene av fadderne er muslim. Går det greit at han da er fadder , eller får han ikke være fadder siden han er muslim?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har nettopp vært fadder og er ikke i statskirken. De spurte presten om dette, om han godtok at de valgte en fadder som var lesbisk og som ikke var i statskirken. Det svaret de fikk var at han godtok det, men at det var opp til enhver prest i kirken som dere skal døpe barnet i å bestemme dette. Så hør med presten:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar. Det var virkelig en god nyhet! Ja, vi skal høre med presten og krysser fingrene for at vi får lov til det! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du kan nok ikke regne med å få innskrevet en muslim som fadder. Regelen er at minst to av fadderne må være medlem av Den Norske Kirke. Resten av fadderne kan altså stå uten å være medlem i kirken, men de må være enig i at barnet skal få en kristen oppdragelse, og det er det vel ikke så enkelt å få en muslim til å være med på? Spent på å høre hva presten sier...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg tror det er forskjell på å bare "ikke være medlem", og å være muslim, og dermed tilhøre en helt annen religion. Tror du skal treffe på en veldig radikal prest for at det skal kunne gå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En fadders "jobb"/hensikt er jo å lære barnet opp i den kristne tro...hvorfor da velge en muslim?

Høres ikke ut som om dere foreldre er kristne selv - så hvorfor i det hele tatt døpe barnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Annonse

er ikke no regel om at MINST to av fadderne må være i den norske statskirken.. vi hadde to faddere der kun en var medlem i kirken,

 

men vet ikke hvordan de ser på det med muslim. tror det kommer litt ann på presten. så hør med han/henne

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Eg er human-etiker og har vore fadder for alle mine nieser/nevøer. Her er det som står på www.kirken.no:

 

"Nedre aldersgrense er 15 år, og fadrane må enten vere medlemar av Den norske kyrkja eller eit kyrkjesamfunn som ikkje forkastar barnedåp."

 

Ellers skal dåpsbornet ha minimum to, maks seks fadrar.

 

Så lenge muslimar ikkje forkastar dåp (dette må du nesten spørja ein muslim om, eg anar ikkje) så kan dei ikkje nekta han/henne å vera fadder...sjølv om fadderrolla jo handlar om at ein skal vera med på å gje dåpsbornet ei kristeleg oppseding. For mine søsken sin del så har det vore heilt naturleg å be meg vera fadder sjølv om eg ikkje er kristen, for ingen av oss er strengt tatt det, men dei andre synst det er ein fin seremoni og har heller ikkje meldt seg ut av statskyrkja slik eg har gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...