Gå til innhold

Hvor gammel er barnet når han slutter med "kosen" sin?


Sjokoholikern

Anbefalte innlegg

Eller når vil han ikke lenger være avhengig av å dra med seg en spesiell koseklut-bamse rundt over alt? Ser for meg at det aldri vil skje... kanskje rett før ungdomsskolen? :P

 

Han mistet den i fjor, og jeg fant den igjen et par uker senere i glemmekassen i barnehagen. Jeg bestemte meg for å skjule det for han, og den ligger enda godt bevart i en skuff. Da var han 3,5 år og totalt avhengig av den. Tapet gikk faktisk bedre enn forventet, han aksepterte at han hadde mistet den selv, og byttet den halvveis ut med putetrekk, dynetrekk og et par andre bamser før han innså at ingen "kos" ble like god... Så det har gått fint uten også, men han prøver seg alltid :) Noen ganger sitter han og koser på kjettingen til lommeboken sin og spør om å få dra den med seg i bilen, barnehagen osv...

 

Og nå har lillesøster en myk dukke hun alltid drar med seg, og hun blir temmelig sint og lei seg hvis storebror prøver å leke med den. I dag forklarte jeg til storebror (nå 4,5år) at den er hennes spesielle kos som hun skal få lov til å ha helt for seg selv. Da begynte storebror å gråte og sa at han ville ha bamsen sin tilbake... Jeg kjente suget i magen etter å ta frem den gamle kosebamsen hans, men jeg ser for meg at han kommer til å ville dra den med seg over alt igjen!

 

Uff, jeg vet ikke helt hva jeg vil... hvis jeg tar vare på den og ikke gir den tilbake før f.eks konfirmasjonen, så er det jo ikke sikkert han husker den? Og jeg synes jo det er så søtt med sånn "hatt helt siden jeg var liten - bamse"... Så jeg kunne tenkt meg å overraske han med den en dag, men pappan sier nei, vent til han blir stor... What to dooo??? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har bare latt de ha dem jeg, de blir gradvis mindre avhengig av dem, men koser seg med dem likevel.

 

9-åringen min har sin i skuffen under senga, så han koser ikke med den lenger, men den er jo der.

 

6-åringen har sin i sengen, men er ikke avhenging av den. Tar den ikke med på overnatting f.eks. Det har han ikke gjort på flere år.

 

3-åringen drasser ikke rundt på sin, har den ikke med i barnehagen e.l. Men har den i senga, når hun er sliten og vil kose litt i sofakroken og setter pris på å ha den med i bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg ser for meg at det bør vere mulig å kunne tilbakeføre den, men med forbehold - for eksempel at den alltid skal ligge i senga. Når slikt er mulig å gjennomføre med smokken til ein 2-åring bør det og vere mulig for ein 4 1/2-åring å godta. Han er jo og stor nok til å forstå at bamsen kan bli vekke eller bli ødelagt om han drar den med seg over alt.

 

Når det er sagt så er det ikkje sikkert han nokon gong blir "ferdig" med den, men han vil jo etter kvart synest at det er såpass barnsleg at han ikkje lenger VIL ha den med over alt (eller i alle fall ha den skjult mesteparten av tida). Lillesøstera mi på 21 år har framleis "kosen" sin i eit skap på soverommet og eg tvilar ikkje på at ho finn den fram om ho er aleine og lei seg ein kveld når ho skal legge seg... :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...