Gå til innhold

Om å beholde mannens etternavn etter skilsmisse.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Min samboer gjennom 10 år har vært gift før. Eksen hans tok hans etternavn når de giftet seg, det er et rimelig skjeldent navn og pent. De har to barn sammen som også har farens etternavn. Han flytta rett fra henne og sammen med meg.

 

Det har irritert meg lenge at hun ikke tar tilbake pikenavnet sitt, og synest egentlig at det er temmelig unaturlig at hun insisterer på å fortsette å være fru. xxxxxx

 

Vi tenker å gifte oss på 10 års jubileet vårt, jeg har lyst å ta hans etternavn da våre to barn også har det navnet. Mitt etternavn er ikke noe pent, heller tvert i mot, og han ønsker ikke ha det navnet og det gjør heller ikke jeg. Synest det ødelegger at hun har tatt navnet hans, navnet vårt, og ikke gir slipp på det, klamrer seg fast med nebb og klør, føles det som.

 

Nå vet jeg ikke hva vi skal gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hoho, dette får du da vitterlig ikke gjort noe med.. Du hadde sikkert holdt på navnet med nebb og klør du også om du var ekskona;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det er så mye dere kan gjøre. Sålenge hun har fått tatt navnet når de giftet seg, og ikke byttet da de skilte seg, kan ingen kreve at hun bytter. Hun liker nok etternavnet i likhet til deg og din mann.

Gjør det noe at dere deler etternavn?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mamma tok heller ikke tilbake pikenavnet sitt da hun og pappa ble skilt. For henne var det naturlig å fortsette hete det samme som barna sine, hun sto jo som foresatt, kom til å skrive under på papirer fra skolen osv... Hun ville ikke hete noe annet enn barna sine.

 

Har aldre tenkt på at det var negativt at hun valgte sånn.

 

Skjønner ikke hvorfor du henger deg opp i dette, mannen din har en fortid, og i den fortiden er det en ekskone og barn. Det skulle virkelig ikke spille noen rolle for deres familie at han forrige kone heter det samme som barna sine og hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet jeg ikke får gjort noe med det, jeg kan ikke skifte navn på henne selvfølgelig. Men hun har et temmelig ok pikenavn og jeg ser ikke grunnen til at hun insisterer på å fortsatt være fru. xxxxxx

 

Hun driter seg faktisk litt ut synest jeg. folk har kommentert på at hun virker da passe spesiell som ikke skifter tilbake, litt patetisk kanskje.

Hvorfor i alle verdens dager tror du at jeg hadde gjort det samme selv, om jeg var i hennes situasjon? Ser ingen grunn til å markere tilhørighet med en mann som er gift med en annen.

 

Hva er morsomt med dette? Svær rart svar, mulig det bare er meg som ikke skjønner meg på det, sikkert fint om du forklarer det, du virker til å ha innsikt i hennes tankegang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det høres ut som HI bor i en bygd med kun 10 innbyggere.

 

Ekskona venter nok på å finne en ny mann og skifte navn, så hun slipper å skifte navn x antall ganger, det er nemlig en tung og arbeidskrevende prosess.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde brydd meg fint lite og tatt hans etternavn.

 

Det er uansett verre for henne som på en måte bare blir et vedheng som nekter å gi slipp på hans etternavn. Du bærer det i hvert fall med all rett :)

 

Har nettopp vært igjennom det samme, men hans eks hater virkelig at jeg heter det samme som henne til etternavn. Så hun nekter å fjerne det av ren stahet,selv om barna har hennes mellomnavn i tillegg.

Jeg godter meg bare, kunne ikke ha brydd meg mindre om hun heter det samme. Hun er verken en trussel for meg eller mannen min - og alle i min manns familie reagerer på at hun beholder det, siden de tross alt ikke var gift så lenge.

 

Synes egentlig det er spesielt at du gidder å henge deg opp i det, har du et anspent forhold til henne? Har barna hennes etternavn i tillegg til farens?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da naturlig å ville hete det samme som sine barn, har du ikke tenkt på det ?

Herregud, synes du høres utrolig barnslig ut når du sier "navnet vårt"

 

Om dere vil være så unike, er det jo bare for han å ta ditt navn. Selv om det ikke er så pent. Da heter han jo ikke det samme som henne.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner deg godt. Jeg ville vært kjempeirritert hadde ikke eksen til samboeren min kvittet seg med etternavnet hans da de skilte lag. HUn skiftet heldigvis ganske kjapt.

 

Jeg har egentlig liten forståelse for at man tviholder på navnet til eksen etter en skilsmisse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje hun rett og slett ønsker beholde det for å "markere" tilhørighet til barna. Du må bare rett og slett slutte å bry deg. Skjønner ikke at det noe å irritere seg over. Skjønner godt hun vil ha samme etternavn som barna!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du var da alvorlig smålig.

Det er barnas hennes etternavn og er vel ikke rart at ho vil hete det samme som barna sine.

Og etter lang tid så er vel dette navnet blitt en del av hennes identitet.

Plus det er jo faktisk en del styr å bytte navn

 

Det høres ut som om du sliter med sjalusi som ikke takler at exen har samme etternavn som deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke navnet til eksen. Han har ikke enerett på navnet. Dama har byttet etternavn, så nå er det like mye hennes navn som eksen sitt!

Hun vil helt sikkert ha samme navn som barna. Jeg ser ikke noe galt i det i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er lykkelig gift med min mann, men om vi hadde gått fra hverandre så hadde jeg ikke tatt pikenavnet mitt tilbake. Hvorfor? Fordi jeg vil hete det samme som ungene mine og pikenavnet mitt er rompestygt ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg har i hvert fall full forståelse for at hun ønsker å beholde navnet. Dersom jeg og min mann skulle skille oss, hadde jeg gjort det samme. Dette pga at barna har det navnet, og de har av diverse årsaker ikke mitt pikenavn som mellomnavn. Jeg føler nemlig tilhørighet med barna, og det har ingenting med å gjøre at en ikke vil gi slipp på ex'en!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...