Gå til innhold

vurderer omskolering (dårlig rygg)? andre her som omskolerer seg, eller vet mye om omskolering?


snutemamma

Anbefalte innlegg

Jeg har helt siden jeg var ungdom vært plaget med ryggen, men det siste året har plagene forverret seg. Jeg er barne og ungdomsarbeider og jobber som assistent på en skole. i jobben min står jeg veldig mye og sitter lite, og dette takler ryggen min ikke. jeg har vært i møte med sosionom og hun ba meg vurdere om jeg kanskje burde skifte yrke. Jeg har aldri tenkt på det før.....¨nå skal jeg på rehabilitering, og jobben min kommer nok til å være et tema.

 

Jeg hadde kraftig bekkenløsning i siste svangerskap, så bekkenet mitt er helt håpløst + at det er funnet flere dehydrerte puter mellom virvlene, 2 nærliggende prolapser og slitasje. jeg har konstant smerter, og har store problemer med å gjøre vanlig husarbeid og fungere normalt hjemme.

 

så jeg lurer på hvordan foregår omskolering? andre som har det?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om du mener omskolering gjennom NAV så er det arbeidsavklaringspenger (AAP), da søker du med en legeerklæring fra legen din, også vurderer nav arbeidsevne, muligheter i fremtiden osv. Om de finner ut at det er hensiktsmessig med omskolering så kan du få støtte til det, men det må være en utdanning som er hensiktsmessig i forhold til helseproblemene dine. Du må være over 26år for å få det innvilget.. Jeg kan endel om det, satte meg mye inn i regelverket osv da jeg søkte, men fikk dessverre avslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja da skal det sikkert mye til før enn får det, men alternativet er nok at jeg kommer til å bli mye sykmeldt fremover fordi det er vanskelig å tilrettelegge.

 

blir spennende å se hva som skjer.....det gjør jo ikke noe å søke heller, men hvor mye får enn i måneden? er det en viss prosent av lønna, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Har litt med rygg og muskelsmerter selv i mange år og fikk innvilget aap for noen mnd siden. Med dine plager høres du velkvalifisert ut, og jeg tror nav kommer til å innvilge det. Selv ba jeg om legeerklæring fra legen min og fikk en "tilstandsrapport" fra fysioterapeut som jeg la med søkaden, samt et selvformulert brev hvor jeg beskrev min situasjon, sykdomsforløpet og hva jeg mener vil være hensiktsmessig mht til videre arbeid/utdanning. Mener aap ligger på 66% av ordinær lønn, evn minstebeløp på rundt 9000kr mnd. Ikke mye å skryte av...

 

Tror det er viktig at du før du i møte med nav har tenkt gjennom hvilken utdanning du kan tenke deg og hvorfor du mener den vil være bedre ol.

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei:) Takk for svar!

 

Pga jeg har slitt i mange år valgte jeg å gå ned i stilling. Jeg jobbet 70% før, men nå jobber jeg bare 50% men også det blir for tøft. Jeg tjener derfor ikke mer enn 10000,- i netto, så det er så vidt det går rundt....håper derfor at aap ikke er så mye mindre. 66% av 10000 blir jo ikke mye!

 

Det er vanskelig å finne et yrke der jeg ikke står lenge og ikke sitter for mye.....jeg vet rett å slett ikke hva det skulle bli, men det må da være mulig å få litt veiledning dersom noe sånt blir aktuelt?!

 

Det beste for meg hadde vært å hatt et arbeid der jeg kunne gjøre litt hjemme de dagene ryggen er helt håpløs, men det blir vel vanskelig. Jeg bor på landet, så jeg må trolig pendle dersom jeg må skifte yrke og kjøring er av og til helt håpløst for meg.....så det er mye å tenke igjennom:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får 60-et eller annet % av lønna di, men har du tjent lite får du minste satsen, det er 1,97xgrunnbeløpet, så det vil vel være 9-10 000 utbetalt, kommer ann på skatt osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...