Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 16. august 2010 #1 Skrevet 16. august 2010 Jenta mi (22 mnd) har gått i barnehagen en drøy uke nå, og hver dag når jeg henter henne, så har hun smokken i munnen. De sier det er fordi hun er litt lei seg og savner mamman sin, men de gangene jeg har sett henne m smokken i munnen har hun lekt fint i sandkassen sammen m de andre barna, spist mat el lign- ikke nevneverdig trist og lei m.a.o. Irriterer meg litt dette, for nå har vi et voldsomt smokke-mas her hjemme, og hun har begynt å gråte etter smokken OFTE. Hun er jo snart 2 år nå, så vi bruker vanligvis bare smokken når hun skal sove eller i bilen, aldri ellers. Litt kjedelig at hun får sånne dårlige vaner av barnehagen synes jeg, spesielt siden jeg vet at hun lett kan avledes på andre måter enn å stappe en smokk inn i munnen hennes.. Er dette vanlig praksis, og bør jeg bare la det skure og gå, eller si ifra til personalet?
Gjest Skrevet 16. august 2010 #2 Skrevet 16. august 2010 Du må jo si i fra. Det er jo mer tutt-tilvenning enn avvenning. Hvorfor ikke bare fjerne tutten helt i fra bhg? Og kun ha den i sengen, feks?
♡ A & E ♡ Skrevet 16. august 2010 #3 Skrevet 16. august 2010 I barnehagen vår er det omvendt, der forsvinner sutten når barna kommer (eventuelt har roet seg de første minuttene etter levering), så får de den når de sover. De trøster og avleder heller enn å dytte inn sutten. Synes bare du skal si at de må ta den ut og om de sier at da gråter hun bare kan du kanskje fortelle de hva barnet ditt liker å gjøre, kanskje de tar et hint . Kanksje det er enklere å avlede med puslespill om hun elsker det eller lignende.
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 16. august 2010 Forfatter #4 Skrevet 16. august 2010 Ja, det var jo på oppfordring fra dem at jeg i det hele tatt tok med en smokk og la den i hylla hennes, for hjemme bruker hun den som sagt aldri i løpet av dagen. Synes det virker som en lettvint løsning for å stoppe gråt, istedet for å prate med henne/ trøste- hun forstår jo veldig mye nå og kan som regel avledes greit med voksenkontakt, en-til-en samtale.
Gjest Skrevet 16. august 2010 #5 Skrevet 16. august 2010 Her er det veldig strengt på at barna ikke kan ha smokk, annet enn ved levering/gråting, og soving. Alle ungene er veldig oppdratt på dette, og leverer fra seg smokken til tantene. Hjemme er det annerledes, her skal han helst ha minst to smokker til enhver tid.
Cyclamen Skrevet 16. august 2010 #6 Skrevet 16. august 2010 Hei, Datteren din har gått i barnehagen i en uke, jeg ville ventet med å ta opp dette med barnehagepersonalet til hun har blitt skikkelig tilvent til barnehagen. Hvis hun fortsatt bruker smokk like hyppig da, kan det være greit å ta det opp med ped. leder på avdelingen. For mange barn er smokken (eller feks, en bamse, koseklut osv) en slags "forlegelse" av mor og far når de ikke er fysisk tilstede. Den blir på en måte et slags symbol for dere og hjelper til ved å gi henne en trygghetsfølelse i barnehagen. Når hun har fått etablert gode relasjoner med de andre barna og de voksne i barnehagen så vil hun ikke behøve smokken på denne måten lenger. Da kan det være greit at den ligger på hylla hennes og bare tas frem hvis hun skal sove etc. Så jeg ville ventet litt og sett det an så lenge. Hilsen førskolelærer
Gjest Skrevet 16. august 2010 #7 Skrevet 16. august 2010 Virka litt rart. Sønnen(22mnd) vår får smokken av og til når leverar i bhg, ellers kun når han søve. I dag slutta han med gråting før det var tid til å finne fram noken smokk. Det var has 7.dag i dag. Overdreven smokkbruk kan virke heilt mot si hensikt, ville tatt det opp med dei ansatte, og sagt at smokk var greit kun fram til ungen hadde roa seg ned. Det at ungen begynner å gråte igjen seinare kjem nok mest av at den ikkje får smokken, ikkje savn. (men kan skjølvsagt vere individuelt)
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 16. august 2010 Forfatter #8 Skrevet 16. august 2010 Ja, jeg også tenker litt sånn... Virker som om hun "gråter" seg til smokken litt, ihvertfall her hjemme.. Mulig det er annerledes i bhg, det vet jeg jo ikke, men litt rart siden hun egentlig ikke er noen typisk "smokkejente". jaja, får vel se det an litt, og så eventuelt si ifra snart hvis d ikke bedrer seg=)
Endelig 4 i familien :=) Skrevet 16. august 2010 #9 Skrevet 16. august 2010 Vi bytta bhg nå nettopp, og da benytta vi likegreit anledningen og kutta ut hele smokken vi. Ny plass, nye muligheter på en måte. Han er 2 år og 4 mnd, og det har gått som en drøm! Dagsovinga har vi også kutta helt ut nå, fordi at rutinene i den nye bhg gjør at han uansett får hvilt litt når han har pleid å sove en liten bikk.
Trollemor75 Skrevet 16. august 2010 #10 Skrevet 16. august 2010 Jeg ville tatt det opp med ped.leder, og nevnt at hun har blitt litt vanskelig på hjemmebanen. I vår barnehage (der gutten begynte 2. august), er de veldig nøye med å bruke smukk kun til luren, evt. hvis et barn er veldig lei seg (f. eks. etter å ha slått seg). Dette setter jeg pris på, da gutten ikke får smukk på dagtid hjemme, bare i sengen sin. Du kan alltid ta med smukkene hjem, hvis de ikke vil begrense bruken.
husmus &2 Skrevet 16. august 2010 #11 Skrevet 16. august 2010 I vår barnehage er de også veldig strenge på smokkebruk. De avleder heller, men de nye får i tilvenningsfasen bruke smokk hvis de absolutt må og så tar de kampen med å avvenne de i barnehagen. Prompen har smokk i munnen når han kommer men jeg vet at den forsvinner etter to sekunder og jeg tviler på at han gråter etter den. Dvs, det vet jeg han ikke gjør. Han er forøvrig ikke noe smokkebarn og klarer seg fint uten, men han liker å putte den inn og da har den en tendens til å bli der til noen tar den ut. Uansett, jeg ville bedt de slutte med det. Virker som de er noe gammeldagse der. Du kjenner jo barnet ditt best, noen vil ha godt av å ha den tryggheten smokken gir, mens han ikke.
Studine mevik Skrevet 16. august 2010 #12 Skrevet 16. august 2010 Jeg har en gutt som var veldig smokkegutt. Han var forsåvidt veldig glad i tåteflaske også. Rett før han ble 1år kuttet vi sutten på dagtid og lot han bare får den når han skulle sove. Nå gir han meg sutten hvis han finner den inne på rommet sitt. I barnehagen får han sutten når han skal sove og ikke ellers såvidt jeg vet. Den ligger alltid på hylla hans når vi kommer og henter og har vel heller aldri sett noen av de andre barna med sutt heller. Hvis det er noe dere føler at hun ikke har behov for så ville jeg sagt ifra og kanskje kommet med forslag på hva de kan gjøre.
meg & to små vampyrer Skrevet 17. august 2010 #13 Skrevet 17. august 2010 Er litt sånn her også. Jenta vår har alltid vært veldig skeptisk, stoler ikke på nye og bruker tid på å bli trygg. Vi lar det være greit inntil videre, men kommer til å be de redusere det litt etter hvert.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå