Gå til innhold

far kan ikke ta 2 uker permisjon ved fødsel

Anbefalte innlegg

Skrevet

synes det er så trist at bf ikke kan ta seg 2 uker permisjon ved fødsel av vårt første felles barn. siden hans arbeisgiver ikke betaler ut lønn ved uttak av de ukene og det ikke går inn under fedrekvota må jeg klare meg alene. og det som plager meg mest er at det er ikke pga huslån, billån regninger osv som gjør at vi ikke kan klare oss med kun halvparten av hans lønn 1 måned, nei det er fordi han betaler over 5300kr i barnebidrag til eksen. da de andre barna hans ble født var han hjemme og hjalp til disse ukene så mor fikk sjans til å komme til hektene etter fødsel. mens jeg må klare meg alene fordi han har unger å betale på nå,

jeg trives med ungene hans, og er kjempe glad i de. jeg steller forde som de skulle vært mine. men bidrags pengene er veldig sure i utgangspunkte da vi vet at det ikke går til klær, sko osv. og det er endre surere penger å ut med når jeg mister de ukene sammen med samboeren min pga pengene.

jeg høres vel ut som en egoistisk grinebiter nå. for er ikke det at jeg ønsker barna vekk fra livet vårt, er bare at jeg føler det som urettferdig at jeg og mitt første barn må straffes fordi pappan har slengt rundt med fanten før.

noen som har det likedan, evetulet noen som har erfaring og råd for hvordan vi kan løse dette.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

er ikke så lett å spare opp nok penger den korte tiden som er igjen. er først nå i det siste jeg har begynt å tenke mer på fødsel og den første tiden hjemme. derfor har jeg ikke tenkt over hvor sliten osv jeg kommer til å være og da behovet for hjelp før nå.

Skrevet

Var jeg som foreslo sparing. Inntekta skulle jo være temmelig høy da han betaler såpass i bidrag. Så å spare 5300,- skulle la seg gjøre også på kort tid.

Ellers vil jeg legge til at jeg forstår at det ikke bare er så enkelt, dere går i møte en periode med mye utgifter og mindre i inntekt. Barnebidraget kan være dråpen som får begeret til å flyte over. For oss er det samværskostandene, mer enn bidraget. Barna hans er så skrekkelig dyre i drift og jeg får ikke implementert mine sparetiltak når det gjleder dem. Mora sender dem også til oss når hun selv er blakk, sier hun ikke har penger til mat, om ikke vi kan ha dem, men bidrag skal hun ha, barnetrygder og hele sulamitten.

Jeg deler din frustrasjon over mann som har vært å slengt med snabben før. Tenker ofte ting hadde vært bedre om han hadde venta til han traff den han virkelig elska (meg) før han tok sånne store valg.

Skrevet

Snakk med arbeidsgiver på nytt. Hos oss er det sånn at gutta ikke får betalt for de to ukene, men vi har sagt det sånn at hvis de vil kan de ta ut de 10 sykedagene man har krav på for barn sykdom, i forbindelse med fødsel. På den måten kan man være hjemme i to uker etter fødsel. Da mister man riktignok muligheten til å være hjemme med sykt barn første året, men da er jo stort sett en av foreldrene hjemme uansett, så det er jo ikke noe stort problem.

Skrevet

hi her.

det høres ikke så dumt ut, kan jo få han til å spør sjefen sin om de går med på en slik løsning der. lov å håpe.

til deg som mener vi må ha god inntekt med så høyt bidrag. vil på stå at vi har helt grei midt på treet økonomi. men utregning av bidrag har og med barnemors økonomi å gjøre, ho jobber ikke. itillegg har vi stort bolig lån grunnet vi trenger flere soverom enn vanlig standar hus har. vi sparer litt hver måned men det er for å ha noe i bakhånd når hvitevarer går i stykker eller det dukker opp ting barna trenger som koster for mye til å ta av en vanlig lønn. og samboer vil ikke bruke av den kontoen til dette formålet.

Skrevet

Dere kunne jo ha spart ferie til tiden etter fødsel da.

Nå ville jeg prøvd å spare litt penger, og hørt om han kan ta ut syke barn dager, men: Enn hvis noe skulle skje med babyen, eller de andre barna hans, også har han ikke krav på å være borte fra jobben?

Dere kan også be om at NAV ser over bidraget, eventuelt be om mer samvær, og dermed mindre bidrag.

Skjønner at du syns dette er kjipt, det ville jeg også syns, men jeg ville tatt meg råd til 1 uke ihvertfall fra du kom hjem fra sykehuset, spesielt hvis dere har litt sparepenger på kontoen. Så får dere heller ha det litt stramt noen uker fremover.

Skrevet

det skal ikke være lett alltid å få kabalen til å gå opp. vi skal uansett høre med nav ang bidraget for å se om det gjør noe utslag med den lille. tror ikke jeg orker ha de her på mer samvær, i hvertfall ikke den første tiden da de forventer å bli underholdt hele tiden.

vi finner vel en løsning på ting håper jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...