Gå til innhold

Begynt å stamme- bør vi gjøre noe?


LilleMamsen

Anbefalte innlegg

Lillegull på snart tre begynte plutselig å stamme for to uker siden- samtidig som han begynte i bhg igjen etter sommeren. Han har vært trygg i bhg- ingen problemer ved levering etc, så jeg føler egentlig at det ikke har noe med stammingen å gjøre.

Det er mest når han er ivrig og skal fortelle noe: han kommer ikke videre: jeg,jeg,jeg,jeg,jeg, og så må han ta en pause og starte på nytt. Da går det som regel bra.

Jeg er litt bekymret- hva bør vi gjøre: avvente om dette bare er en periode, eller kontakte lege eller helsestasjon?

 

Noen med samme erfaring eller gode råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

 

Er du sikker på at han ikke bare stotrer litt, mange barn gjør det i perioder. Gutten vår holdt på slik i en kort stund, spesielt når han hadde det travelt med å fortelle. Gikk over helt av seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å fortelle at det eneste tiltaket vårt har vært å vise at vi er tålmodige lyttere som har god tid til å høre på når han forteller noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt vanlig at barn i treårsalderen stotrer litt. Ville nok bare avventet situasjonen. Om du er usikker kan du jo snakke med pedagogene i barnehagen om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lille hadde ein perioda no då ho var 2 1/2 år, der ho plutseleg stamma MYKJE. Type "De-de-de-de-den bi-bi-bilen er sto-o-o-or". Ho kunne stå fast på eitt enkelt ord lenge, og kunne stoppe opp midt i eit ord også, ikkje berre på begynnelsen.

 

Det er veldig vanleg med såkalt småbarnsstotring, og det går som oftast over etter relativt kort tid. Her varte det ikkje meir enn 3-4 veker. Det som kan hjelpe barnet er å la det få tid til å snakke, ikkje prøv å hjelpe det med å finne orda. Det kan og vere lurt å prøve å snakke langsommare til barnet enn det ein pleier, då stotringa ofte kjem av at barnet prøver å snakke fortare enn det er i stand til (2-3-åringar har ofte veeeeldig mykje å fortelle..). Når foreldra skrur ned tempoet kan det smitte over på barnet som også skrur ned tempoet og dermed klarar snakkinga bedre.

 

Om det ikkje går over i løpet av nokre veker/eit par mnd ville eg tatt kontakt med helsestasjonen for vurdering, du kan jo og høyre med personalet i barnehagen; dei har nok sett mange tilfeller av småbarnsstotring og kan vurdere om det er det som er problemet her og.

 

Her er forresten ein grei artikkel om temaet:

http://www.doktoronline.no/articles/children/stamming_barn.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme skjedde her, jeg tok det opp med HS da jeg var litt bekymret. Det var visst en helt vanlig periode å gå gjennom. Prøvde å være veldig tålmodig når han skulle fortelle noe. Gikk over like fort som det kom!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Datteren min hadde også en periode da hun stammet. Tror hun var ca 3 år den gangen. Det gikk over av seg selv, men hun sleit veldig med det selv. Ble så lei seg fordi hun ikke klarte å snakke, men vi var tålmodige og lot henne snakke ferdig.

 

Jeg ville nok avventet litt, eller snakket medd helsestasjon hvis du er veldig bekymret. Du trenger jo ikke ta med han til helsestasjonen for å sjekke det, men bare høre hva de har å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...