Gå til innhold

Gravid og ny jobb


llise

Anbefalte innlegg

Hei ! Jeg var knapt 7uker da jeg var på et jobb intervju, jeg hadde ikke lyst å fortella at jeg var gravid siden mye kan skje enda. Jeg skal jobbe litt laust fram til oktober men i oktober får jeg kontrakt( 1år vikariat) . Lurer på når jeg skal fortella at jeg er gravid ? Sier jeg det før oktober, får jeg kanskje ikke fortsette? Ikke lett dette her, men jeg ville jo ha jobben for å sikre meg penger i permisjonen, men er jobben kjekk har jeg lyst å fortsette der itte på også om det er mulig.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De har vel ikke lov og ikke gi deg jobb fordi du er gravid, men samtidig er det jo kanskje lurt av deg og si det når du nærmer deg uke tolv sånn at de ikke føler at du fører dem bak lyset? Kan hende det gir deg dårlige attester videre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville sagt det ganske snart. Som nevnt ovenfor er det ikke lov å diskriminere kvinner pga graviditet, og er det noe en arbeidsgiver ikke ønsker så er det et søksmål på det grunnlaget.

 

Dersom du velger å vente ytterligere setter du også arbeidsgiver i en kinkig situasjon. De vil jo være nødt til å finne noen til å overta stafettpinnen etter deg om et halvt år... Dersom det faktisk er muligheter for fast ansettelse etterhvert, og dette er noe du håper på etter permisjonen, er det selvsagt også avgjørende at det eksisterer et godt forhold mellom deg og arbeidsgiver. Og de fleste misliker sterkt å føle seg lurt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg er 8 uker på vei, og skrev kontrakt på en fast jobb i går. Har ikke fortalt om graviditeten enda, og tenkte å vente et par uker til. Synes det er litt for tidlig enda. Jeg skjønner hva du mener med hva arbeidsgiver vil tenke, men det er en normal situasjon å få barn, og dette har ikke han/hun lov til å bruke som en oppsigelsesgrunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Ingen arbeidsgiver har lov å nekte å ansette deg fordi du er gravid! Fortell så tidlig som mulig at du er gravid. Arbeidsgiver foretrekker ærlige ansatte, og kan hjelpe å tilrettelegge jobben din til det beste for deg og livet under hjertet ditt. Er du rett for spontanabort, er det mange ting du kan gjøre for å ha "ditt på det rene", om du skjønner... Arbeidsgiver kan f.eks sette andre til å løfte og bære tunge ting eller gi deg en stol som er bedre for ryggen din... Ærlighet varer lengst, og på de fleste arbeidsplasser må du skrive under en taushetserklæring. Denne gjelder begge veier!

 

Lykke til i ny jobb! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei...

Jeg var 7+5 på mitt jobbintervju, og jeg fortalte da allerede at jeg var gravid. Min arbeidsgiver (ja, jeg fikk selvfølgelig jobben, hehe) ble da glad på mine vegne og fortalte alt om hvordan de kunne med enkle grep gjøre min dag på jobb, tryggere for meg og babyen. :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Forstår deg veldig godt at du ikke har lyst til å fortelle det før i okt i fare for å ikke få 1 års kontrakten da. Det er jo bra langt ut i graviditeten i okt så du burde sagt noe før for å vinne tillit til arbeidsgiver. Men i dette tilfellet så ville jeg tatt en hvit løgn og sagt at jeg hadde en del blødninger derfor ville jeg ikke si noe før ting var mer sikkert... Arbeidsgiver har ikke lov å si deg opp eller la være å ansette seg pgs graviditet men det er desverre slik at veldig mange arbeidsgivere bare lar være å gi gravide kontrakter og men oppgir ikke graviditet som grunn. Det er rett og slett ikke alle som klarer å leve av arbeidsledighetstrygd i over ett år fordi de var dum nok til å være ærlig... Selv er jeg på tur å skifte jobb og kommer IKKE til å si at jeg er gravid før kontrakten er signert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...